Planlagt keisersnitt?

AngeLine

Gift med forumet
Hei dere.. Jeg bare sitter her å lurer på noen ting, dere som har tatt keisersnitt (planlagt) Hvorfor fikk dere det? Hvordan var det? Fikk dere ha med dere noen? Tok det lang tid før dere fikk holde babyen deres? Sitter å tenker på legetimen jeg skal på tirsdag, og har en million spørsmål... Hehe, hjelper sikkert ikke noe på at jeg er trøtt og superhormonell i dag [;)][:'(]

Håper noen har noen svar her...[:)]

DETTE LURER JEG OGSÅ PÅ!!![:o]
(selvom det er lenge igjen til jeg har termin da...)

jeg og..

Jeg har tatt 2 keisersnitt, ingen var helt planlagt da. Men vet at man får ha med seg noen på operasjonen om man ønsker det. Etter operasjonen vili du bli sydd ijenn og imellomtiden vil barnet bli vasket og undersøkt, da får evt. pappaen være med på det.

Du vil bli kjørt inn på intensiven og observasjon en liten stund og da kan pappa evt. andre komme med nurket dit... Tror jeg lå ca 3-4 timer på intensiven før jeg ble kjørt opp på føden. 

Jeg hadde planlagt keisersnitt[:D] Jeg hadde det fordi jeg har nedsatt bevegelighet i hoftene og trangt bekken. Jeg hadde bestemt meg for keisersnitt lenge før jeg ble gravid. Jeg valgte dette med tanke på barnet mitt, jeg visste at en vanlig fødsel kunne bli mer traumatisk enn nødvendig, selv om legene sa at det mest sansynlig ville gå fint med en vanlig fødsel. Jeg ville ikke gå for "mest sansynlig". Da ble det keisersnitt, fordi dette var tryggest både for babyen og meg. Når man tar keisersnitt, får man lokalbedøvelse i ryggen (men dette vet du sikkert[;)]), og du kan ha med en person inn under operasjonen. (jeg hadde full narkose grunnet en tidligere ryggoperasjon) Det å hente ut barnet tar kun 5 min, og du får se det med en gang, men jeg er usikker på om du får holde det. Det er det og bli sydd igjen, som tar tid..ca 20 -30 min. I mellomtiden blir barnet ditt stelt, vasket og veid, og dette kan pappa være med på. Så blir du kjørt opp på overvåkningen. Jeg var der i ca 2 timer, før jeg ble kjørt opp på barsel. (Du kan også få besøk av pappa med barnet ditt på overvåkningen.) Når du kommer opp på barsel, får du være sammen med barnet ditt så mye du ønsker med en gang. Det tar ofte litt lenger tid for melkeproduksjonen og komme skikkelig igang etter et keisersnitt (ca 2 dager, fordi barnet ikke gjennomgår "stressfaktoren" stressveene som skjer ved en vanlig fødsel, og det er dette som setter igang melkeproduksjonen.) men dette er ikke noe farlig. jo mer barnet liugger ved puppen, jo raskere kommer produksjonen i gang også[;)] Jeg vil bare tilføye at mitt keisersnitt gikk veldig bra, både barnet mitt og jeg har det topp. (Jeg var oppe og gikk uten smertestillende 2 dager etterpå) Jeg ville ikke gjort noe annerledes[:D]

Klem Hanna C

Etterhvert som tiden går og fødselen nærmer seg har jeg i grunnen mer og mer lyst på keisersnitt. Men dette er pga en tøff fødsel forrige gang...ikke for noe annet.. Vil veldig gjerne føde normalt, men.... redd for at alt som skjedde sist skal skje på nytt. Vet jo at 2 gang skal gå lettere, men det er 6 1/2 år siden forrige fødsel så.... blir jo nesten som 1 mann på nytt igjen!!!

Mitt var jo forsåvidt ikke planlagt da men ikke akutt heller. Siden jeg hadde en blødning fra morkaken. Så ville det være for risikabelt å la meg føde normalt. Keisersnittet gikk veldig fint men følte jeg slapp for billig unna. Ingen smerter og utrolig fort gjort..De dyttet i meg smertestillende. Var oppe og gikk dagen etterpå.Fikk ikke se babyen før dagen etterpå jeg siden hun ble født 2 mnd før tiden. Og da fikk jeg heller ikke holde henne.Fikk så vidt se henne under CPAPen. Det var tøft.

Jeg hadde planlagt snitt på grunn av seteleie. Jeg syns ikke noe om det og får jeg et seteleie til vil jeg nok gå for fødsel. Fikk spinalbedøvelse. Mannen min var med inn. De setter opp et telt foran slik at man ikke skal se, men jeg så på speilbilde i lampa over meg og fikk emed meg alt. Det var ikke selve snittet jeg syns var ekkelt , men at det ble så unaturlig. Og jeg mått være noen timer på oppvåkning etterpå uten å få se barnet mitt. Fikk bare se henne noen få minutter før jeg måtte trilles på obs... Det syns jeg var fælt.  Syns også det var slitsomt å ikke kunne klare å ta vare på babyen min selv de første ukene.Var helt avhengig av at min mann var hjemme å løftet og sånn i 4 uker.
Så hvis det blir et keisersnitt til denne gangen blir jeg skikkelig lei meg!

Back
Topp