Planlagt keisersnitt??

**Hengetrusa**

Forumet er livet
Noen som har hatt det??? Hvordan var deres opplevelse??? Og hvordan føles det etterpå å ikke å ha født???

Jeg hadde det pga seteleie og svangerskapsforgiftning!!! Hadde en fin opplevelse, men aldri igjen sier bare jeg!!!! Til og begynne med følte jeg at jenta mi ikke var min siden jeg ikke hadde "klart" å føde henne selv...
Nå ønsker jeg fælt å bli gravid igjen (men samboer vil ikke) og da skal det bli vanlig fødsel assa!!! UANSETT NÆRMEST!!!! hehe

Keisersnittet mitt var ikke planlagt, men det var ikke akutt heller. De ville ta han fordi han ikke kom langt nok ned i bekkenet, tross full åpning. Så de har funnet ut at bekkenet er for lite til at jeg kan føde normalt[:(] 

MEN, jeg skulle gjort masse for å få født vanlig. Jeg og sleit litt med morsfølelsen i starten. Hadde jo en supernydelig baby hos meg, men kunne liksom ikke fatte at han var MIN.... Tok et par dager før jeg følte meg som mamma liksom[:)] Trur det har mye med at det tok to timer fra han ble født og til jeg fikk han til meg. Rakk bare å se han før de gikk avgårde, og det var fælt.... Syns heller ikke det er mor å bli kutta opp sånn[:'(] Redd såret blir værre for hver gang jeg da....

Nei, keisersnitt er ikke noe jeg vil anbefale hvertfall!!! Ikke hatt noen problemer med såret eller noe, føler meg bare snytt for fødselen jeg[;)] Opplevelsen var fantastisk hele veien den, men fortell meg hva som er så fantastisk med å ligge på operasjonsbordet med en lege nedi magen din???[:'(] JEG VIL FØDE NORMAAAAALT[:D]

Hei!
 Hadde planlagt keisersnitt med nr. 1 for 4 år siden pga.sete leie. Hadde en veldig flott opplevelse av det hele. Dette tror jeg skyltes at jeg formiddlet mine ønsker om hvordan jeg ville ha det rundt meg i en slik fødsel opplevels, samt at jeg og min mann satte oss godt inn i mulige komplikasjoner for meg og babyen, slik at vi kunne være best mulig forbredt. Og jeg var VELDIG klar over at det ville bli smertefult etterpå. Det var trots alt de smertene jeg fikk, mot alle de andre som holder på i kanskje  timer før resultatet.
Er nå 10 uker på vei med nr. 2, men håper at jeg denne gangen vil føde normalt. Dette er nok vårt siste barn, og jeg tror jeg ville følt meg litt snytt om jeg ikke får oppleve dette som alle kvinner snakker om
ORIGINAL: Thiliemor

Noen som har hatt det??? Hvordan var deres opplevelse??? Og hvordan føles det etterpå å ikke å ha født???

Jeg hadde det pga seteleie og svangerskapsforgiftning!!! Hadde en fin opplevelse, men aldri igjen sier bare jeg!!!! Til og begynne med følte jeg at jenta mi ikke var min siden jeg ikke hadde "klart" å føde henne selv...
Nå ønsker jeg fælt å bli gravid igjen (men samboer vil ikke) og da skal det bli vanlig fødsel assa!!! UANSETT NÆRMEST!!!! hehe

Jeg fødte i mars i år.... hadde en tøff fødsel og ble anbefalt planlagt KS ved neste svangerskap. Det synes jeg er greit for jeg vil IKKE føde igjenn.... men samtidig så er jeg veldig glad for at jeg har fått oppleve å føde vaginalt.

Jeg forstår godt at det er mange som har lyst til å føde vaginalt og kansje savner dette. Men for min del så har jeg prøvd det og det gikk ikke så bra....

Æsj, dere gjør det vanskelig... Sliter med at jeg nettopp har fått beskjed om at barnet ligger i sete, de skal prøve å snu henne etc etc, men det ser ut som det blir keisersnitt. Nekter å føde et barn som ligger i seteleie.
Tror jeg ihvertfall....

ORIGINAL: snuppa80

Nei, keisersnitt er ikke noe jeg vil anbefale hvertfall!!! Ikke hatt noen problemer med såret eller noe, føler meg bare snytt for fødselen jeg[;)] Opplevelsen var fantastisk hele veien den, men fortell meg hva som er så fantastisk med å ligge på operasjonsbordet med en lege nedi magen din???[:'(] JEG VIL FØDE NORMAAAAALT[:D]

Dette var ord som dratt ut av munnen min!!!![:D]

ORIGINAL: lillevenn

Æsj, dere gjør det vanskelig... Sliter med at jeg nettopp har fått beskjed om at barnet ligger i sete, de skal prøve å snu henne etc etc, men det ser ut som det blir keisersnitt. Nekter å føde et barn som ligger i seteleie.
Tror jeg ihvertfall....

Jeg hadde IKKE valgt keisersnitt om neste barn ligger i seteleie... ALDRI I VERDEN!!!! Min opplevelse av keisersnittet i seg selv var fantastisk, men tiden etterpå var tung!!! Vet nå om flere som har hatt setefødsel som har gått strålende... De måler bekkenet også for å se om det er stort nok!!!

Men det er viktig at DERE føler at dere gjør det riktig valget. Følg morsfølelsen og hjertet ditt så går alt så bra!!!

Har vært hos jordmor nå og pratet litt om keisersnitt/fødsel i sete/vending bla bla bla. Tenker masse på dette og vet ingenting enda. Men hu sa at ved keisersnitt er de fleste komplikasjonene rettet mot mor, mens setefødsel er de fleste komplikasjonene rettet mot barnet... Selv ble jeg født i sete og mor mi sier at jeg bør ta keisersnitt... Og jeg har jo en fødselskade som gjør at jeg har mistet 60 % av hørselen. Men om det er følge av setefødsel eller oksygen mangel vet jeg ikke. ikke lett dette, derfor plager jeg dere, greit med litt innspill og andre tanker[:D]
Skal på UL imorgen får jo vite mer der også

Jeg hadde planlagt keisersnitt pga seteleie, og for meg var det en flott opplevelse. Litt rart å reise på sykehuset tidlig på morgenen å vite at idag blir jeg mamma. Alle var så flinke under operasjonen og gjorde fødsesopplevelsen god. Dessuten følte jeg at jeg ikke hadde noe alternativ, det viktigste var jo at jenta mi hadde det bra. Hun hadde ikke kommet seg ut "normalutgangen" dersom jeg skulle født henne. Hadde en del vondt etter operasjonen, men det er glemt nå. Jeg gjør det gjerne igjen! 

Jeg har vært hos legen idag faktisk og vi har bestilt KS, får vite imorra når det er siden vesla ligger i seteleie. Jeg har fødselsangst i tillegg og legen mente at det blir tøft psykisk hvis jeg skal ha vendingsforsøk... Men jeg synes noen av innlegg var ganske strenge mot KS, jeg har også lyst å oppleve vanlig fødsel men sånn som jeg har det nå, blir jeg helt utslitt til fødselen hvis jeg hadde gått for vanlig.

Håper flere har gode opplevelser å komme med, det er ikke ment som kritikk, beklager hvis noen har forstått det slik...

Med førstemann ble det hastekeisersnitt etter 27 timer på sykehuset med rier.

Med minstemann ble det planlagt, dagen før. For han knerten her ville ikke roe seg inni magen. Dagen før termin (tok keisersnitt på termindagen) lå han både på tvers og så med beina ned og turna vilt.
Jeg hadde også fødselsangst, hadde ekstra ultralyder pga stilling, hadde fødsels-samtale med jordmor og gikk til slutt med på å prøve å føde normalt. Når jeg først hadde bestemt meg for å prøve, ble jeg mye roligere, gleda meg nesten til å få prøve det også.

Men nå gikk det jo ikke slik da.
Fikk også beskjed om at om jeg skal ha en til, blir det automatisk keisersnitt, pga de to andre gangene.
Kan ikke si det frister.. [&:]

Andre keisersnittet var mye bedre enn første. Nå fikk samboer være med og jeg var våken. Første gang ble det narkose.
Kom meg igjen fortere denne gangen også, bortsett fra spinal-hodepine.

Jeg føler meg også snytt fordi jeg vil aldri kunne få føde normalt. Den følelsen tror jeg må være utrolig. Og det å få babyen opp til deg med en gang!! Det betyr mye!

Første gangen vekkte de meg i 5 min slik at jeg fikk se han, før jeg ble trilla inn på oppvåkninga. Men følte ikke at han var min i det hele tatt! Fikk så ikke se han før 5-6 timer senere!
Med andremann fikk jeg han og samboer inn på oppvåkninga.[:)]

Nå har jeg aldri prøvd vanlig fødsel, men vil tro det er bedre enn ks, for de fleste.
Skulle ihvertfall ønske jeg kunne gjort det.. Tror jeg.. [;)]

Beklager at dette ble litt langt! [;)]

Jeg fødte nr 1 vaginalt, det ble brukt tang pga liten fremdrift, og nr 2 ble født ved hastekeisersnitt (narkose) pga føtalt asfyksi.
Nå venter jeg nr 3, og får mest sannsynlig planlagt KS pga forrige fødsel. Så du kan si jeg får prøvd det meste[:)]

ORIGINAL: micromamma

Jeg fødte nr 1 vaginalt, det ble brukt tang pga liten fremdrift, og nr 2 ble født ved hastekeisersnitt (narkose) pga føtalt asfyksi.
Nå venter jeg nr 3, og får mest sannsynlig planlagt KS pga forrige fødsel. Så du kan si jeg får prøvd det meste[:)]

Hva er føtalt asfyksi????????????????????????????????

Da jeg fikk nr 1 for 9 år siden fødte jeg normalt.Hadde en grei fødsel,men ikke så veldig grei jordmor.
Da jeg fikk nr 2 for snart 2 år siden fikk jeg beskjed om at det ville bli Planlagt keisersnitt pga at morkaken lå for langt nede.

Blir jeg gravid igjen og barn 3 kommer da blir det Planlagt KS pga forrife fødsel.

ORIGINAL: Thiliemor

ORIGINAL: micromamma

Hva er føtalt asfyksi????????????????????????????????

Asfyksi er rett og slett en kvelningsprosess.
Dvs; kullsyrenivået i blodet stiger og oksygenmetninga synker.
Kan forårsakes av: Redusert eller ingen blodtilførsel via navlestreng, sirkulasjonsproblemer hos babyen, hjerteproblemer hos babyen mm.
Resultatet av asfyksi kan være multiorganskader, hjerneskader, CP osv.
Hvorfor min baby fikk asfyksi har jeg dessverre ikke fått noe svar på. Noe som selvfølgelig er et stressmoment for meg nå... jeg vet jo ikke hva som gikk galt!
Nå må det sies at vi var svært svært heldige ved denne fødselen. Min datter er i dag 9 år og fikk ingen skader av sitt noe tøffe møte med verden. Hun er en snakkesalig 4 klassing som smeller dørene når mor er "teit"....

Jeg har hatt 2 KS og skal ha nr.3 nå i oktober. Det første var vanskelig og jeg hadde mye vondt etterpå. Da var det ikke planlagt, men jeg fikk være våken. Andre gang var det planlagt og det var en veldig fin opplevelse, da hadde jeg heller nesten ikke smerter etterpå. Reiste hjem etter en dag og var kjempe sprek. Arrene tenker jeg ikke så mye over for de synes jo ikke over trusekanten, og dessuten er de jo absolutt værdt det med tanke på hva jeg har fått.

Har hatt 3 ks som jeg skal prøve å beskrive. Dette kan bli langt.[:-]

Nr 1. Barnet låg i sete og var dysmatur (ifølge målinger ved ul) jeg hadde sf. Vi diskuterte mye med lege om jeg skulle ha ks eller velge å fø setefødsel. Kom til at vi valgte ks. Den dagen ks-dato skulle bestemmes (uke 36+4) hadde hun snudd seg. Jeg bestemte meg for vaginal fødsel, men ble lagt inn på sykehuset pga sf-komplikasjonene. Dagen etter ble fødselen satt i gang pga ingen registrerte bevegelser hos barnet. Etter første sammentrekning (som jeg ikke merket selv) forsvant fosterlyden og det ble haste-ks.

Jeg fikk epidural som ble satt litt for høyt oppe. Dette førte til at jeg hadde litt problemer med å puste under selve ks. Operasjonen var over på 6 min. Skal si de jobbet fort. Ut kom en bitteliten jente på litt over 1500g. Hun måtte selvsagt rett i kuvøse så jeg fikk ikke se henne, men de tok bilder av henne som jeg fikk ha hos meg. Hadde ikke noen problemer med morsfølelsen, den var der fra jeg hørte at hun skrek første gang. Pga at de måtte jobbe så fort, kuttet de masser av nervetråder. Dette førte til at jeg ikke hadde følelser i magehuden før etter nesten 6 mnd.

Nr. 2. Hadde sf nå også. Fødselen ble satt i gang. Prøvefødte i 24 timer. Smertehelvete. Hadde sammenhengende rier uten pauser mellom. Uten lystgass hadde jeg blitt gal tror jeg. Ingen god opplevelse. Barnet bevegde seg aldri ned i fødselsgangen. Så når den legen som jeg hadde gått til kontroll hos på sykehuset gjennom hele svangerskapet kom på jobb om morgenen, ble det bestemt at det måtte bli haste-ks. Fikk epidural nå også som også denne gang ble satt for høyt. I tillegg fikk jeg større dose enn sist. Dette førte til at jeg ble helt lammet helt opp til ansiktet. Klarte å blunke, men kunne ikke snakke. Å puste selv var ikke mulig, så jeg måtte baggest. Dvs at de setter en maske forann nese og munn og puster for deg ved å presse luft ned i lungene. Skikkelig ubehagelig.

Fikk ha gullet mitt hos meg på oppvåkningen, men var sliten etter prøvefødselen og sov mye. Ingen problem med morslykken nå heller.

Fikk epidural-hodepine etter ks. Etter noen dager oppstod det også kraftig infeksjon i operasjonssåret (sykehusbakterie grrr[:@]) Hater skitne sykehus. Så jeg pendlet daglig til sykehuset for sårstell og oppfølging i 3 uker etter.

Nr. 3. Hadde på ny sf. Dato for ks var fastsatt pga av to tidligere ks. Fikk sf-komplikasjoner og ble lagt inn i uke 35+6. Dagen etter var jeg dårligere og det ble bestemt nytt haste-ks. Epidural denne gang også, men jeg fikk fortalt om mine tidligere hendelser slik at denne gang fikk jeg rett dose og den ble satt laver. For en forskjell.[:D] Jeg kunne puste uanstrengt under hele fødselen. Selve operasjonen var den beste av de 3. Tok en del tid pga at de hadde problem med å stoppe blødningene da jeg fortsatt gikk på Albyl-E (blodfortynnende). Albyl-E må en slutte med minst 1 uke før ks pga av blødningsfaren.

Morslykken var stor, men jeg var ikke i form. Hadde fått for mye væsketilførsel under ks. Når jeg som følge av sf hadde mye væske i kroppen fra før, ble det for mye for hjertet og jeg fikk hjertesvikt og lungeødem. Hadde av den grunn noen dagers opphold på hjerteintensiv-avdeling. Fikk ikke amme pga medisinene jeg måtte ta. Låg på sykehuset på ubestemt tid etterpå. Forferdelig tid. 31 c på rommet, luften stod og dirret og jeg ville bare hjem, hjem, hjem[:o]. Hadde pumpet meg så jeg mistet ikke melken og etter en tid kunne jeg gå over på en medisin som jeg kunne amme med. Når alt roet seg, fikk jeg reise hjem. Denne gangen måtte jeg "bare" reise til daglige kontroller hos fastlegen min. Sjekke blodtrykk osv. Etter 4 mnd. var jeg i så bra form at jeg kunne kutte ut all medisin. Legene på sykehuset mente at jeg var blitt bemerkelsesverdig raskt frisk igjen etter så syk som jeg hadde vært.

Nå skal jeg ha nr. 4 og denne gang satser jeg på et planlagt ks uten komplikasjoner. Er evig optimist jeg[:D][:D][:D]

I dag er det er fire dager til planlagt ks. Babyen ligger i sete og jeg ønsket i utgangspunktet vaginal fødsel, men ct-scan viste at bekkenet er for trangt. Var inne til snuing på sykehuset, det var ubehagelig, men ingenting å få skrekken for - det hele går veldig fort.
Dette er min første graviditet og jeg er overrasket over hvor lett det er å føle seg mislykket. Ser at mange ønsker seg vaginal fødsel for at opplevelsen skal bli mer "ekte". Jeg har selv tenkt det samme, men tatt meg i det og latt tankene gå til ei god venninne som sliter med å bli gravid og som venter på prøverør. Ks eller vaginal fødsel - denne babyen er en gave. Har hatt god tid til å forberede meg mentalt på ks, og føler meg trygg på at det er den beste løsningen.

Det er det som skjer etter fødselen som er viktig[:)] Når det gjelder fødselen, er det viktigste at det går bra med mor og barn, ks eller ikke..

Back
Topp