Jeg hadde planlagt keisersnitt[:D] Jeg hadde det fordi jeg har nedsatt bevegelighet i hoftene og trangt bekken. Jeg hadde bestemt meg for keisersnitt lenge før jeg ble gravid. Jeg valgte dette med tanke på barnet mitt, jeg visste at en vanlig fødsel kunne bli mer traumatisk enn nødvendig, selv om legene sa at det mest sansynlig ville gå fint med en vanlig fødsel. Jeg ville ikke gå for "mest sansynlig". Da ble det keisersnitt, fordi dette var tryggest både for babyen og meg. Når man tar keisersnitt, får man lokalbedøvelse i ryggen (men dette vet du sikkert[;)]), og du kan ha med en person inn under operasjonen. (jeg hadde full narkose grunnet en tidligere ryggoperasjon) Det å hente ut barnet tar kun 5 min, og du får se det med en gang, men jeg er usikker på om du får holde det. Det er det og bli sydd igjen, som tar tid..ca 20 -30 min. I mellomtiden blir barnet ditt stelt, vasket og veid, og dette kan pappa være med på. Så blir du kjørt opp på overvåkningen. Jeg var der i ca 2 timer, før jeg ble kjørt opp på barsel. (Du kan også få besøk av pappa med barnet ditt på overvåkningen.) Når du kommer opp på barsel, får du være sammen med barnet ditt så mye du ønsker med en gang. Det tar ofte litt lenger tid for melkeproduksjonen og komme skikkelig igang etter et keisersnitt (ca 2 dager, fordi barnet ikke gjennomgår "stressfaktoren" stressveene som skjer ved en vanlig fødsel, og det er dette som setter igang melkeproduksjonen.) men dette er ikke noe farlig. jo mer barnet liugger ved puppen, jo raskere kommer produksjonen i gang også[;)] Jeg vil bare tilføye at mitt keisersnitt gikk veldig bra, både barnet mitt og jeg har det topp. (Jeg var oppe og gikk uten smertestillende 2 dager etterpå) Jeg ville ikke gjort noe annerledes[:D]
Klem Hanna C