Planlegging av bebis

Camille13

Flørter med forumet
Hei! Vi er i planleggingsfasen av bebis nr 3. En av mine er født i oktober og en annen i mai. For tidlig å se ennå hvordan det blir med utvikling ifm skole, men er dette noe dere andre tenker på når dere planlegger for graviditet? Altså når på året barnet helst blir født - dersom man kunne være så heldig å ønske seg noe sånt?

Heller januar/februar enn desember f.eks? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hva tenker dere?

Kan legge til at jeg trekkes mot nyåret slik at barnet er mest mulig utviklet til skolestart, men åh, da må jeg vente til april/mai med prøving! Lengter… og i tillegg har man jo ingen garanti for barnehageplass før barnet er 1 1/2 år.

Noen velger å hoppe over å prøve å få barn de mnd man kan «risikere» å føde i desember f.eks. Det kan tenkes at det er pga grunner som du sier; skolestart blant annet.

Jeg kan bare snakke for meg selv, og prøvingen på nr 2 trakk så ut, så det å hoppe over en måned var for meg helt uaktuelt :happy:

Hei! Vi er i planleggingsfasen av bebis nr 3. En av mine er født i oktober og en annen i mai. For tidlig å se ennå hvordan det blir med utvikling ifm skole, men er dette noe dere andre tenker på når dere planlegger for graviditet? Altså når på året barnet helst blir født - dersom man kunne være så heldig å ønske seg noe sånt?

Heller januar/februar enn desember f.eks? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hva tenker dere?
Nå er ikke jeg så heldig at jeg bare kan velge når jeg vil at barna mine skal bli født, for vi har trengt hjelp til å få barn. Har to icsi-barn fra før, og har prøvd på det tredje i 2,5 år, så jeg skal bare være lykkelig uansett når på året vi får barn.
Allikevel ser jeg fordeler med begge deler. Vi har også en født i oktober (som har begynt på skolen) og en født i februar (som ikke begynner før om noen år). Vår eldste er ikke noe dårligere enn andre når det gjelder det sosiale, men har ikke vært noe interessert i å lære bokstaver før skolestart. Nå leser hun litt. Hun er helt på linje med andre barn født tidligere på året. Jeg synes også det passet best for meg med permisjonstiden da oktober-barnet ble født, kontra februar-barnet. Måtte velge 80% utbetalt med sistemann, måtte ta ulønnet permisjon en måned, pluss at vi måtte få hjelp over et par uker slik at det passet med barnehagestart for februar-barnet. Det merket vi veldig på økonomien. Med oktober-barnet tok vi 100% utbetalt, og det fikk fint opp med ferien min (som er fast hvert år), så det lønte seg for oss.

Vi har alle barna hjemme frem til de er 2 år, så vi tar ikke stilling til om de får plass når de er et år uansett.

Ble uplanlagt gravid med første, og hun ble født i desember. Dette passer ikke skolesystemet så godt, og jeg kommer til å søke om utsatt skolestart. Det er gjort mange undersøkelser på falske ADHD-diagnoser som blir satt på desemberbarn. Det er stor forskjell på å være 5 år ved skolestart, og 6 år. Umodne barn henger etter, og blir stemplet som "dumme". Veldig synd at det er slik i samfunnet, og det er klart at desemberbarn FØLER seg dumme når de egentlig bare ikke er gamle nok.

Ellers så er det å prøve å unngå bursdager som kan være kjipe. Bursdag sent i desember er kjent for å ikke være å kjekt. Det samme kan gjelde sommerferien, 17 mai osv. Umulig å planlegge, men man kan jo prøve.

Med dette i tankene valgte vi å skynde oss litt med prøving på 2 og 3, når det lot seg gjøre. Nr 2 kom i september, men jeg var ikke fysisk klar i kroppen til å prøve før. Nr 3 derimot ble jeg fysisk klar for tidligere, og er glad for at jeg får henne nå i februar. Håper jeg blir fort klar til å prøve på nr 4, og ønsker også å få barn på starten av året. Mellom januar og mai. Personlig har jeg vært heldig og blitt gravid på første forsøk hver gang, noe som ikke er tilfellet for mange. Alle har ikke mulighet til å bare hoppe over prøveperioder, og sånn er det bare.

Jeg er selv født i september. Dette er ikke SÅ sent, men det ble sent i forhold til de jeg gikk i klasse med som alle var født før mai. Ble et utskudd og hang etter. Tok ikke igjen før ungdomskolen, for jeg ble stemplet som dum. Begge foreldrene mine er født i desember, og de hadde også vanskelig skolestart. Faren min ble til og med holdt igjen et år, men var nok allikevel ikke helt klar. :hilarious: Ingen diagnoser i bildet hos han, med en IQ på 142. Så det var ingenting galt, annet enn umodenhet.

Da vi bestemte oss for å prøve ventet vi noen måneder for å unngå å få termin de første månedene på året, rett og slett for at vi ikke hadde råd til å ta 8 mnd ulønnet perm (ikke sjangs å få barnehageplass her før august). Håpet på en vår-baby, men det ble negative tester måned etter måned. Tok så en pause for å unngå termin i juli (har traumatisk opplevelse fra før med å føde i fellesferien pga bemanning). Hadde også en spontanabort oppi alt dette - fortsatt ikke gravid så vi står i fare for å må sette prøvingen på pause igjen om ikke vi blir gravide snart - hvis vi vil unngå ulønnet perm fordi vi da nærmer oss januar igjen. Så her ble absolutt ingenting som «planlagt».

Back
Topp