Planlagt keisersnitt

VenterTvillinger88

Forelsket i forumet
God kveld jenter
Har mange spørsmål kjenner jeg :P Er i det undrende hjørnet her jeg sitter hjemme alene en fredagskveld:)

Har noen av dere hatt et planlagt keisersnitt?
Kjenner jeg lurer litt på hvordan dette skal foregå og lurer derfor på om noen av dere har noen erfaring med dette? De vil også bli forløst senest i uke 33, så derfor blir de prematur. Noen erfaringer rundt dette med premature barn?

Enda et spørsmål: Hvordan blir det evt med amming? Melken kommer kanskje ikke naturlig siden det blir keisersnitt? Hmmm...

Jeg har ikke hatt det selv, men et par venner av meg har hatt det. Du får en dato og et klokkeslett og da blir barna forløst. Det går visst veldig "ryddig" for seg og hun ene jeg kjenner har gjort det 3 ganger og hun andre 2. 

Men må du ta keisersnitt? Det er da noen tvillinger som blir født naturlig også?
Jeg har ingen erfaring med premature barn, men så lenge det er etter uke 28 så er det nok ikke så ille.
Ammingen er sikkert vanskeligere å få til når man blir forløst så tidlig, uten at jeg har erfaringer med det, jeg ville nok forsøkt å stimulere brystene selv i tiden fram mot keisersnittet og kanskje også prøvd å "melke" litt hvis det går. Tanken min bak det er at da vil melka "stå klar" og barna vil jo også være mindre og sikkert litt svakere til å suge enn de som kommer etter et fullgått svangerskap. Sånn sett tenker jeg at melka nesten bør sprute inn i munnen på de for å lettere få de til å suge. :-)

Jeg hadde hastekeisersnitt. Vet de som har planlagt sier det er en hel annen opplevelse. En fin en! Ang melk så fikk jeg melk nesten med en gang. Er vel ikke døfødselen direkte som utløser det.

Jeg hadde planlagt keisersnitt med datteren min. Var kjempe nervøs før, men det var helt uten grunn. Jeg hadde en kjempefin fødselsopplevelse og var oppe og gikk dagen etterpå :-) Selvfølgelig sprang jeg ikke men :-) Det eneste med keisersnitt er at du må ta en del hensyn etter fødselen som du ikke trenger med vanlig fødsel, slik som med løftig og vasking for å nevne et par, slik at det skal gro riktig.
Melken kom med en gang og jeg hadde melkespreng andre dagen etter keisersnittet. Så jeg kan ikke si noe annet enn at det ikke er noe å gruve seg til :-) 

Hvorfor ks og hvorfor så tidlig? har to venninner som har fått tvillinger og de gikk til uke 37 før de ble satt i gang....

Tvillingene er enegget og legen på Haukeland mente det var alt for risikabelt å føde vaginalt. De kommer til å følge svangerskapet tett med jevne ul-undersøkelser, og dersom de oppdager noe som kan føre til komplikasjoner så kommer de til å bli forløst før uke 33.. Jeg vet ikke altfor mye selv om årsaker, men han virket veldig bestemt da han sa jeg kunne glemme å føde normalt.. Det kan jo være at legene mener det er tryggere å forløse dem på en kontrollert måte, men jeg vet rett og slett ikke. Kommer sikkert til å få mer informasjon om dette på 17ukerskontrollen. Da har jeg først ul og så en time med legen der oppe :)

(Risiko med vaginal fødsel er at navlestrengene skal floke seg eller at den ene får den rundt halsen, slik jeg har forstått det)

Tusen takk for gode råd ang ammingen :)

Hadde hastesnitt, men jeg svarer litt likevel jeg. For selv om det skulle skje fort, så gikk det veldig rolig og fint for seg. Jeg hadde en kjempeflott opplevelse, og jeg kan tenke meg det blir enda bedre når det er planlagt :) Jeg var ute oppe av senga etter to dager tror jeg, og femte dagen dro jeg hjem. Fikk god smertelindring på sykehuset, så det var ikke noe problem. Eneste dumme er at en må lære seg å ikke bruke magemusklene i begynnelsen, litt irriterende når en skal sette seg opp i sengen og slikt 

Melka kom med en gang hos meg, massevis også. Men det kan ta litt lengre tid for å få melka i gang når man har tatt keisersnitt.

Jeg har hatt planlagt KS, selve KS mitt ble litt komplisert, men ellers så var det å ha KS en god opplevelse.... Men som andre sier så er det vikig å passe på tiden etterpå...ta det med ro, holde såret rent..
Pga det ble litt komplisert var jeg ikke oppe og gikk skikkelig på ca 4 dager..og med ungen inne på prematuravd. var det litt tungvidt...men heldigvis var mannen min flink til å være inne hos den lille og de på avdelingen kom inn med den lille på besøk til meg :)  

Jeg ble tatt i uke 36, så var ikke så tidlig...

Melken min kom nok litt senere pga han ble født for tidlig og at det var KS, men ikke mye.
Jeg klarte å få ut noen dråper før KS, så det første han fikk var melk fra meg..og så bank-melk til jeg fikk det igang :)

Tusen takk for at dere deler erfaringer :) Går nok helt sikkert kjempefint:) Men liker å være forberedt :P

Back
Topp