Planlagt keisersnitt

Hoe86

Forelsket i forumet
Flere her som skal ta pks eller har tatt det tidligere?

Hva er/var årsaken til keisersnittet, og gruer/gruet du deg?

Selv har jeg fått innvilget pks, på bakgrunn av forrige fødsel (skulderdystoci- vanskelig skulderforløsning).

Er spent på hvordan keisersnittet blir (spesielt ettertiden, da jeg har to vaginale fødsler bak meg, og formen har vært superfin etter begge).

Nå skal jeg ta keisersnitt med nr 3, og i tillegg ha minstejenta (som er 1år) hjemme sammen med meg.

Noen flere som har tatt ks og i tillegg hadd en liten hjemme med seg? Min snille mamma skal heldigvis ta ut 3 uker ferie etter ks, så har løftehjelp de første ukene, samt barnefar har litt mulighet, slik at jeg får hjelp de 6 første ukene. Men etter 6 uker står jeg nærmest alene med to tette barn. Har heldigvis ei datter på snart 8år som også er til stor hjelp.

Hvor raskt kom du deg etter ks? (Tenker da på planlagt ks og ikke hastekeisersnitt) Kan man løfte 10kg + etter x antall uker? Lillemor på 1 år er jo også avhengig av mammaen sin (og skikkelig mammadalt)

Jeg hadde KS med nr to pga tidligere styrtfødsel med alt det medførte. Kom meg veldig fort etterpå, og var på en liten trilletur allerede dagen etter at jeg kom fra sykehuset. Hadde en på 2,5 år og hus med trapp opp til hovedetg. Men det gikk da greit.

Denne gangen blir det også KS, og med to tenåringer i hus kommer det nok ikke til å mangle hjelp til å løfte/hjelpe til

Jeg har hatt pks :) Jeg hadde det grunnet stort barn sist. Hadde hasteks med nr1 og må si planlagt ks var noe helt annet.
Etter pks var jeg oppe og dusjet etter 4timer og i kjempefin form[emoji3] Snittet ble tatt 10 på dagen og var i fin form og hadde barselsbesøk samma kvelden ;)

Kan være greit med litt hjelp den første tiden da det kan være litt vondt i selve såret mn ta smertestillende de første dagene så går det nok bra.
Jeg hadde en sønn på 2 hjemme og det gikk helt fint :)

Skal selv ta pks denne gangen og satser på at formen er like bra som sist og at jeg er oppe og går samma dag :)

Masse lykke :)

Jeg fikk hastekeisersnitt sist og skal trolig ha et nytt keisersnitt fordi han her ser stor ut han og. Sist var jeg veldig svimmel og kvalm på grunn av smertestillende etterpå. Så jeg anbefaler å ta så lite piller som mulig. Også fordi de påvirker barnet. Kjenn på hvor smertegrensa går. Da er det også lettere å begrense hvor mye man løfter. Jeg løfta nok for mye og fikk delte magemuskler fordi jeg trente for tidlig. Men såret grodde kjempefint :) Måtte ha mye hjelp de første dagene. Prøvde meg på en liten tur når jeg kom hjem, men var for svimmel til at jeg orka stort.

Jeg anbefaler å ha med hold-in-truser eller støttebelte for bekken på sykehuset. Magen er stor og løs rett etter fødsel og blir derfor hengende ned over såret. En hold-in-truse vil derfor løfte magen unna såret så det får gro pent.

Back
Topp