Planlagt keisersnitt?

Hot*Mama

Gift med forumet
Kan dere fortelle meg hvordan ett planlagt ks foregår? Både før, under og etter? Og har dere negative eller positive tanker ang alt sånn i ettertid?

Min lille har enda ikke snudd seg med hodet ned, er 37 uker, så har ikke store forventninger om forandring lenger![&:]
Skal opp på føden imorra og snakke om alternativer.. Men kommer til og nekte og prøve og vende, det gjorde de nemlig med eldstemann da hun lå skjeivt, ALDRI igjen!! Har også hatt ganske "dramatiske" fødsler med over 8 timer pressrier og begge har endt med sugekopp, ungen har ikke pusta osv, osv..[&:]

Har jeg rett på ks, hvis JEG vil ha det? Eller er det MYE som skal til før en får dette?

Håper noen kan svare meg![:)]

[:)]

Det er det vel egentlig kun legene som kan svare på..
Og det skal egentlig en del til for å få ks..

Jeg har hatt to planlagte KS, og syns begge var en fantastisk opplevelse.

Skal vi se. Du får jo dato.
Dagen før KS'et skal du skrives inn i papirene, det blir tatt blodprøver å du får snakke med anestilege.
Han/hun snakker deg igjennom ALT som skal skje dagen etter.
Når du skal komme tilbake osv.. (de fleste kan dra hjem å kommme tilbake neste morgen, hvis du har lang vei kan du sjekke inn på sykehushotellet.)

Selve dagen.
Du møter opp til avtalt tid, fastende.
Det er det kjipeste syns jeg, for du vet jo aldri når det er din tur, å jeg ble bare sååå sulten av å se sambo spise god frokost.
Jeg kom 08.00 hver gang, og 12.52 kom første mann og 13.43 kom andremann, så det kan ta noen timer før de henter deg.
Men du får ett eget rom å vente på, sa du slipper å sitte på venterommet liksom[:D]
Så du har jo tv og pc tilgjengelig.
Du får skjortel og nettingtruser med digert bind.. Lækkert[:D]
Når det er din tur kommer jordmor inn å setter inn kateter før du rulles ned til operasjonen.
Far må vente utom til du har fått spinalbedøvelsen, da får han komme inn å sitte ved hodete ditt.
Det er masse folk der inne, men syns det bare var betryggende jeg.
Snakker å er så vennlige alle sammen.
Så kommer det inn to lege som starter ganske fort.
Jeg måtte spørre om de skulle begynne snart jeg, men da var de neste framme til baby'n[:D] hehe..
Så hører du sånn suger, (lik den suger'n du har i munn hos tannlegen[:D]), da tar de vannet og vips så holder de opp babyen til deg[:)][:)]
Du får hilse på å kose før de går å steller.
Da får pappan bli med å klippe navlestreng, veie og måle mens du blir sydd.

Så må du ligge på overvåkningen til bedøvelsen er ute av kroppen. Rundt 3-4 timer.
Da kan du ha besøk av far og barn..[:)]
Så blir du trillet opp til rommet ditt..

De anbefaler at du prøver å reise deg opp av sengen allerede første dag.
Det hindrer mulig blodpropp.
Jeg var opp å ruslet rundt etter 6 timer sist, gikk på do å alt vell.[:D]

Jeg har bare positive opplevelse og hadde lite smerter.
Vil absolutt anbefale.

Lykke til[:)]

L Iny- tusen takk for ett kjempe fint svar!![:)][:)]

ORIGINAL: [Frk.K]

Det er det vel egentlig kun legene som kan svare på..
Og det skal egentlig en del til for å få ks..

Jeg vet jo også det da, spurte bare etter erfaringer![8|]

Jeg hadde planlagt ks med minsta, sitter igjenn med følelsen av en kjempefin opplevelse![:)]

Jeg ble sjekket inn dagen før, har ca 1 times reisetid til sjukehuset, og siden jeg skulle ha ks klokka 8 om morran så skulle jeg få slippe å stå opp så tidligt heime.

Dagen før ks hadde jeg full sjekk med blodprøver, sparketest og hjerteslag. Jeg måtte ha klyster om kvelden, åsså måtte jeg faste[:)]

Sleit litt med å få sove den natta da, var jo ganske så spent hehe

Sambo møtte opp på rommet mitt i 7 halv 8 tia om morran, så han var med på forberedelsene, litt vasking, barbering og kateter sellfølgelig. Jeg ble trilla ned, og inn på operasjonsavdelinga, der jeg fikk treffe alle som skulle være med. Sambo ble kledd i grønne klær og fikk være med på alt der inne [:)]
Alle pratet og var så koslige, når de løfta vesla ut så pakket de ho inn og gav henne til meg, så jeg hadde ho på armen nesten helt til de var ferdige, helt på slutten måtte de ta ho med seg da, og da ble sambo med ho[:)]

Det som var litt kjedligt var jo at eg blei jo trilla på overvåkninga etterpå, mens vesla og sambo var på fødeavdelinga, jeg kunne ikke få ho ned til meg før ei jordmor eller barnepleier hadde tid til å være med. Så er det stor trafikk på sykehuset når det er din tur, så kan det ta litt tid før du får barnet inn til deg.

Etter ks kom jeg meg veldig fort, var ute å tuslet i gangene samme dag, har og hatt et full fart snitt, og da var jeg sengeliggende i maaange dager, så de to kan ikke sammenlignes!

En har foresten lov til å ha kamera med inn på operasjonsavdelinga, det var ingen som informerte oss om, så me fekk ikkje tatt nåken bilder av ankomsten te littlo, å da e utruligt trist syns eg![&o]

Men alt i alt, ein kjempefin opplevelse!!! Eg har no fått prøvd 1 vanlig fødsel, 1 hastesnitt og 1 planlagt snitt. Foretrekker vanlig fødsel, men velger sellfølgelig planlagt snitt om de e fare for uventede ting!!!

Lykke til [:)]

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Jeg hadde planlagt ks med minsta, sitter igjenn med følelsen av en kjempefin opplevelse![:)]

Jeg ble sjekket inn dagen før, har ca 1 times reisetid til sjukehuset, og siden jeg skulle ha ks klokka 8 om morran så skulle jeg få slippe å stå opp så tidligt heime.

Dagen før ks hadde jeg full sjekk med blodprøver, sparketest og hjerteslag. Jeg måtte ha klyster om kvelden, åsså måtte jeg faste[:)]

Sleit litt med å få sove den natta da, var jo ganske så spent hehe

Sambo møtte opp på rommet mitt i 7 halv 8 tia om morran, så han var med på forberedelsene, litt vasking, barbering og kateter sellfølgelig. Jeg ble trilla ned, og inn på operasjonsavdelinga, der jeg fikk treffe alle som skulle være med. Sambo ble kledd i grønne klær og fikk være med på alt der inne [:)]
Alle pratet og var så koslige, når de løfta vesla ut så pakket de ho inn og gav henne til meg, så jeg hadde ho på armen nesten helt til de var ferdige, helt på slutten måtte de ta ho med seg da, og da ble sambo med ho[:)]

Det som var litt kjedligt var jo at eg blei jo trilla på overvåkninga etterpå, mens vesla og sambo var på fødeavdelinga, jeg kunne ikke få ho ned til meg før ei jordmor eller barnepleier hadde tid til å være med. Så er det stor trafikk på sykehuset når det er din tur, så kan det ta litt tid før du får barnet inn til deg.

Etter ks kom jeg meg veldig fort, var ute å tuslet i gangene samme dag, har og hatt et full fart snitt, og da var jeg sengeliggende i maaange dager, så de to kan ikke sammenlignes!

En har foresten lov til å ha kamera med inn på operasjonsavdelinga, det var ingen som informerte oss om, så me fekk ikkje tatt nåken bilder av ankomsten te littlo, å da e utruligt trist syns eg![&o]

Men alt i alt, ein kjempefin opplevelse!!! Eg har no fått prøvd 1 vanlig fødsel, 1 hastesnitt og 1 planlagt snitt. Foretrekker vanlig fødsel, men velger sellfølgelig planlagt snitt om de e fare for uventede ting!!!

Kan jeg spørre hvorfor du fikk planlagt ks?[:)]

Tusen takk for svar, hørtes ut som en fin opplevelse![:)]

Eg blei lagt inn kvelden før. Dvs valgte det i grunn sjølv sidan eg måtte møte seinast kl 7 om morgonen den dagen ks skulle skje. rundt kl 22 om kvelden fekk eg klyster (pyton [&:]), og etter midnatt skulle eg faste.

Morgonen etter fekk eg sett inn kateter, og så trilla ned på operasjonsstova. Eg fekk beskjed om at så lenge det ikkje skjedde noko akutt med andre pasienter ville eg vere førstemann inn, og det var eg heldigvis og [:)] Fekk sett spinal, og fekk veneflon i begge hender, og oksygen i nasa. Sambuaren min var med heile tida. Hadde ei hyggeleg anestesisjukepleiar ved hovudet som forklarte kva som skjedde og passa på meg[:)]

Etter at jenta var ute blei sambuar med på veging og måling, så kom han og jenta inn igjen til meg. På oppvåkninga låg eg med ho på brystet og pappaen fekk vere med meg heile tida.

Syns det var ein veldig positiv opplevelse. Alle tok godt vare på meg under heile prossessen. Syns faktisk at klysteret og kateteret var det mest ubehagelege med heile greia, sånn utenom magesmerter og etterrier.

Kan jeg spørre hvorfor du fikk planlagt ks?[:)]

Tusen takk for svar, hørtes ut som en fin opplevelse![:)]

Ja for vår del var det en nydelig opplevelse!![:)]

Jeg hadde planlagt ks pga de vågde ikkje la meg gå i fødsel.[&o]

Mellomste vår kom med hastesnitt, jeg gikk gjennom 90% av fødsel før det var rett inn på operasjonsbordet. Livmora mi var da strekt seg til flisetynn som de kalte det, hadde jeg fått flere rier så er det stor sannsynlighet for uterus ruptur (at livmora hadde sprukket), og ja, da hadde det gått galt med både meg og han.
Før denne fødsel/ks hadde jeg diverse magesmerter som viste seg å være pga livmora mi, disse smertene hadde jeg også når jeg gikk gravid med vesla, bare ikke halvparten så vonde. Men siden smertene var der, var de redd fødsel skulle få samme forløp, derfor ville de da ikke ha meg i fødsel.

Jeg prøvde å mase meg til fødsel da hehe, tenkte godt overvåket fødsel burde da gå! Men nei, da fikk jeg ta kontakt med andre sykehus, det sykehuset jeg var søkt til nektet!

Fikk planlagt snitt pga fødselsangst.

Jeg fikk telefon kvelden før om å dukke opp kl 09:00.

Kom opp og tok på meg en lang sykehusskjorte, jordmor satte kateter, veneflon og barberte litt nedentil. Hun rakk akkurat bli ferdig og så ble jeg kjørt ned til operasjon.

Alle som var der var kjempehyggelige og jordmoren spurte hele tiden om det gikk bra med meg og åssen jeg følte det[:)]

Gruet meg til spinalen og den var vond men gikk over nesten med en gang[;)]

Fikk opp duken forran meg og sambo som hadde sittet bak i rommet fikk komme fram til hodet mitt. Ble
vasket på magen og så kjente jeg et sug i magen som tok helt pusten fra meg.. og ute var hun[:D] kl 10:31 bare 1,5 time etter vi kom til sykehuset[:)]

Fikk nusse litt på henne så ble sambo med og veide.

Jeg ble veldig uvel når de stiftet meg sammen men det gikk over når jeg fikk kommet over i andre sengen og fikk komme litt opp med ryggen. Ble kjørt til oppvåket og ble der i noen timer, sambo og snuppa kom og jeg fikk ammet litt før jeg hadde lyst å sove[8D]

Jeg var oppe og gikk litt samme kveld og dro hjem allerede dag 2, vill egentlig ikke anbefale det for da fikk jeg ikke sprøyta med smertestillende mer[;)]

Alt i alt en fin opplevelse[:)]

ååå, kjenner jeg blir nervør av å lese dette her, men ser jo at de fleste har hatt positive opplevelser. Men gruer meg enormt til kateter og spinalbedøvelse, og hvis jeg ikke får se barnet og pappa`n mens jeg ligger på oppvåkning.

Sist gang (haste-ks) fikk jeg masse kramper (kalte det frostkramper), og det var kjempevondt i livmora. Var i elendig form. Skulle ønske jeg kunne føde vanlig (har for smalt bekken)[:-]

ORIGINAL: Cillia

ååå, kjenner jeg blir nervør av å lese dette her, men ser jo at de fleste har hatt positive opplevelser. Men gruer meg enormt til kateter og spinalbedøvelse, og hvis jeg ikke får se barnet og pappa`n mens jeg ligger på oppvåkning.

Sist gang (haste-ks) fikk jeg masse kramper (kalte det frostkramper), og det var kjempevondt i livmora. Var i elendig form. Skulle ønske jeg kunne føde vanlig (har for smalt bekken)[:-]

Jeg har tatt både spinal-bedøvelse og kateter to ganger før- er absolutt ingenting og grue seg til! Bedøvelsen kan være bittelitt ubehagelig, men ikke vond, og du får jo faktisk bedøvelse FØR de setter selve spinalen![;)]

ORIGINAL: Hot*Mama

ORIGINAL: Cillia

Jeg har tatt både spinal-bedøvelse og kateter to ganger før- er absolutt ingenting og grue seg til! Bedøvelsen kan være bittelitt ubehagelig, men ikke vond, og du får jo faktisk bedøvelse FØR de setter selve spinalen![;)]

Åå nå ble jeg litt letta[:)] Når fikk dere dato for keisersnittet? Har begynt å tenke så mye på dette for tia...selv om det er lenge til syns jeg det er greit å vite litt hvordan det foregår[:)] 

Hun ble født i uke 38+2 og visste det 2 mnd før[:)]

Back
Topp