Planlagt ks vs haste-ks

Felice

Glad i forumet
Er det noen her som har prøvd begge deler ?
Hva er egentlig forskjellen ? Alle sier det er så mye bedre med planlagt. Skjønner det blir mer ro over situasjonen men er det noen andre forskjeller ? 

Har lest litt på det i det siste pga at babyen her har lagt seg i seteleie....

Med planlagt e det jo mye mindre risiko, ettersom det ikkje e ein krisesituasjon som har oppstått....i motsetning til akutt....[&:] Med planlagt e det også mye merr avslappa..de tar seg god tid til alt under og etter inngrepet osv...

Men eg ane ikje så møye...håpe på merr info fra sykehuset om hu ikkje snur seg rundt her[:)]

http://nhi.no/foreldre-og-barn/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie-35703.html Her står det någe fra sykehuset her, ang planlagt keisersnitt i forhold til akutt, ved seteleie då.

Du finne nok litt om du søke rundt på google

Har ikkje vært gjennom någen av delene ennå, så dytte litt for deg. [:)]

svigermor hadde haste ks og de bare kuttet opp magen så nå har hun ett langt ugjevnt snitt over magen. Det var veldig kritisk så vil tro planlagt er bedre[:)] for da har de mer kontroll på situasjonen vil jeg tro

Finere arr/mindre synlig, meir rolig, får god informasjon om kva som skal foregå lang tid i forvegen og veit derfor alt som skal skje.. Og ved hastesnitt er det vel fare for babyen, er vel derfor dei velger å ta hastesnitt, men det er det jo ikkje med planlagt, så da slipper du å være livredd der du ligger![;)]

ORIGINAL: vetlemeg

Finere arr/mindre synlig, meir rolig, får god informasjon om kva som skal foregå lang tid i forvegen og veit derfor alt som skal skje.. Og ved hastesnitt er det vel fare for babyen, er vel derfor dei velger å ta hastesnitt, men det er det jo ikkje med planlagt, så da slipper du å være livredd der du ligger![;)]

ja, eller fare for mor..

Takk for alle svar. Virker ikke som det er så mye forskjell egentlig da.
har tatt 2 haste-ks selv og var aldri fare for mor eller barn, det var bare den eneste veien ut til slutt :) 

Huff får bare fortsette å grue meg til mitt planlagte nå.

Har bare hatt haste-KS, men det er vel fare for at man i enkelte tilfeller ikke har tid til å sette spinalbedøvelse ved haste KS og da blir det jo full narkose.....

Ikke så mye forskjeller,annet enn at det blri mer ro som du sier.
Og det er godt tilrettelagt for at det skal bli en god opplevelse [:D]

Her var det akutt hastesnitt - stod mellom liv og død helt plutselig
pga alvorlig og plutselig svangerskapsforgiftning. Jeg ble nærmest
kasta i narkose og lagt under kniven så fikk lite info, stygt arr og
måtte ligge på overvåkningen over ett døgn etterpå. Mini var 5 uker
fortidlig og måtte på nyfødtintensiven så jeg fikk ha lite kontakt med
han de 2 første dagene. Men alle hastesnitt er nok ikke like, og det
er nok også forskjell på hastesnitt før en fødsel starter og midt i en
fødsel. [:)] Siden de "reiv" ut mini fikk han også plager med nakke,
bekken og skuldre i ettertid.

Tror nok dem som har planlagt ks blir godt forberedt, får være
våken og dem tar seg godt tid. Finere arr, er fortere på beina igjen