Plassering av morkaken?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Er vi mange som har morkaken på den framre veggen i livmoren?
Er det noen som vet hva dette betyr?
Forrige gang hadde jeg livmoren på baksiden, så dette er jo helt nytt for meg! :-)

Jeg vet at vi kjenner sparkene senere da, men vil vi kunne kjenne spark foran på magen, eller vil vi kun merke det på sidene? Foreløpig har jeg bare kjent noen små bobler på sidene iallfall.

Når morkaken ligger foran, vil babyen kunne sparke i morkaken på noen måte, og i verste fall skade den?
Min morkake lå rett foran nesen på min lille, på oul! Hi hi! ;-)

Har det noe å si for navlestrengen, og risiko for å vikle seg mer inn i denne?

Har det noe å si i forhold til fødselen? Tenker da ikke på morkake som dekker åpningen.

Er man mer utsatt for slag/støt mot magen?

Og hvordan ligger den egentlig i forhold til en som ligger bak? Er det stor avstand foran og bak, eller er det kun noen cm. forskjell på plasseringen?

:anyone

Hadde morkaken fremme forrige gang. Babyen hopper like mye på den om den er foran eller bak, trangt blir det uansett så den ligger jp alltid veldig tett oppi morkaka. og detter du skikkelig tror jeg en djekk er greit uansett plassering. Det med at du kjenner mindre bevegelse pga ekstra polstring fremme, vil etterhvert bli like mye bevegelse pga babyen blir sterkere :D Dette er ihvertfall mine erfaringer og tror ikke du skal bekymre deg :)

Hadde morkaken fremme forrige gang. Babyen hopper like mye på den om den er foran eller bak, trangt blir det uansett så den ligger jp alltid veldig tett oppi morkaka. og detter du skikkelig tror jeg en djekk er greit uansett plassering. Det med at du kjenner mindre bevegelse pga ekstra polstring fremme, vil etterhvert bli like mye bevegelse pga babyen blir sterkere :D Dette er ihvertfall mine erfaringer og tror ikke du skal bekymre deg :)
Takker for svar! :-)
Jeg er ikke så bekymret foreløpig, men lurer jo fælt på hva som ligger i det å ha morkaken foran.
Om det finnes en tid for å lære om morkaker, er det jo nå! Hi hi! :p
Kjenner noen bobler på siden og nede, i skrivende stund. Herlig! <3

Det er egentlig bare at du kjenner mindre... Det eneste er hvis morkaken "stenger" nede ( det er vel det som heter foreliggende morkake?) men det betyr ikke at du har det... Hadde min på fremsiden sist, men hadde ingen betydning for noe "viktig" :)

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Jeg hadde dette forrige gang og nå.. sparkene kjennes litt seinere, men like tydelig etterhvert... hadde ingen komplikasjoner med fødsel sist. . En plass må jo den også få være tenker eg , bare pell deg bort fra xiten når den tid kommer:-)

Jeg hadde dette forrige gang og nå.. sparkene kjennes litt seinere, men like tydelig etterhvert... hadde ingen komplikasjoner med fødsel sist. . En plass må jo den også få være tenker eg , bare pell deg bort fra xiten når den tid kommer:)
Så gøy at man vil kjenne det like tydelig etterhvert da! :-)
Spark er jo en herlig ting! <3

Selv om jordmødrene ikke ville gi meg svar så så jeg at morkaken lå på framsiden av babyen. Noe annet ville de ikke svare på, men har hørt at man da vil kjenne tydelige spark senere i svangerskapet.

Det står på arket du fikk, Majalis. Nederst på arket står det masse ulike anatomiske deler som det skal stå: "ikke patalog funnet/ingen patalogiske funn" bak som betyr at den delen er frisk når de så den på UL. Samme sted står det om morkaken ligger anterior (bak) eller posterior (foran).

Min ligger foran. Jeg er 3 gangs men kjenner MYE mindre liv nå enn med gutta. Sparkene er svakere og mer på siden men plasseringen skulle ikke ha betydning svarte jordmor på ultralyd til meg.

Har morkaka fremme, men ikke forann inngangen ;)

Mener også de sa at morkaka lå fremme, men jeg har kjent liv lenge nå, men det er mer nede på venstre side. Kanskje den ligger litt mer midt på evt mot høyre da?
Da jeg var hos jordmor uka etter så sa hun at morkaka lå fint plassert, akkurat som den skulle :)

Jeg har den også framme denne gangen, men tror ikke det har noe å si annet enn at det kan gå litt lengre tid før man kjenner bevegelser og spark.

Tihi, kom akkurat til å tenke på at jeg har født to ganger før, men enda ikke sett en morkake! Jeg tror jordmor spurte om vi ville se den, men vi takket høflig nei.

Min ligger som en brettet pannekake øverst i magen:) aner ikke hva jeg hadde sist svangerskap da :happy6
Men tror ikke det er noe farlig at den ligger foran på magen. Blir vel bare litt mer polstring:)

Jeg har også foran på magen og jeg kjenner også bare bobler i magen. Gleder meg til å kjenne spark <3

Har hatt morkaken fremme med mine to første graviditeter, så kjenner jo ikke noe annet;) er som å ha en liten pute mellom deg og babyen. Kjente liv litt senere med begge, men etterhvert ble jo babyen så stor og sterk så merket masse til den:) har ingen ting å si ved fødselen:)

Mener også de sa at morkaka lå fremme, men jeg har kjent liv lenge nå, men det er mer nede på venstre side. Kanskje den ligger litt mer midt på evt mot høyre da?
Da jeg var hos jordmor uka etter så sa hun at morkaka lå fint plassert, akkurat som den skulle :)

De små boblene jeg kjenner er også ned på sidene, ikke midt på magen.
Det kan jo være at morkaken din ligger foran, på siden, som du skriver selv.
Jeg spurte jordmor om morkaken min lå riktig, og hun sa at det er ikke noe feil plassering av morkaken, bare uheldig om den er foran inngangen. ;-)

Jeg har den også framme denne gangen, men tror ikke det har noe å si annet enn at det kan gå litt lengre tid før man kjenner bevegelser og spark.

Tihi, kom akkurat til å tenke på at jeg har født to ganger før, men enda ikke sett en morkake! Jeg tror jordmor spurte om vi ville se den, men vi takket høflig nei.

Vi ble ikke spurt forrige gang, og sambo fikk litt sjokk når jordmor kom bærende på den i en sånn pappting.
Hun sjekket at den var hel og uskadet, og målte navlestrengen! Den var ca. 67 cm. Husker det var navlestrengen som var morsomst å se på. Minnet om en gammel telefonledning, som går i spiral. ;-)
Men uff, så kaldt det ble da morkaken kom ut av kroppen! Brrrr! Det var varmeovn ja! :-)

Jeg har også morkaka foran. Hadde det sist også. Kjenner ikke så mye liv enda, men av og til. Mener å huske at jeg ikke kjente så mye sist heller.. er jo den tjukke kaka foran! Fikk se den etter forrige fødsel. Den tjukke store "biffen!".. Og sist så jeg heller ikke antydning til føtter eller armer på magen. Tror de som har morkaka bak kjenner mere.. Fordelsmessig slapp jeg i hvertfall å bli vekket av spark noen gang i forrige svangerskap!:) Og heller ingen spark i ribbein som noen får. Savnet å kjenne mer liv sist. Håper jeg vil kjenne mere denne gangen:)

Jeg har også morkaka foran. Hadde det sist også. Kjenner ikke så mye liv enda, men av og til. Mener å huske at jeg ikke kjente så mye sist heller.. er jo den tjukke kaka foran! Fikk se den etter forrige fødsel. Den tjukke store "biffen!".. Og sist så jeg heller ikke antydning til føtter eller armer på magen. Tror de som har morkaka bak kjenner mere.. Fordelsmessig slapp jeg i hvertfall å bli vekket av spark noen gang i forrige svangerskap!:) Og heller ingen spark i ribbein som noen får. Savnet å kjenne mer liv sist. Håper jeg vil kjenne mere denne gangen:)

Jeg hadde bak forrige gang, og da kjente jeg tydelige bobler før oul.
Litt etter kjente jeg tydelige spark, og det var jo så herlig! :-)
Var så betryggende å kjenne de sparkene daglig, som bevis på at det var liv der. <3
Jeg slapp heldigvis unna vonde spark i ribbeina, og ble heller ikke vekket av de.

Litt vemodig om man ikke får kjent de sparkene igjen, men litt greit å få kjenne hvordan det er å ha den foran også.
Idag har jeg kjent flere bobler, litt tydeligere enn før. Så det kan jo hende man vil merke noen spark på sidene også-
Hadde jo vært litt koselig om storesøster kunne få kjenne sparkene utenpå magen. :-)

Det står på arket du fikk, Majalis. Nederst på arket står det masse ulike anatomiske deler som det skal stå: "ikke patalog funnet/ingen patalogiske funn" bak som betyr at den delen er frisk når de så den på UL. Samme sted står det om morkaken ligger anterior (bak) eller posterior (foran).

Min ligger foran. Jeg er 3 gangs men kjenner MYE mindre liv nå enn med gutta. Sparkene er svakere og mer på siden men plasseringen skulle ikke ha betydning svarte jordmor på ultralyd til meg.

Brev? Fikk ikke noe brev eller notat i det hele tatt jeg... :gen045

Jeg kjenner liv både på høyre og venstre side, men mest på venstre siden. Ikke noe særlig foran.

Måtte finne arket og lese på her nå.
Der står det at placenta ligger anterior, det vil jo da si at den ligger bak.
Hmmm. Er så sikker på at hun sa den lå foran jeg.
Men det gjør jo så absolut ingen ting det da ;)

Back
Topp