Planlagt keisersnitt

Fabmamma40

Glad i forumet
Julikulene 2020
Hei!

Jeg skal nå på torsdag til første tidlige ultralyd. Gleder meg noe helt vanvittig. Det skal bli spennende å se om det bare er en der inne eller 2.

Men, jeg skal også snakke med gynekologen min da angående planlagt keisersnitt.

Iløpet av en 6 års periode i 20 årene mine så ble jeg operert 3 (!!!) ganger med ett såkalt keisersnitt-snitt da jeg hadde første gang en dermoid-cyste på høyre eggstokk på størrelse med en blodappelsin. Hele eggstokken ble fjernet. De kunne da se at det ville begynne på den andre.

De hadde rett. Den fyllte seg opp igjen. De kuttet meg opp i samme snitt. (Min nåværende gynekolog stiller seg undrende til hvorfor ikke kikhull-operasjon ble utført. Så etter ett år å fylte den seg opp igjen.

Da ble jeg på nytt kuttet på samme sted.

Jeg fant en artikkel om at hvis man har hatt keisersnitt to ganger så vil man kunne få det planlagt. Det samme bekreftet min lege. Jeg går jo da under den kategorien?
 
Det høres sånn ut ja. Veldig bra at du tar det opp og gir dem all infoen du har om dette, slik at de kan sørge for at det blir mest mulig trygt for deg. :)
 
Litt usikker på om du faller inn under kategorien "tidligere keisersnitt", da jeg vil anta at de ikke skar i livmoren din også? Bekymringen ved fødsel når man har hatt tidligere KS er jo at livmor skal revne i det gamle arret.
Men tenker du absolutt bør be om en henvisning til sykehuset for en samtale rundt dette for å få avklart om de tidligere operasjonene gjøre deg til en KS kandidat.
 
Vet ikke om du har hørt noe mere. Men du får i allefall planlagt KS om de har vært inni livmoren din. Ikke nødvendigvis bare fordi man har samme arret. Snakk med jordmor. Hun henviser til time på sykehuset for vurdering.
 
Back
Topp