Planlagt keisersnitt

Jente_27

Betatt av forumet
Hei. Noen som har hatt planlagt keisersnitt og har erfaringer? Har en normal fødsel bak meg og skal mest sannsynlig ha ks denne gangen. Tar det lang tid å komme seg etterpå? Hvordan blir magen seende ut? Hvir fort kan man reise hjem osv? Skjønner dette er veldig forskjellig men jeg gruer meg veldig og håper noen har noen gode erfaringer

Hei :-) Jeg var satt opp for planlagt ks pga seteleie sist, men det står akutt ks i papirene mine siden fødsel startet av seg selv. Følte likevel at alt foregikk rolig og greit, og var veldig trygg i opplevelsen. Jeg var på barsel i 5 døgn etter ks, men det var i hovedsak fordi jeg ville være der til jeg hadde ammingen i orden. Følte meg frisk nok til å reise hjem etter 3 dager (da hadde jeg riktignok ikke noen andre hjemme jeg måtte ta meg av). Jeg gikk på morfin første halve døgnet etter operasjonen, og denne gjorde meg ganske kvalm. Når jeg slapp mer av den og gikk over på andre smertestillende hadde jeg det egentlig veldig greit. Gikk selv på toalettet dagen etter ks (ks kl 03 på natten), og ble oppfordret til å komme meg opp og gå så fort som mulig. Lærte meg teknikker til å komme meg ut av sengen uten å bruke magemusklene, og da gikk det veldig greit å ordne mye på egenhånd. Det gjorde selvfølgelig vondt, men det var på ingen måte lammende.

Etter jeg kom hjem hadde jeg lite vondt, men jeg merket det godt hvis jeg styrte for mye. Det var ikke jeg som tok gulvvasken for å si det sånn. Jeg brukte nok også lenger tid på å kunne komme meg ut og gå tur med vogna enn de som har født vanlig. (Men vi hadde -15 grader hele den vinteren, så vi kunne uansett ikke ta vesla ut første tiden)

Litt stress å ikke få lov til å bære bilsetet med baby oppi, men man lærer seg rutiner for sånt også.

Magen min ser fin ut den :-P Men jeg har et arr fra hoftekam til hoftekam under bikinilinja. Ikke noe andre enn min mann ser ;-)

Jeg ble ikke avskrekket av ks, og gjør det igjen om det blir ks denne gangen også. (Føler nesten at jeg juksa meg unna fødselen sist :-P) Men jeg håper på hodeleie og vanlig fødsel!

Tusen takk for svar. Man hører så alt for ofte om de som har negative opplevelser så dette hjalp

Hei. Noen som har hatt planlagt keisersnitt og har erfaringer? Har en normal fødsel bak meg og skal mest sannsynlig ha ks denne gangen. Tar det lang tid å komme seg etterpå? Hvordan blir magen seende ut? Hvir fort kan man reise hjem osv? Skjønner dette er veldig forskjellig men jeg gruer meg veldig og håper noen har noen gode erfaringer

Hei :)
Jeg fødte vanlig med nr 1, og keisersnitt med 2 og 3 pga. fødsel nr 1 var et helvette, så jeg turte ikke gjøre det mer.

Keisersnitt var en fantastisk opplevelse, gikk kjempe fint.

Må møte opp på sykehuset tidlig den dagen, så er det som regel 4 stk som skal tas samme dag, dere får rekkefølge, denne bli fulgt så fremt det ikke dukker opp noe hastesaker.

Du får rom, og når det nærmer seg får du smertestillende og noe andre tabletter, så setter de kateter og barberer deg nedentil :P ja,d et er litt kleint! :P Får også på sykehuseskjorte og sykehustruse/ingenting, og dyne over.

Deretter blir du trillet ned, må over på operasjonsbenk, der du får spinelbedøvelse (ikke så behagelig, men man overlever). Mange folk, sykepleier, jordmor, operasjonslege, anestesilege osv.. Var val ca 7-8 der når jeg var inne. En/ei holder hånden din hele tiden.
Du blir lagt ned etter spinal, får trekk foran hode, hender ut til siden og venfloner, pulsmåler osv blir satt. En følger med deg hele tiden.

En PC er der så det blir skrevet om deg, de prater om mye, og informerer deg. De går igjennom hva som skal skje, og har sjekkliste.

Mannen din får komme inn når du er lagt klar, da må han også ha sykehusklær og bind for munnen og hette over håret.

Så starter de, det går fort til ungen kommer ut. Du får se med en gang, mannen får være med bort og klippe det som er av navlestrengen. Når jeg gjorde det i TrHeim, fikk jeg se det meste da ungen, jordmor og pappaen var rett ved. Så pakkes ungen inn og du får den :) Så lenge alt er bra.

Så ordner de og syr igjen, kjennes mye vått ut. Så får pappaen ta med barnet, måling og veiing osv, du blir flyttet over i ren seng, får nye klær og rent underlag. Fremdeles kateter. Så prater de, gratulerer og alt det der. Før du blir flyttet over på observasjon. Pappaen og barnet kommer til deg :)

Jeg var sprekere rett etter keisersnitt enn før pga. bekkenløsningen. Du kommer deg fort, raskt opp å gå, så fjerner de kateter, så er det bare å gradvis røre seg mer og mer.

Vær obs på spinalhodepine, ligg flatt når du sover helst! Og får du kratig hodepine/kvalme, si i fra.
Jeg var like lenge på sykehuset ved KS som ved vanlig fødsel, 3 netter, måtte sove på barsel istedet for sykehushotellet da.
Kan ikke løfte mer enn babyens vekt (ikke baby i bilstol en gang) før 6 uker, det er viktig. Så litt tungvindt er det, men jeg klarte det med to bhg.unger i tillegg til baby på armen når jeg hentet i barnehagen :P

Magen blir fin, du får et ca 20 cm langt arr under trusekanten. Søsteren min tok KS og hun har helt flat mage (var godt trent før også), min er hengemage, men det er ikke keisersnittet sin feil :P

En fantastisk opplevelse! :D Lykke til

Jeg hadde ikke planlagt sist, men fødselen endte i akutt ks.
Lå på barsel i 6 dager, men det var fordi jeg trengte jern + blodoverføring (mistet mye under ks, men det er ikke normalt at man må få det etterpå altså!!!) ;) Fikk også en sprøyte i magen (ikke vondt i det hele tatt) noen ganger + sjekk av såret før vi dro hjem.
Synes det var godt å være der de dagene, var nok ikke klar for å dra hjem før jeg skulle ;)

Tiden etterpå husker jeg som at jeg hadde en del vondt, men tok smertestillende og bevegde meg som normalt. Jeg var alenemor og klarte meg helt fint. Løftet babyen uten problemer, handlet på butikken og kjørte til og med buss første dagen vi kom hjem ;) Så komplikasjoner etterpå var det ingenting av. Grodde fint, og har et veldig lite synlig arr den dag idag (6 år etter)?

Så godt å høre om flere. Og takk for utfyllende svar. Jeg var helt innstilt på vanlig fødsel men pga diverse ting blir det ks. Jeg må prøve å tenke at dette skal bli veldig bra

Man er som regel 1-2 døgn lenger på sykehus enn ved vaginal fødsel. Ellers varierer smerter og arr og alt veldig. Ved planlagt keisersnitt har de god tid og det er som regel mindre smertefullt etterpå, finere sydd og mindre sjans for infeksjon.

Gud hjelpe jeg håper de neste fødslene mine blir like bra som første, jeg får helt angst av å lese om keisersnitt! Kjenner pulsen slår hardt og pusten øker.

Masse lykke til, håper keisersnitt får bra for deg og blir en fin opplevelse! :)

Hadde planlagt ks gikk kjempe fint og kom meg fort, gikk hjem ifra sykehuset tredje dagen, litt stress med et arr som ikle skal ha sol i soletiden, men bikini buksen skjuler arret;) lykke til

Noen fler erfaringer?

For meg føltes det veldig trygt og bra med ks. Det ble bestemt samme dagen men ikke hastesnitt. Jeg var nervøs og grudde meg. Det var masse folk som sørget for at jeg hadde det bra og ga info hele tiden på operasjonsstuen. Tok kort tid før baby var ute, litt lenger tid å bli sydd igjen. Lå noen timer til observasjon dit far og barna kom etter veiing og måling. Ble flyttet opp på føden senere der jeg fikk div smertestillende, litt mat, tid med min nye famile og hjelp til å komme meg på toalettet og ta en vask samme kveld. Det var vondt å reise seg og snu seg i sengen både dag 1, 2 og 3, deretter ble det gradvis bedre. Ikke noe å grue seg til synes jeg!

Endte med hastekeisersnitt med førstemann og det gikk veldig fint. Følte meg veldig godt ivaretatt på opr og kom meg fort på beina etter keisersnittet. Litt smerter første dagen,men får smertestillende etter behov. Ellers er man litt øm og har vanskelig for å ligge på siden første uka,men går fort over. Jeg syns alt i alt det var en fin opplevelse. Ender kanskje med planlagt keisersnitt denne gangen hvis ikke babyen snur seg.

Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare. Kjenner at det føles mye lettere å tenke på nå

Planlagt et vel den greieste varianten.

Akutt, det er greit med tid, men var ikke planlagt på forhånd.

Hastesnitt, BABY UT. NÅ! Varianten er litt mindre festlig, men da er man gjerne lykkelig over at det gikk bra.

Mine er født vaginalt, så jeg har ingen erfaring.

Min mor har en av hver, og sier at hun aldri ville valgt ks frivillig.
Men hennes KS var Hastesnitt, 30 uker på vei.

Jeg har ett haste ks, og ett planlag ks bak meg.. Planlagt ks er en flott opplevelse, alle som mener ks er forferdelig har mest sansynlig ikke hatt ett planlagt.. Jeg satt med beina i kryss på overvåkningen 15 min etter snitte, og reiste hjem dagen etterpå. Gikk rett ned i kjelleren å vaska sykehus klærne mine når jeg kom hjem, og gikk tur den 2.dagen! Men, helt klart så er det litt smerter og stiv og støl med ett opperasjonsår.

Haste snitte var helt forferdelig, og jeg lå på sykehuset i uker etterpå!

Jeg hadde akutt snitt sist gang. Operasjonen var helt grei, og følte meg godt ivaretatt. Men hadde veldig mye smerter I etterkant, og det tok ca én uke før jeg kunne bevege meg noenlunde normalt. Sliter litt enda med nummenhet i et stort område rundt arret, og opplever ofte en del stikninger der (4 år ettrr).
Men arret I seg selv ser kjempefint ut! Kan knapt se det! Det grodde også superfint, uten problemer :)
Fint å lese andres opplevelser om planlagt ks, siden jeg må ha det denne gangen :)

Back
Topp