Planlegge svangerskap? Går det?

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Har noen lykkes med å planlegge svangerskap? Og hvor nøye planlagt var det?

Er det noen som har regnet seg frem til en måned det passer bra å bli gravid, og klart å treffe?

Vi planla ikke noen ting forrige gang- dvs, vi sluttet å prøve siden det ikke passet lenger. Og DA satt spiren. Selvsagt.
Denne gangen er jeg redd vi planlegger litt for nøye emoticon
Men hvor nøye er det da? Tror vi stresser litt med det der, fordi vi gikk glipp av ALT av fordeler og goder sist gang. 

(og jeg snakker fortsatt frem i tid, så snikere kan droppe slarvet)

Vi har planlagt. Det vil si at jeg slutta på pilla for å få normal syklus. Så kunne vi begynne prøvinga tidligst 3 måneder før vi gifta oss. Turte ikke ta sjansen på at kjolen ikke passa. Og 3 måneder før bryllupet satt spira.

2.gang slutta jeg på pilla, men da begynte vi prøvinga etter første mens. Da satt spira på 2. forsøk. Vi mista da, men neste satt igjen før menstruasjonen hadde vært der.

Så våre forsøk på planlegging har funka veldig bra, men vi har vært veldig heldige! Er tydeligvis fruktbare sammen.

tjah.... Er nok ikke like lett alltid, og for alle. Vi har prøvd i snart to år nå. Men enda har vi ikke lykkes. emoticon

Lolodi skrev:
Vi planla en augustbaby og joda, jeg ble gravid i november.... men så mista jeg i januar. Så ble jeg gravid igjen og har termin i desember... den kjipeste måneden å ha bursdag i haha.

Vi har en desembertulle og nå får vi enten november eller desember. Selv er jeg november og det går finfint;) men i barnehagen til tulla er det 4 av 15 som er født i november og desember, så så lenge de ikke er alene tenker jeg, så er det ikke så ille.

Lolodi skrev:
Vi planla en augustbaby og joda, jeg ble gravid i november.... men så mista jeg i januar. Så ble jeg gravid igjen og har termin i desember... den kjipeste måneden å ha bursdag i haha.

Neste det samme som med min andre det. Bare at vi ikke kan planlegge da. Men skulle fått septemberbaby, mista i februar og fikk desemberbaby istedenfor. Nå er jeg bare kjempeglad for at vi fikk akkurat han, og hvilken mnd han har bursdag spiller liten rolle.

Med første måtte vi prøve i fire år. Og den som er i magen nå, var ikke planlagt å komme helt enda, men er veldig velkommen da. Vi ville jo ha flere barn, men hadde tenkt å vente litt til.

jeg kan ikke planlegge når jeg skal bli gravid, siden vi har prøvd 4 år før spiren satt. Men min svigerinne hadde en bra komentar etter hun hadde fått to jenter (en i januar og en i august, med 1.5 års mellomrom) da sa hun lenge at skulle hun ha flere barn så skulle hun ha en gutt i mai (var ikke sagt hvilket år, bare at skulle hun ha flere så skulle hun ha en gutt i mai) og den som fikk en gutt i mai var hunemoticon

Tja, det gjelder jo å ikke slutte på prevensjon før det tidligst kunne være ok med baby da, eller 10 mnd før ca i alle fall ;-)

Ellers så har jeg ikke så veldig lyst på vinterbaby en gang til, av mange grunner (bl.a. søsken med tette bursdager + møkkavær når en egentlig vil trille en nyfødt på tur) men jeg kjenner nå at jeg ikke har lyst til å la en eggløsning gå til spille så skjer det så skjer det. :-P

Personlig tror jeg ikke det går ann å planlegge det med hvilken måned man vi ha termin osv osv osv..

Men man kan jo være heldig at det klaffer slik at det blir slik..

Vi ville gjerne ha baby i 09 vi..

Men det ble det jo ikke akkurat noe av..

Etter å ha vært prøvere i 2 år og på vei til å søke om prøverer må jeg si at planlegging har jeg lite tro på:)

Om man ikke da bare dropper sex uten prevansjon fordi man IKKE ønsker å bli gravid en spesiel måned..

Vi planla i mai i fjor om å begynne og prøve,og ta tiden til hjelp om nødvendig...(Slutta med P - pillen.) 
August hadde vi en SA , var gravid utforbi så det ente med smerte helvette....
Fikk råd med legen om å ikkje begynne og prøve igjen før etter første menstrusjon.
Tok en ny test i Januar som viste at vi var gravide igjen!!! :)
Så er nå gravid og lykkelig i uke 21 :))

Så kan vell ikkje klage akkurat.. Gjikk jo ganske kjapt her egentlig:))
Rart og tenke at vi egentlig skulla hatt et lite gull med oss her nå,men tenker det var en grunn til at det gjikk som det gjikk første gangen...
Alt klaffa nå andre gangen i vertfall:) og den lille er frisk som en fisk:)

vi "planla" ut fra at det kunne være greit om det passet med barnehageopptak og slikt. Det vil si at vi sluttet med p-pilla i august i fjor, tok det litt på gefühl de første par månedene, og så de neste to styrte jeg litt mer med eggløsningstester, temping osv. Klaffet i november, så termin er i august i år.

Tankegangen min var å "planlegge" ut fra at vi håpet det kunne gå bra å bli gravid i løpet av noen få måneder, og hvis det ikke gjorde det så ville vi uansett ha så lyst på barn innen den tid at vi ikke lenger ville bry oss om hvilken måned det skulle bli født. type at fokuset ville skifte fra "vil gjerne ha et barn på sommeren så det blir minst mulig stress med barnehageplass" til "vil bare veldig gjerne ha et barn nå, så kan det være det samme med hele barnehageopplegget".

At man kan planlegge det fullstendig "etter klokka" tror jeg ikke er mulig for så veldig mange, spesielt ikke første barnet. Da vet man jo oftest ingenting om hvor lett man selv har for å bli gravid, om gubben skyter med krutt eller blankt, hvordan syklusen er osvosv. Om man har fått fulltreffer på første forsøk flere ganger kan man vel i større grad "bestemme" timingen selv, men man vet jo aldri om det blir like enkelt igjen...

Jeg kan det! Iallefall til det motsatte er bevist.. Begge mine to var et sånn "akkurat da passer det bra" barn :) Så jeg er en av de som er veldig heldig og blir gravid med EN gang...

Vi planla nr. 2. Nr. en også da, men det ble ikke på første forsøk.

Vi syntes det var sånn ei fin tid å få på sist(slutten av mai), at vi ville prøve på det en gang til. Og vi hadde lyst på to år i mellom. Vi var veldig spente på om det kom til å gå.
Første gangen jeg ble gravid brukte vi nemlig ca 6 mnd. Jeg hadde gått på p-pilla. Jeg mistet, og ble gravid raskt etterpå igjen. Da på første forsøk ved bruk av el-test:)

Denne gangen ble jeg gravid på første forsøk uten el-test:) Jeg brukte hormonspiral før jeg ble gravid denne gangen. Jeg ble veldig glad og overrasket da jeg fant ut at det funket på første forsøk, og at vi da ville ha termin i slutten av mai/starten av juni:). Fem uker til termin nå:)

Vel det går an å prøve å planlegge et svangerskap...
Tidligere hadde Norge en fødsels topp i mars-mai.
Nå er den ved å bli flyttet til juli-august. Noen mener dette er fordi forelder prøver å treffe barnehage start, så noen må jo klare det....

Jeg har hørt om noen som ikke har dårlig tid som prøver 2-3 måneder i året.
Er også en del som klarer det på 1.-2. pp.

Vi bruker lang tid på å klare det, så for oss er det ikke snakk om å planlegge, men hadde vi hatt den muligheten, ville vi nok ha prøvd å treffe termin i august.
Har nå termin i desember etter 2,5 år og 3 MA'er

Her va det ikke planlagt, men vi sa bare at skjer det så skjer det.
Joda februar 10 kom gullgutten vår(etter 2 år med "prøving")
Sambo kaller det bare for trening.

Vi brukte nesten 4 år på å bli gravid, så det kommer jo veldig an på. Noen blir jo nesten gravid bare de ser en p*kk, men andre bruker lang tid. 

OM det blir noe neste gang så skal det planlegges JA... Mest på grunn av bhg.plass..... 

Hadde ikke planlagt å få de 2 første, men de kom likevel.. så har til nå ikke hatt noen fruktbarhetsproblem.. :P  

Vi prøvde ikke engang. Plutselig var jeg bare gravid, etter at legene hadde sagt at jeg kanskje burde vurdere prøverør og eventuelt adopsjon, fordi de mente jeg ikke kunne bli gravid.. Skulle inn på sjekk ift cyster i underlivet og samtale om prøverør, på ul fikk vi se ett 9 uker gammelt foster! DET var stort det! Nå er jeg igjen under utredning for de cystene, muligens er det kreft og den ene eggstokken må antakeligvis vekk, men jeg er ved godt mot og satser på at det går greit neste gang også. :)

Da vi skulle ha første mann sluttet jeg på sommeren fordi da hadde jeg ikke flere brett igjen og måtte fornye resepten min uansett. Jeg rakk ikke få igjen mensen etter pilleslutt før jeg ble gravid. Vi fikk da et vår barn. Det eneste jeg hadde funnet ut var at jeg ville ha et barn som var født først på året. Det vil si januar til august/ september. Vi begynte prøvingen i mars og i mai satt spira og mars i fjor kom det ut ei jente i full fart!! 

Jeg føler vi var veldig heldige.

vi prøvde å planlegge litt, da vi er studenter og jeg i tillegg er lærer så passet det så sinnsykt bra å få baby i sommerferien :) men vi hadde ikke sluttet å prøve om ikke spiren hadde sittet når den gjorde :) nå venter vi julibaby og det passer helt utmerket i våre planer! :D

Back
Topp