Planlegge barn nr 2 på tide. Dele rom??

Knøtte

Klar for nr 2 :)
Hei.

Vår første gutt er født sept 2011, nå planlegger vi nr 2, men det er mye tanker rundt dette. Det som opptar meg nå, er at eldste vil være 4-4 1/2 år eldre enn evt en yngre. Og av bosituasjonen vår nå må den miste inn på rom med eldste etterhvert. Dette for noen år, frem til vi får større plass.

Nå har jeg bokstavelig talt saumfart internett og lest masse innlegg om det å ha søsken på samme rom, og at dette har gått bra hos de fleste. Men så har det vært "bare" 2 år aldersforkjell mellom barn.

Noen som har erfaring selv med å dele rom med søsken når de var små, gjerne 3-5 års aldersforkjell. Og gikk dette bra? Flere som planlegger nr 2 og også ha barna på samme rom? Magefølelsen og hodet mitt sier at det IKKE blir et problem...! Men vil bare høre om noen har erfaring med denne aldersforskjellen :)
 
Jeg delte rom med begge søstrene mine da vi var små. Storesøstra mi er 2 år eldre enn meg og lillesøstra mi er 5 år yngre enn meg. Var jo litt småkrangling i ny og ne som med søskner flest, men gikk ellers veldig bra :) Den lille vil jo være så liten og ikke til så mye bry i begynnelsen i hvert fall, så det går nok veldig greit. Men kanskje passe på at eldste får leke litt i fred på dagtid på rommet, for med småsøskner som er mye yngre så er det jo veldig forskjell på leke behov og på hvordan de leker. Blir fort sånn at den minste syns det er mest gøy å rase ting og ødelegge ting eldste har bygget f.eks :p
 
Jeg vurderer også det, da vi har kjøpt oss hus nå. Der er det 2 soverom i første etg og 2 i 2 etg. Vurderer et lekerom hver og dele soverom i samme etg der vi skal sove de første årene... det blir 3 1/2 år mellom de
 
Jeg tenker at det kan fint være uproblematisk å la søsken dele rom. Min lillesøster og jeg gjorde det. Problemet da ble at når vi var store nok til å sove hver for oss, hadde vi blitt så avhengige av å sove sammen, at vi ble redde for å sove alene. Dette klarte vi likevel å løse den dagen vi fikk hvert vårt kjæledyr, som vi hadde selskap av. Så alt kan løses. Min nevø og niese sover best når de får dele rom, så der har de kun gode erfaringer med å la søsken sove sammen. Når det er sagt vil det bli nesten fire år mellom våre barn; storebror er født i august 2011, og den lille i magen kommer i juli 2015. Dette er jo større aldersforskjell enn meg og min søster, min nevø og niese, så derfor tenker jeg at når vi har mulighet til å la dem få hvert sitt rom, ønsker jeg at storebror skal få være med på å bestemme. Han sov på rom med oss til han var 2,5 år, da vi bare hadde et soverom der vi bodde før. Så hvis han nå ønsker soverommet sitt for seg selv, skal han få det. ❤️

Men må man la søsken dele rom, tenker jeg at det er viktig å prate masse med den eldste og være god på å forberede barnet. Håper det løser seg for dere og at dere blie fornøyde ❤️
 
Back
Topp