Planlagt keisersnitt

Forvirret førstegangsmor

Andre møte med forumet
Hei :)
Dere som har hatt planlagt ks, hva pakket dere med dere? Til både deg selv og lille. Hvor masse av hvert plagg trenger man til bebi? Bruker man egne klær, eller får han/hun sykehus klær? Hvor lenge var dere på sykehuset?
Skriv gjerne mer enn jeg har spurt om, hvis dere mener det er viktig :)
På forhånd, tusen takk <3

Har hatt to ks, dog ikke planlagt. Men andre gangen visste jeg jo at det lett kunne bli ks igjen, man vet jo aldri.
Med eldste var jeg på sykehuset i 2 uker, med andre i 5 døgn (burde vært lengre).

Hadde gravidejoggebukser som var løse på hele magen. For det er vondt å ha noe som presser på såret. Det samme med gravidetruser, men hadde bare er par av de.

Jeg brukte sykehusskjorta mye. Jeg elsker de. De er gode og store, myke og varme. Lett å amme i. Og man svetter en god del de første døgnene, så kjekt å bare slenge på vask og hente seg ny. Hadde med morgenkåpe å ha utenpå når jeg gikk ut av rommet (sammen med bukse). Hadde et par gensere med også, for dagene etterhvert hvor jeg var litt bedre form enn å bare ligge i senga.

Hadde med et par-tre amme bher. Ullinnlegg og bambusinnlegg og brystvortesalve. Albueskjell.

Sokker og tøfler (som er vide i tilfelle vann i bena).

Sjampo, balsam, hårbørste, hårstrikk, bodylotion, ansiktskrem og leppomade. Sminke brukte jeg ikke på barsel. Såpen de har i dusjen er grei. Før operasjon får du nok beskjed om å vaske deg med spesialsåpe de har der.

Ta med kamera om dere vil ha bilde/video av første møte. Mobiltelefon får dere ikke lov å ha med inn på operasjonssalen.

Jeg brukte egne klær på babyene. Synes den omslagstrøyen er så vid og lang på armene og bare glir opp. Hadde med 4 skift tror jeg. Tynn ull som både er luftig og varmer. En liten lue til eller to. Og hentesett.

Hadde med løse klær grunnet snittet, bind, toalettsaker, brukte sykehusklærne på babyen, hentesett. Lå i tre dager, maste meg da hjem igjen. Lite smerter så gikk kun på panodil etter to dager. Kun litt stivt når jeg skulle opp/ned av senga. Uheldig med den jeg delte rom med så orket ikke være der lenger.

Jeg hadde med løse klær, 3 amme-bh (brukte bare 2), toalettsaker, ammeinnlegg, purelan. Til babyen brukte sykehusklærne de første 2 dagene, ellers hentesett, og i tillegg 3 bodyer, strømpebukser og luer. Men brukte egne veldig lite på begge to. Jeg hadde alt for mye med, men det er godt til å ha litt ekstra om plutselig har behov for noe. Vi reiste hjem den tredje dagen etter ks.

Eg pakket med meg mye mer enn nødvendig, endte opp med at nesten ingenting faktisk ble brukt.

Men det eg fikk bruk for var sokker, en stor joggebukse, en tights, ammebh, singlett og en nattdrakt. Og selvfølgelig toalettsaker, men fikk kun bruk for deo, tannbørste og hårbørste.

Til den lille brukte han en nattdrakt vi hadde med helt fra jeg kunne kle på han selv og til vi skiftet før hjemreise. Der vi var fant de ikke underdel til han merkelig nok. Så de hadde kledd på han omslagsgenser både oppe og nede.

Eventuelt kan du jo ta med deg det du føler er 100% nødvendig og eventuelt legge mer klart hjemme som enten barnefar eller andre kan ta med seg.

Vi reiste hjem dagen etter operasjonen.

Ikke født før, så jeg er helt blank xsmile8
:)

Jeg hadde ett hastesnitt bak meg da jeg skulle ha planlagt snitt.

Jeg hadde med løse koseklær til meg selv og store truser uten stram strikk. Og ammebher. Vanlig med toalettsaker.

Til baby hadde jeg med litt klær. Body, gjerne omslagsbody og noen pysjer. Sokker og tynn ullue. Hadde med eget teppe også. Trenger ikke så mye. Som regel har sykehuset litt klær.

Det kan være lurt for deg å spørre litt om hva dem mener er nødvendig for deg å ta med. Du skal nok helt sikkert på en innskrivingssamtale?
Og om du ikke har med alt du trenger så kan kanskje pappaen eller noen andre dra hjem å hente eller dra på en butikk å handle det, hvis du har den muligheten?

Ønsker deg masse lykke til :)

Jeg dro hjem dag to, da var jeg i fin form og kjedet meg :)

Jeg kommer til å ta med alle amme-bh'ene jeg har, har pleid å lekke mye i starten. Og så bruke sykehusskjorte over av samme grunn. Høye gravidtruser som ligger behagelig over bandasjen til å bruke når du kommer ut av nettingtrusene.

Til babyen ville jeg tatt med "alt" det minste du har. Ene min var gulper og brukte ti skift i døgnet, og sykehusklærne er store og ikke så koselig å bruke, synes jeg. Klorevotter er lurt.

Hadfe planlagt i 2016 og skal ha nå i 2017 også[emoji5]

Vi valgte å ikke bruke sykehusklær på babyen men det får dere om dere ønsker[emoji5] vi hadde med heldresser og luer i tynn ull. 3 heldresser og 2 luer ca.

Til meg selv hadde jeg vide bukser, viktig å tenke på at det ikke skal stramme på arret[emoji5] så hadde jeg med undertøy, sokker og gensere[emoji5] var på sykehuset i litt over 1 døgn.

Jeg dusja ikke på Barsel, men var det første jeg gjorde når jeg kom hjem[emoji23] så shampo osv var ikke noe jeg brukte. Jeg hadde med hårbørste og strikker da. Ellers hadde jeg veldig nytte av nesespray, jeg ble veldig tett etter snittet og man har jo ikke magemuskler som funker på noen døgn så å blåse ut noe gikk ikke[emoji23]

Back
Topp