Planlegger å skifte jobb

BabyS

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg er en førstegangsfødende i fast jobb som skal flytte til hjembyen min i sommer. Derfor må jeg søke ny jobb. En ny jobb vil begynne fra august, men ettersom terminen er i juli vil jeg gå ut i permisjon før jeg i det hele tatt får startet. Dette vil medføre at den nye arbeidsplassen vil trenge å finne en vikar for meg.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Ville dere opplyst den nye arbeidsgiveren om graviditeten (som enda ikke er synlig) i et eventuelt intervju? Andre lure tanker?

Hvis du ikke har fått ny jobb enda ville jeg fortsatt i gamle-jobben, og tatt permisjon fra den :) Jeg hadde ikke klart å holde det skjult på intervju, hadde i hvert fall ikke klart å late som om jeg var SÅ klar til å jobbe fra august vel vitende om at det ikke er tilfellet.

Du kan heller si opp gamle-jobben mens du er i permisjon, slik at oppsigelsestiden er ferdig når permisjonen er slutt. Da kan du enten ha skaffet deg ny jobb under permisjonen, eller gå ulønnet i karantene-tiden hvis du/dere har anledning til det økonomisk - det er jo mange som tar noen mnd ulønnet etter sine 7 mnd uansett.

Lykke til hvert fall!

Last edited:
På et eventuelt intervju, ville jeg vært ærlig. Tenker det er en dårlig start å ‘’lure’’ den nye arbeidsgiveren, og la ham/henne tro at du er klar fra start. :)
Men vet du nå at det er en jobb du vil søke på?
Da jeg var gravid forrige gang, hadde jeg et vikariat som gikk ut en uke før permisjonen startet. Jeg fikk altså foreldrepengene som jeg hadde tjent opp, men hadde ikke permisjon fra noen jobb. Var arbeidsledig da permisjonen var over, og søkte da ny jobb.

Jeg vil nok også anbefale å søke jobb etter permisjon slik at du et arbeidaledig mens dy får svangerskapspenger. Alternativt ville jeg vært ærlig med arbeidsgiver, men da er det nok heller tvilsomt at du får jobben nå.

Enig med jentene over. Permisjon har du uansett rett på, og foreldrepenger har du rett på hvis du har hatt inntekt siste 6 av 10 måneder før permisjonen starter.

Søk heller ny jobb når permisjonen nærmer seg over.

Her søkte jeg jobb sist i uke 11. Fikk et vikariat som gikk ut 3 måneder etter termin. Turte ikke si noe på intervjuet og dermed ble det vanskelig for meg å fortelle om graviditeten fordi jeg følte jeg hadde lurt arbeidsgiver... Men de tok det veldig fint ;)

Mitt vikariat går ut når permisjonen starter. Jeg skal ikke søke ny jobb før jeg er klar til å starte å jobbe.

(Har planer om en lang periode ulønnet først da, så har ikke hast med å finne ny jobb.)

Vi flyttet sist jeg var i permisjon. Gjorde det da slik at jeg sa opp jobben i slutten av permisjonstiden, slik at det som skulle ha vært siste arbeidsdag, da ble siste dagen av permisjonen. Og så begynte jeg heller å søke nye jobber på mitt nye bosted 2-3 mnd før permisjonen var over.

Ærlighet varer lengst, og det fikk jeg bekrefte. Var på jobbintervju før jul, sa ikke noe oå jobbintervjuet fordi det var mange andre søkere der men jeg fikk jobben. Fortalte da at jeg var gravid, de var kjempe glad for at jeg var ærlig med dem, og fikk jobben selv om jeg var gravid.
Men du fortalte først etter at du fikk jobbtilbud?

Ja, men når jeg var på intervju, var det fortsatt en mulighet for at jeg kunne miste den i magen. Hadde det vært nå jeg hadd vært på intervju ville jeg ha fortalt det. Har kommet over de 12 ukene.
Ok. Men da vet du jo ikke om du hadde fått jobben om de viste på førhånd om du var gravid da. De kunne jo ikke trekke tilbake jobbtilbudet du hadde fått etter at du fortalte da det er ulovlig.

Om de hadde trukket tilbake et jobbtilbud etter at du hadde fortalt du var gravid så kunne du saksøkt dem. Ingen seriøs arbeidsgiver med litt kjennskap til loven ville finne på å gjøre noe slikt. Det koster mye dyrere å bryte loven enn å ansette en gravid og så sette inn en vikar.
Det blir litt feil å si at du fikk jobben til tross for at du var gravid når arbeidsgiver i realiteten ikke fikk vite at du er gravid før etter at du fikk jobben.
Store spørsmålet her er jo om hun skal fortelle på intervju og satse på å få jobben likeveld eller fortelle det først når hun får jobbtilbud. Og siden du heller ikke fortalte det på jobbintervjuet så blir det litt dobbeltmoral å si at ærlighet varer lengst og bruke deg selv som eksempel siden du sier du fikk jobb selv om du var gravid ;)
Du vet faktisk ikke om du hadde fått jobben om du var ærlig med arbeidsgiver :)

Last edited by a moderator:
Du plikter ikke å si det på intervju, i likhet med at de ikke har lov å spørre. Jeg hadde ikke sagt det før kontrakter er signert! Men husk at du ofte er pliktig til å si det 3 måneder før du skal ut i permisjon, men da er det ofte vanskelig å skjule på intervju også... :D

Har man en unik nok kompetanse så vil man nok kunne si fra på jobbintervju og kunne få jobben uten problem likeveld. Siste svangerskap ble jeg flere ganger kontaktet av headhuntere og når jeg opplyste at jeg var gravid og ikke på utkikk etter ny jobb uansett pga permisjon så fikk jeg beskjed om at det ikke gjorde noe og arbeidsgiver var villig til å vente i opptil 2 år (oppsigelsestid plus permisjon).

Men det er ikke til å komme unna deg faktum at i Norge så blir gravide diskriminert på arbeidsmarkedet (statestikk lyver sjeldent) og jeg personlig ville ikke fortalt at jeg var gravid om jeg kunne skjule det om deg var viktig for meg å få jobben.

Hadde venter med å si opp til permisjon var slutt. Det er mye lettere å få jobb når en er i jobb. Nå vet jeg ikke hvordan jobbmarkedet er der du skal flytte.

Jeg kan ihvertfall skrive under på at gravide blir diskriminerte på alle mulige måter. Det har jeg selv erfart i et firma som omsetter for milliarder i året. Og statistikken sier likt. Man kan si alt man vil om loven og fagforening men når det kommer til saken må du ha håndfaste beviser evt ha opptak av at du ikke får jobbtilbudet fordi du er gravid.

Hadde venter med å si opp til permisjon var slutt. Det er mye lettere å få jobb når en er i jobb. Nå vet jeg ikke hvordan jobbmarkedet er der du skal flytte.

Jeg kan ihvertfall skrive under på at gravide blir diskriminerte på alle mulige måter. Det har jeg selv erfart i et firma som omsetter for milliarder i året. Og statistikken sier likt. Man kan si alt man vil om loven og fagforening men når det kommer til saken må du ha håndfaste beviser evt ha opptak av at du ikke får jobbtilbudet fordi du er gravid.
Det er sant at det er vanskelig å bevise at man har blitt diskriminert. Eneste mulighet er egentlig at man får jobb, forteller at man er gravid og så trekker arbeidsgiver tilbudet og ansetter noen andre. I en slik situasjon som ble beskrevet tidligere her så er sannsynligheten høy nok til at man lett kan argumentere seg frem til at man har blitt diskriminert og dermed lett vinne saken.

Det er trist, men sant. Gravide og unge kvinner som nettopp har giftet seg for eksempel vil bli diskriminert på arbeidsmarkedet. Jeg har jo faktisk litt forståelse for det også. Når man ansetter noen så er det jo for behovet er der for flere medarbeidere og da ønsker man ikke folk som man vet forsvinner i 1-2 år med en gang man er ferdig med å lære dem opp.

Og akkurat derfor har de nå endret fedrekvoten på permisjon til 15 uker! Før å gjøre forskjellene mindre mellom menn og kvinner nettopp i en ansettelsesprosess! Vi kan syte så mye vi vil om at det er mor som jar født og må være hjemme med barnet, amming bla bla bla.. men vi har det best i verden, og politikerne gjør ikke mammapermen kortere for å straffe oss.

Måtte bare få ut dette her, selvom det ikke var direkte et tema i denne tråden, men tusenvis av andre tråder der det klages over den forkortede mammapermen...

Og akkurat derfor har de nå endret fedrekvoten på permisjon til 15 uker! Før å gjøre forskjellene mindre mellom menn og kvinner nettopp i en ansettelsesprosess! Vi kan syte så mye vi vil om at det er mor som jar født og må være hjemme med barnet, amming bla bla bla.. men vi har det best i verden, og politikerne gjør ikke mammapermen kortere for å straffe oss.

Måtte bare få ut dette her, selvom det ikke var direkte et tema i denne tråden, men tusenvis av andre tråder der det klages over den forkortede mammapermen...
Pappapermisjon er en ting, men gravide er ofte borte helt eller delvis også før permisjonen starter og tar ofte lengre permisjon enn far uansett. Men ja, vi er blant de heldigste i verden når det gjelder goder rundt barnefødsel og generel bistand til barneforeldre

På min arbeidsplass ansatte de ei som var 25 uker påvei på intervjuet og de visste at hun var gravid da hun søkte. Men selv med andre kandidater, tenkte arb.giver langsiktig på hvem de ville ha der. Hun jobbet noen uker, så gikk hun ut i perm. Ble veldig godt mottatt på arbeidsplassen ☺️Så er nok litt avhengig hva man gjør.. Er det lett å få inn folk til vikariat i ditt yrke? Er det stor konkurranse? Hva vil lønne seg for dere i permisjonsåret?

Takk for mange svar! Jeg er ganske bestemt på at en arbeidsgiver ikke skal få muligheten til å diskrimere meg basert på graviditeten, men det er jo likevel vanskelig å skulle la være å fortelle om graviditeten fordi det kan bli en litt ubehagelig inngang til et fremtidig arbeidsforhold. Jeg tror nok at jeg blir å søke jobber, men så får jeg ta noen runder med meg selv om hva og når jeg forteller om graviditeten.

Back
Topp