Planlagt ks

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Er det noen her som de siste årene har fått planlagt ks ganske tidlig etter å ha passert uke 37?
Gynekologene mener jeg skal ha planlagt ks av diverse årsaker, noe jeg selv også ønsker. Men alle jeg snakker med har ikke fått datoen før rundt uke 39.
Forrige gang fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning og de gikk bare å ventet på at jeg skulle kommer over uke 37, noe de sier er stor sannsynlighet for at skjer denne gangen også. Så da ser jeg ikke noe poeng i å ha en dato i uke 39, om jeg skal ende opp med hastesnitt på nytt i uke 37. Da må det være bedre med ett planlagt snitt så fort jeg kommer inn i uke 37, tenker jeg.

Det er ytterst sjelden de planlegger KS før uke 38. Jeg hadde planlagt i jula og pga mange helligdager fikk jeg pressa dem litt på tiden og fikk KS på 38+2 isteden for 39+3. Ville egentlig ha 37+9, men det nekta han. Jeg fødte første for tidlig og ville ikke at ting skulle starte av seg selv og at det ble hastesnitt. Snakk med dem og finn ut en dato som passer og forklar dem ang bekymringen din.

Er det noen her som de siste årene har fått planlagt ks ganske tidlig etter å ha passert uke 37?
Gynekologene mener jeg skal ha planlagt ks av diverse årsaker, noe jeg selv også ønsker. Men alle jeg snakker med Hardange ikke fått datoen før rundt uke 39.
Forrige gang fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning og de gikk bare å ventet på at jeg skulle kommer over uke 37, noe de sier er stor sannsynlighet for at skjer denne gangen også. Så da ser jeg ikke noe poeng i å ha en dato i uke 39, om jeg skal ende opp med hastesnitt på nytt i uke 37. Da må det være bedre med ett planlagt snitt så fort jeg kommer inn i uke 37, tenker jeg.

Er ikke det litt varierende ut ifra hvorfor man skal ha planlagt ks? Jeg hadde morkaken foran åpningen i begynnelsen og siden der da er farlig å gå i spontan fødsel så fikk jeg beskjed om at det ville bli planlagt ks i uke 38.. Venninnen min hadd planlagt i uke 37+5 pga samme årsak. Så vil tro du også med din bakgrunn kan få planlagt før uke 39?

Tusen takk for svar begge to :) Da er det kanskje håp da! Håper selvfølgelig at jeg kan gå lengst mulig, men når gynekologene selv nevner det, så tenker jeg de er tydelig redde for at det samme skal skje igjen + at de har sett på min helsesituasjon.

Jeg fikk dato for planlagt KS 1 uke få tremin, var ikke snakk om å få det tidligere.
Men når det er snakt, når fødselen ikke helt uventet startet før det ble det et veldig rolig hasteKS i motsetning til gangen før hvor de ville jeg skulle prøve å føde først selv om første som var mindre hadde store problemer med å komme ut riktig vei

Jeg fikk dato for planlagt KS 1 uke få tremin, var ikke snakk om å få det tidligere.
Men når det er snakt, når fødselen ikke helt uventet startet før det ble det et veldig rolig hasteKS i motsetning til gangen før hvor de ville jeg skulle prøve å føde først selv om første som var mindre hadde store problemer med å komme ut riktig vei

Det jeg er mest redd for om det skulle bli hastesnitt igjen er at jeg heller ikke får delt neste gang med mannen min. Også skal de i samme slengen fjerne siste eggleder, noe de ikke gjør om det blir hastesnitt. Men ja, værste vil være om jeg ikke får delt denne gangen heller med mannen min.

Det jeg er mest redd for om det skulle bli hastesnitt igjen er at jeg heller ikke får delt neste gang med mannen min. Også skal de i samme slengen fjerne siste eggleder, noe de ikke gjør om det blir hastesnitt. Men ja, værste vil være om jeg ikke får delt denne gangen heller med mannen min.
Sikker på det med egglederen?
Vannet mitt gikk en uke før oppsatt KS.
På sykehuset sa jeg at jeg skulle ha sterilisering sammen med det planlagte KSet og ba de gjøre det selv om det ble haste.
De så i papirene mine og det var ikke noe problem...
Mener de bør kunne fjerne eggleder også dersom det er avtalt

Sikker på det med egglederen?
Vannet mitt gikk en uke før oppsatt KS.
På sykehuset sa jeg at jeg skulle ha sterilisering sammen med det planlagte KSet og ba de gjøre det selv om det ble haste.
De så i papirene mine og det var ikke noe problem...
Mener de bør kunne fjerne eggleder også dersom det er avtalt

Gynekologen påsto så. De kunne ikke gjøre sånt samtidig med haste, pga at de aldri visste hva som ventet dem der inne. Men kan være forskjell fra sykehus til sykehus, med tanke på størrelse, antall folk og ta av osv.

Jeg bestemte selv i juli i fjor.

Først ville de ha uke 37. Men det ble uke 41. En uke før termin.

Min baby lå feil og setefødsel lot seg ikke gjøre i følge røntken.
Jeg ringte nærmere bestemt dato å sa jeg ville bytte da jeg begynte å føle meg dårlig. Vips var en ny dato bestemt. Null stress.

Last edited:
Jeg hadde planlagt og ble skøvet ut i tid pga andre haste ks kom så tror hvis det blir haste ks trenger de ikke å ha det super travelt...

Jeg hadde planlagt og ble skøvet ut i tid pga andre haste ks kom så tror hvis det blir haste ks trenger de ikke å ha det super travelt...

Minuset her er at blir det haste ks så får man ikke ha med seg noen. Og selvfølgelig om det er viktig å få ut barnet raskt, så er jo det viktigst. Men vi som par føler også at dette er noe vi har "behov" for å dele og han å oppleve. Da det ble traumatisk for oss begge sist gang, noe som sitter i hos oss begge enda egentlig. Så jeg kjenner at denne siste gangen trenger jeg at det blir en rolig og flott opplevelse

Minuset her er at blir det haste ks så får man ikke ha med seg noen. Og selvfølgelig om det er viktig å få ut barnet raskt, så er jo det viktigst. Men vi som par føler også at dette er noe vi har "behov" for å dele og han å oppleve. Da det ble traumatisk for oss begge sist gang, noe som sitter i hos oss begge enda egentlig. Så jeg kjenner at denne siste gangen trenger jeg at det blir en rolig og flott opplevelse

Mulig å prate med sykehuset og forklare det og tenker er vel forskjell på haste og haste ks?

Mulig å prate med sykehuset og forklare det og tenker er vel forskjell på haste og haste ks?

Her er regelen at man får ikke ha med noen om det er hastesnitt, uansett hvor hast eller ikke hast det er :(

Back
Topp