Jeg regner med vaginal fødsel denne gang, men her kommer et langt innlegg om mine erfaring med ks for snart 3 år siden.
Jeg endte med et halvplanlagt ks sist pga seteleie og ett par andre ting. Visste fra kvelden før at neste dag ble det ks og baby. Hele opplevelsen var god, men også rar. Opplevde jo aldri rier eller at fødselen var i gang. Måtte få et klyx og dusje med en slags desinfeksjonssåpe(eller noe sånt), og ble deretter trillet i senga opp til operasjonssalen der samboer ventet. Han måtte sitte på gangen mens jeg ble klargjort og fikk bedøvelse. Litt ubehagelig å få den inn i ryggen, men tipper det ikke kan sammenlignes med rier
Måtte også ha kateter, som heller ikke er vondt, men ubehagelig å få på plass. For øvrig fikk jeg beholde kateteret ett par døgn, og slapp å tenke på doturer sånn med en gang (anbefales). Hadde en superflink operasjonssykepleier der som hele tiden snakket meg gjennom det som ble gjort og skulle gjøres videre (jeg hadde gitt beskjed om at jeg ønsket dette). Han holdt også hånden mye tvers over panna mi som var overraskende beroligende. Når det var klart for snitt slapp samboer inn og satt ved hodet mitt. Selve snittet tok kort tid, og den følelsen av at noen romsterer og plukker ut en baby av deg glemmer jeg aldri. Fikk med en gang beskjed om at alt var i skjønneste orden, men at barnelege skulle ta en titt først. Få minutter etterpå fikk jeg babyen lagt tett inntil meg (hadde det endt med ks igjen ville jeg bedt de forsøke å legge baby på brystet, vet det går noen ganger). Fikk ha baby der en stund mens de holdt på med livmor, fikk ut morkake og startet syingen. Dette er også snodig å ligge der å kjenne på, for du kjenner "noe", men ikke hva det er. Jeg mistet en del blod, så samboer ble med for å stelle baby, mens jeg ble sydd ferdig og fikk slappe av på oppvåkning. Lykkefølelsen kom for alvor når de endelig kom tilbake med baby (det ble to laaaange timer), og jeg fikk ha henne uforstyrret på brystet før vi ble trillet til barsel
Samme dag var jeg oppe på beina, men det likte ikke jordmor, hun ville helst at jeg holdt senga. Hadde en del smerter, og som de sa var det helt unødvendig, så be om smertestillende hvis du har behov. De to første nettene var samboer der og hjalp meg med forflytning, hente baby osv - gull verdt hvis mulig! Jeg hadde så lyst på mat og drikke samme dag som ks, men alt jeg fikk kom rett opp i retur, så det gjelder vel å ikke bli så ivrig der. På kvelden beholdt magen endelig et tørt knekkebrød og eplejuice. Dagen etterpå fikk jeg lov å opp å gå, og det hjalp veldig i forhold til å få kroppen "i gang igjen", de første turene var med prekestol, som var jordmors ordre. Jeg fikk en litt hard, mindre pute som jeg holdt mot magen hvis jeg skulle hoste/le osv, og det brukte jeg flere uker, for operasjonssåret gjør jo vondt. Be også jordmor med en gang vise deg hvordan du bør komme opp/ned av senga, slik at du belaster såret minst mulig. Etter to dager fikk jeg dusje før de byttet bandasje, det var utrolig deilig. Jeg fikk først reise hjem på 4.dagen, med masse ekstra bandasjer til såret. Mitt grodde veldig fint, selv om det de første dagene ikke ser noe særlig ut. Det er rødt, gult, blått, hovent og ømt. Jeg har forstått det slik at det er lav terskel for legehjelp om det er problemer med såret, for det er jo fare for infeksjon. I ettertid husker jeg nok ikke så mye fra de første ukene, annet enn at på tross av noe utfordringer rundt bevegelighet (særlig komme opp og ned av seng, stoler osv), så var det ikke så ille. Det var uansett baby som var i fokus
3 uker tok det før jeg anså såret som grodd, og behovet for bandasje som mindre. Hadde da bare en teip over arret, og tenkte ikke så mye mer over at det var der egentlig. Angående blødninger/renselse var min sparsom helt fra dag 2. Brukte bare bind første uken, deretter holdt det med truseinnlegg.