Planlagt keisersnitt

Niliel

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Hei,

Jeg hadde planlagt keisersnitt i 2011. Årsak familiære komplikasjoner under fødsel og derav sterk angst + sannsynligvis smalt bekken (dette ble aldri målt.). Nå er jeg gravid igjen i og skal på samme sykehus. Noen som vet om jeg må gjennom samme prosess igjen for å få innvilget planlagt keisersnitt?

Forrige runde var jeg på samtale med lege, jordmor og til slutt med fødselslege hvor den endelige beslutningen ble tatt. Da ble jeg informert om at det vil være vanskeligere å f.eks bli satt i gang før neste gang ved keisersnitt (det var alternativet vi vurderte) og at jeg derfor måtte være sikker på at det var min endelige beslutning. Håper jeg slipper hele mølja på nytt....

Erfaringer?

Ingen?

Jeg tenker du bør ta opp dette spørsmålet med lege eller jordmor. Evt. ringe til sykehuset om du har fått fødeplass.

Etter hva jeg har forstått må man gjennom hele mølja uansett, dessverre.

Jøss visste ikke man fikk ks hvis familien har slitt med fødsel. Her har mange slitt men ei av kusinene mine fødte fint som bare det (eneste i familien på morsiden, bare jenter).

Siden avgjørelsen er tatt før så vektlegges sikkert den.

Å ikke bli igangsatt er vel en av tingene man er forsiktig med ved tidligere ks (som med mye annet). Livmoren blir svekket ved ks. Men hvorfor er det et tema å bli satt igang? Store barn? Hvor stort er ditt?

Må nok starte med hele mølja på nytt, men forhåpentligvis vil det gå fortere denne gang!

Jøss visste ikke man fikk ks hvis familien har slitt med fødsel. Her har mange slitt men ei av kusinene mine fødte fint som bare det (eneste i familien på morsiden, bare jenter).

Å ikke bli igangsatt er vel en av tingene man er forsiktig med ved tidligere ks (som med mye annet). Livmoren blir svekket ved ks. Men hvorfor er det et tema å bli satt igang? Store barn? Hvor stort er ditt?

Man får ikke KS om familien har slitt med fødsel. Kan vektlegges hvis det f.eks er seteleie. Men hun skrev jo at hun hadde veldig fødselsangst (kanskje ikke så rart dersom mange i familien ikke er fødemaskiner) også..

Men tilbake til HI, mener at man må snakke med lege på føden i alle fall, til en konsultasjon, men at det går lettere å få innvilget gang nr 2. Be fastlegen sende henvisning eller spør på oul :)

Jeg tenker du bør ta opp dette spørsmålet med lege eller jordmor. Evt. ringe til sykehuset om du har fått fødeplass.
Fastlege har sendt henvisning til sykehus, men nysgjerrig på andres erfaringer i påvente av svar. Fastlegen mente det burde være kun en formalitet, men det kan jo ofte være veldig ulikt hva fastlegen og sykehuset mener.

nei, jeg tror ikke man får ks fordi familien har slitt med fødsel. Min familiehistorie er dog tragisk og har medført fødselsangst. Ikke for å føde, men følgene og risiko for barnet! Min mor mistet et barn under fødsel på grunn av trangt bekken og holdt på å miste min bror som ble "reddet" med haste-ks. Historien gjentok seg med annet nært familiemedlem nylig, som også mistet barn i fødsel. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis noe som vil skje med meg, men er naturlig nok urolig på grunn av dette. Jeg er også veldig liten selv, og forrige ble tatt to uker før med planlagt ks og var 4kg likevel. Tema å bli satt i gang var for å unngå det som skjedde med fam - kombinasjon gå for lenge over og trangt bekken...

Men tilbake til HI, mener at man må snakke med lege på føden i alle fall, til en konsultasjon, men at det går lettere å få innvilget gang nr 2. Be fastlegen sende henvisning eller spør på oul :)
Takk for det. Fastlege har sendt inn søknad. Håpet det kunne være en formalitet andre gang, men jeg tviler vel egentlig på det :-)

Back
Topp