Planlagt KS og spontan fødsel

LilleBlomsten92

Forelsket i forumet
Hei!

jeg skal ha et planlagt keisersnitt som er satt opp 39+1

Jeg har et barn fra før hvor fødsel ble indusert i uke 37+0 pga svangerskapsforgiftning og jeg har derfor ikke noe «informasjon» rundt når kroppen min ville kommet i gang av seg selv.
Men jeg tenker at det må jo ha skjedd med en del som er satt opp til ks at fødsel har startet.

Er det noen som har erfaringer eller tanker? Hva skjer? Hvor kjapp skal man være mtp å ringe føden. Kan man fremdeles få ks? Avhenger vel av hvor fort det går. Min induserte fødsel tok 5 timer. Noe som er relativt kjapt mtp førstegangs+indusert+epidural. Synes det er rart at de ikke gir det mer enn 9 dager før termin. Men samtidig vil de såklart ha babyen inne lengst mulig.

Jeg skulle ha planlagt ks bare noen dager etter at fødsel startet. Vi rakk ingenting og han ble født hjemme i gangen, men hadde vi dratt til sykehuset hadde det blitt ks selvom fødsel var i gang. Hører også noen ender med å føde vanlig fordi de har lyst når det først setter i gang, så vil tro man er med på vurderingen til en viss grad selv.

Hei!

jeg skal ha et planlagt keisersnitt som er satt opp 39+1

Jeg har et barn fra før hvor fødsel ble indusert i uke 37+0 pga svangerskapsforgiftning og jeg har derfor ikke noe «informasjon» rundt når kroppen min ville kommet i gang av seg selv.
Men jeg tenker at det må jo ha skjedd med en del som er satt opp til ks at fødsel har startet.

Er det noen som har erfaringer eller tanker? Hva skjer? Hvor kjapp skal man være mtp å ringe føden. Kan man fremdeles få ks? Avhenger vel av hvor fort det går. Min induserte fødsel tok 5 timer. Noe som er relativt kjapt mtp førstegangs+indusert+epidural. Synes det er rart at de ikke gir det mer enn 9 dager før termin. Men samtidig vil de såklart ha babyen inne lengst mulig.

De kan ta det akutt dersom fødselen starter før, med mindre barnet er på vei ut da, da vil de nok prøve å få deg til å føde, med mindre det er grunner til at du ikke bør.. det er vanlig med 1 uke før termin (+/-) for planlagte. Noen ganger settes de opp før, hvis det f.eks er mye blødning, mange snitt tidligere etc. Så kommer litt an på årsak. Hvorfor skal du ha?

Min svigerinne gikk i fødsel før planlagt ks. Hun fikk ks likevel. Dette var ikke i Norge, men forutsetningene var like. Hun gikk i fødsel bare et par dager før planlagt ks.

Så lang det er mulig vil de gjennomføre KS. Styrtfødsel eller veldig lang reisevei til sykehus er vel egentlig eneste som kan gjøre at det kanskje blir vaginal fødsel likevel.

De kan ta det akutt dersom fødselen starter før, med mindre barnet er på vei ut da, da vil de nok prøve å få deg til å føde, med mindre det er grunner til at du ikke bør.. det er vanlig med 1 uke før termin (+/-) for planlagte. Noen ganger settes de opp før, hvis det f.eks er mye blødning, mange snitt tidligere etc. Så kommer litt an på årsak. Hvorfor skal du ha?
Ok, det høres jo bra ut. Jeg skal ha ks fordi jeg hadde ganske heftig rift forrige fødsel. Vil nødig ha flere ut den veien.. også blitt anbefalt det, så regner med de helst ser den kommer ut med ks.

Back
Topp