Hei. Noen som har hatt planlagt keisersnitt og har erfaringer? Har en normal fødsel bak meg og skal mest sannsynlig ha ks denne gangen. Tar det lang tid å komme seg etterpå? Hvordan blir magen seende ut? Hvir fort kan man reise hjem osv? Skjønner dette er veldig forskjellig men jeg gruer meg veldig og håper noen har noen gode erfaringer
Hei
Jeg fødte vanlig med nr 1, og keisersnitt med 2 og 3 pga. fødsel nr 1 var et helvette, så jeg turte ikke gjøre det mer.
Keisersnitt var en fantastisk opplevelse, gikk kjempe fint.
Må møte opp på sykehuset tidlig den dagen, så er det som regel 4 stk som skal tas samme dag, dere får rekkefølge, denne bli fulgt så fremt det ikke dukker opp noe hastesaker.
Du får rom, og når det nærmer seg får du smertestillende og noe andre tabletter, så setter de kateter og barberer deg nedentil

ja,d et er litt kleint!

Får også på sykehuseskjorte og sykehustruse/ingenting, og dyne over.
Deretter blir du trillet ned, må over på operasjonsbenk, der du får spinelbedøvelse (ikke så behagelig, men man overlever). Mange folk, sykepleier, jordmor, operasjonslege, anestesilege osv.. Var val ca 7-8 der når jeg var inne. En/ei holder hånden din hele tiden.
Du blir lagt ned etter spinal, får trekk foran hode, hender ut til siden og venfloner, pulsmåler osv blir satt. En følger med deg hele tiden.
En PC er der så det blir skrevet om deg, de prater om mye, og informerer deg. De går igjennom hva som skal skje, og har sjekkliste.
Mannen din får komme inn når du er lagt klar, da må han også ha sykehusklær og bind for munnen og hette over håret.
Så starter de, det går fort til ungen kommer ut. Du får se med en gang, mannen får være med bort og klippe det som er av navlestrengen. Når jeg gjorde det i TrHeim, fikk jeg se det meste da ungen, jordmor og pappaen var rett ved. Så pakkes ungen inn og du får den

Så lenge alt er bra.
Så ordner de og syr igjen, kjennes mye vått ut. Så får pappaen ta med barnet, måling og veiing osv, du blir flyttet over i ren seng, får nye klær og rent underlag. Fremdeles kateter. Så prater de, gratulerer og alt det der. Før du blir flyttet over på observasjon. Pappaen og barnet kommer til deg
Jeg var sprekere rett etter keisersnitt enn før pga. bekkenløsningen. Du kommer deg fort, raskt opp å gå, så fjerner de kateter, så er det bare å gradvis røre seg mer og mer.
Vær obs på spinalhodepine, ligg flatt når du sover helst! Og får du kratig hodepine/kvalme, si i fra.
Jeg var like lenge på sykehuset ved KS som ved vanlig fødsel, 3 netter, måtte sove på barsel istedet for sykehushotellet da.
Kan ikke løfte mer enn babyens vekt (ikke baby i bilstol en gang) før 6 uker, det er viktig. Så litt tungvindt er det, men jeg klarte det med to bhg.unger i tillegg til baby på armen når jeg hentet i barnehagen
Magen blir fin, du får et ca 20 cm langt arr under trusekanten. Søsteren min tok KS og hun har helt flat mage (var godt trent før også), min er hengemage, men det er ikke keisersnittet sin feil
En fantastisk opplevelse!

Lykke til