Planlagt KS og permisjon HJELP!

• Trådstarter Trådstarter .............
  • Opprettet Opprettet
?

.............

Guest
Jeg fikk vite igår at jeg får planlagt KS uten å få eksakt dato enda pga de måtte finne ut av dette på sykehuset.. Får vite det uka som kommer nå.. Nu vel det er greit..
Jeg fikk på mandag som var brev fra Nav om at jeg har fått permisjon f.o.m 2 aug for min termin er 23 aug. (Jeg visste ikke jeg skulle ha KS da jeg sendte inn søknaden)
Jeg er sykemeldt t.o.m 2 aug.

La oss si jeg får KS 9/8 da begynner jeg permisjonen min på tirsdag 19 juli.
Men siden jeg er sykmeldt da, blir sykemeldinga mi opphørt og jeg blir permitert eller er jeg fremdeles sykemeldt og mister de ukene?

Å gjør jeg nå?

Er litt usikker på korleis det er med keisarsnitt, men meinar at permisjon startar iforhold til termindato. Om du føder natuleg 14 dagar før termin blir ikkje permisjonstida flytta, så vil tru at det samme gjeld for KS

GAMLEMOR skrev:
Er litt usikker på korleis det er med keisarsnitt, men meinar at permisjon startar iforhold til termindato. Om du føder natuleg 14 dagar før termin blir ikkje permisjonstida flytta, så vil tru at det samme gjeld for KS

Mener det er sånn ja.

Jeg fikk KS en uke før sist svangerskap og mistet da en uke!

Du mister av ukene før termin og må starte å jobbe tidligere.. Du har jo ikke "behov" for de 3 ukene før termin uansett i og med at du er sykemeldt, og begynne å jobbe tidligere må du jo uansett da hoveddelen av permisjonen begynner å løpe ved fødsel uansett.. For de som er i jobb kan man søke om å starte permisjonen tidligere og da 3 uker før ks dato for å få de "fulle" 3 ukene før fødsel med fri....  Så for din del HI ville jeg ikke gjort noe som helst da det har liten konsekvens for deg uanset..

Pearl skrev:
Du mister av ukene før termin og må starte å jobbe tidligere.. Du har jo ikke "behov" for de 3 ukene før termin uansett i og med at du er sykemeldt, og begynne å jobbe tidligere må du jo uansett da hoveddelen av permisjonen begynner å løpe ved fødsel uansett.. For de som er i jobb kan man søke om å starte permisjonen tidligere og da 3 uker før ks dato for å få de "fulle" 3 ukene før fødsel med fri....  Så for din del HI ville jeg ikke gjort noe som helst da det har liten konsekvens for deg uanset..

Aha.. var det jeg trodde.. takk for svar

Jeg forsto det slik at man ikke mister noen av ukene. Kommer ungen 2 uker før tiden, så får man to uker ekstra med ungen.

DET stemmer nok ikke tanntrollet 09.. Føder du før termin mister du resterende av ukene før termin og begynner rett på hoveddelen av permisjonen. De 3 ukene før termin er jo "istedet for sykemelding" og er ment som en tid for mor å slappe av og forberede seg på fødsel, har du allerede født trenger du jo ikke denne tiden ergo faller den bort...

Back
Topp