Planlagt keisersnitt- vondt?

*Labambie

Forumet er livet
Jeg har begynt å tenke på smertene. Gjør det vondt? Vondt å få spinalen? Sånn helt ærlig da. 

Jeg har ikke hatt keisersnitt, men har fått spinalbedøvelse tidligere da jeg skulle operere et benbrudd.
Jeg kjente det nesten ikke, kun et lite stikk. Blodprøve er "verre" synes jeg.

Det kommer jo helt an på person til person har jeg intrykk av. Har hørt både de som har positive og negative opplevelser med planlagt keisersnitt.

Jeg har en utrolig positiv opplevelse med mitt planlagte snitt for snart 6 uker siden. Var vondere å få veneflonen enn å få spinalen. De setter en bedøvelse først,så du kjenner bare at de holder på der bak. Går kjempefort også når de treffer med en gang. Tok sikkert toppen ett minutt hos meg. Ellers var det lite smerter etter snittet, de to første ukene var verst. Litt ømt på ene siden i dag, men må ha fått en muskelstrekk eller noe tror jeg.. Så lønner seg å være forsiktig så lenge man får beskjed om det.. Jeg har ikke bært tyngre enn babyen, men har såvidt løfta storebror. Det var nok ikke noe sjakktrekk...

Det er jo ikke smertefritt, spesielt i ettertid. Vis det er en dyktig lege kjenner du ikke spinalen. Et godt tips er og få kateteret etter spinalen, da mange synes det er ubehagelig. Ks i seg selv er smertefritt bare et ganske hardt trykk når barnet forløses. Mens du er på sykehuset anbefaler jeg og ta det smertestillende du får slik at det ikke blir for vondt, da er det vanskeligere og bli smertefri igjen. Det er også ganske vanlig med luftsmerter så jo fortere man er oppe og går jo bedre. Synes ikke du skal grue deg så mye man blir godt tatt vare på.

Lurer på dette jeg og, men håper og kan få i narkose pga personlige grunner mht traumer i barndommen!

Ja du vil jo kjenne smerter i forbindelse med planlagt ks.

Men! Jeg syns spinalen gjorde vondt, men ikke sånn ekstremt vondt, og dessuten så tok det så kort tid før det var over, så jeg hadde ikke kvidd meg til og gjort det igjenn asså, absolutt ikke :)

Etter ks så får en smertestillende, så jeg må ærligt si at det som gjorde vondt etter ks var når en skulle reise seg opp og legge seg ned igjenn. Ja og sette seg ned, og reise seg igjenn :p

Husker det egentlig ikke at jeg hadde så masse smerter utenom det jeg altså, ja en er jo litt hemmet, og mer forsiktig i kroppen pga en er øm, men noe spesielt med smerter husker jeg ikke så godt igjenn :)

Anbefaler en liten pute og holde over arret når en reiser seg, setter seg ned, ler og hoster. Noen sykehus lager klar pute til deg, mens andre ikke :p
Så jeg hadde med meg en liten pute selv sånn tilfelle :)

Så lenge de klarer å sette spinalen med en gang, så gjør den ikke særlig vondt. Men de bommet tre ganger på meg, så kjente jo det etterhvert... Har ikke hatt planlagte snitt, men det siste snittet ble gjort stille og rolig, ingen hast. De var veldig flinke til å fortelle meg hva som skjedde og hva de gjorde. I etterkant var det selvfølgelig sårt, men etter 12 dager var jeg nesten som meg selv igjen. Men passet på å ikke løfte mer enn babyen. Og jeg gikk litt krumbøyd frem til agraffene ble tatt, for det strakk i de. Og gikk med bandasje på såret i fire uker, pga jeg har overheng, og det blir fuktig og kan fort skape trøbbel...

Nå har ikke jeg hatt ks, men født naturlig.
Jeg tenker at man i forbindelse med en fødsel om det er den ene eller den andre veien bare må finne seg i at det gjør litt vondt. Det går sikkert helt fint! Lykke til!

Syntes det var vondere dagene/ukene etterpå enn å sette selve spinalen.

lizzlie skrev:
Jeg tenker at man i forbindelse med en fødsel om det er den ene eller den andre veien bare må finne seg i at det gjør litt vondt. Det går sikkert helt fint! Lykke til!

Var vel strengt tatt de hun spurte da ;) Går jo utifra at hu vet at det ikke er smertefritt etterpå, men lurer sikkert på hvordan før inngrepet og selve inngrepet vil bli.

Planlagt eller ikke; ks er jo en stor operasjon og en påkjenning for kroppen. Tror det varierer veldig hvor vondt man har i ettertid. Var ikke planlagt ks her da, men da se utførte selve operasjonen kjente jeg godt at de holdt på, både da de snittet og da de tok ut barnet (han satt veldig godt i bekkenet og var stor, så de måtte ta hardt i), men direkte vondt var det ikke. Det var tiden etterpå som var veldig smertefull for min del, helt fra de begynte å sy (kroppen ristet og spente seg) til 5-6 dager etterpå. Da begynte det å bedre seg, men jeg hadde vondt i såret lenger enn det.

Lissyjane skrev:

lizzlie skrev:

Var vel strengt tatt de hun spurte da ;) Går jo utifra at hu vet at det ikke er smertefritt etterpå, men lurer sikkert på hvordan før inngrepet og selve inngrepet vil bli.

Ser den, men de fleste inngrep er forskjellig for alle. Så selv om mange her sier det ikke var vondt kan det jo faktisk hende hun får vondt likevel. Så jeg ville bare innstilt meg på at det kom til og bli smerte uansett. Det jeg prøver og si!

Spinalbedøvelsen kjente jeg knapt når jeg fikk, prikka litt i det ene beinet få sekunder etter, men det var bare tegn på at han traff og det virket så ikke noe farlig. Vil si at veneflonen er vondere å få.
Etter snittet hadde jeg lite smerter, var kun litt vondt de første dagene når jeg skulle reise meg eller snu meg i senga. Etter en ukes tid var det bare ømt i magen, og ca. 3 uker etter kjente jeg ikke noe til det.

Nei absolutt ikke, trodde det skulle være mye værre enn det var..

Selve ks opplevelsen var sinnsykt positiv, kunne glatt gjort det 10 ganger til altså!

Dagene etterpå er litt vonde men absolutt til å leve med, tok meg av alle 3 ungene selv dagen jeg kom hjem pga syk gubbe(spydde) og det var da 48 timer etter ks og det gikk supert..

Jeg har hatt tre ks, katastrofeks i 07, planlagt 09 (tre år siden idag faktisk), og planlagt februar 12.

Og skal jeg svare helt ærlig ang smerte: NEI! Alt det rundt selve inngrepet fins ikke vondt! Å sette kateter merket jeg knapt. Veneflon er jo ikke noe man merker. Og spinalen som alle gruer seg til, kjente jeg ikke! Jeg ba om lokalbedøvelse begge gangene jeg fikk spinal, og da kjente jeg ikke noen verdens ting av at spinalen ble satt :)

Sårsmerter har jeg aldri hatt. Det som har vært smerte til meg er noen skikkelige heavy etterrier som starter nærmest i det jeg trilles ut av operasjonssalen, og en 4-6 timer etter det. Og luftsmerter den første ettermiddagen, men da gjelder det bare å trosse de syke smertene, og komme seg opp å røre på seg!

Jeg hadde glatt gjennomført ett keisersnitt igjen i morgen. Det er en fantastisk opplevelse! Vemodig at jeg aldri skal få oppleve det igjen...

ingenting gjorde vondt for meg heller, litt stikk med veneflonen , men syntes ikke noe gjorde vondt... sa til legene etterpå at jeg kunne gjordt det samme imorgen, så lite plaget det meg .. så håper for deg at det går like fint :) lykke til :)

Jeg syns det gikk greit jeg og, de bomma en gang på meg, men det gikk fort over, jeg hadde vondt senere i selve operasjonsåret , men syns jeg alt i alt har gått veldig greit, vært veldig flink med å ikke løfte tungt også vært flink med å rense snittet, jeg har fortsatt teip på, men det ser greit ut :)
Også stingene var stift her, jeg kjente ikke noe da de tok dem ut :)

Synes heller ikke spinalbedøvelsen gjorde spes vondt. Men sist så starta fødselen dagen før det planlagte snittet, slik at jeg "var i fødsel" når dem skulle stikke, hadde rier å slikt..da bomma dem så mange ganger at dem fikk det ikke til..ente i narkose i hastesnitt...Gjorde litt vondt når dem bomma siden dem traff nerver ned til benet å sånt.

Jeg syns det var mest ubehagelig med kateter...noe så ekkelt å ydmykende.

Som vekt op så var det litt vanskelig i ettertid oga luftsmertene, og sleit litt med "dossituasjonen" på sykehuset,...:)

Smerter i ettertid har man UANSETT...dem kutter jo muskler og alt..man må være spidermann om man ikke kjenner noe. Men overhode ikke uholdbart..værst å komme seg opp og ned i sengen. Gikk krokrygged en stund..men et godt tips...kom deg opp så fort du kan/klare, jo fortere du kommer deg opp å går å sånn, jo fortere blir du bra:)

Back
Topp