Planlagt keisersnitt -når blir dato fastsatt?

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Jeg venter barn nr. 2 i oktober og skal av ulike årsaker ha planlagt KS. Noen som har hatt dette før og vet når dato blir fastsatt? Regner med det blir en uke eller to før termindato, men ser de an fosterets størrelse og utvikling mot slutten før dato blir fastsatt, eller kan jeg risikere å få dato allerede etter OUL?

Noen med erfaringer?

Jeg venter barn nr. 2 i oktober og skal av ulike årsaker ha planlagt KS. Noen som har hatt dette før og vet når dato blir fastsatt? Regner med det blir en uke eller to før termindato, men ser de an fosterets størrelse og utvikling mot slutten før dato blir fastsatt, eller kan jeg risikere å få dato allerede etter OUL?

Noen med erfaringer?

Jeg hadde planlagt KS for 7 år siden - fikk det en uke før termin men de mente jeg tok en stor sjanse der ettersom det var tett opp mot termin. Men ønsket tidlig januar istedenfor rett før nyttår- og da ble det bare sånn :) Ble fastsatt når jeg hadde et par mnd igjen :)

Jeg søkte om ks av ulike grunner, og fikk dato fire mnd i forveien.

Jeg hadde planlagt KS for 7 år siden - fikk det en uke før termin men de mente jeg tok en stor sjanse der ettersom det var tett opp mot termin. Men ønsket tidlig januar istedenfor rett før nyttår- og da ble det bare sånn :) Ble fastsatt når jeg hadde et par mnd igjen :)
Var dette første barn? Jeg tenker at risikoen er større for tidlig fødsel om det er barn nr 2 ->.

Ja det kan sikkert stemme . Var min første fødsel :)
Ok. Jeg venter nr 2 og håper å få dato i alle fall to uker før. Første barn var nesten 4,5 kg, så jeg tenker jo at jeg føder store barn, og det ikke blir noe problem (stemmer sikkert ikke da, men.)

Lurer også på hvordan dette blir i fht å søke permisjon? Dette bør jo gjøres en god del i forveien, og for å være sikker på å ikke miste dager hadde det vært greit å vite eksakt dato.

Men... nå overtenker jeg litt. Har ikke vært på første kontroll en gang enda, så få kanskje heller ta spørsmålene der.

:laughing025

Tror de fleste sykehus har endret praksis fra 2-3 uker før termin, til en drøy uke før termin, og så tar de heller hastesnitt hvis fødselen starter før. Fikk dato like etter oul sist. Denne gangen er det usikkert hvor lenge lille får bli inni der, så skal vurderes fra uke til uke.

Man må hvertfall vente til etter oul med å få dato for keisersnitt, men det blir nok vurdert i uke 30 et eller annet.

Jeg fikk dato ca 2mnd før, datoen var 6 dager før termin. Dette var med nr 2, og de regnet med han var stor, siden jeg hadde svangerskapsdiabetes og min første var godt over 4kg (uten SD).

Jeg fikk dato i uke 28. Skal ha planlagt pga to tidligere akutt ks.

Jeg skal ha planlagt KS 11 dager før termim
Dette ble søkt allerde ved første kontroll rundt uke 8, pga 2 KS tidligere. Jeg fikk vite dato på kontroll i uke 24, nærmer meg uke 32 nå. Er inne på kontroll hver 4 uke på sykehuset for vekst kontroll, hovedsakelig fordi jeg har fått 2 små barn tidligere, men nå også pga svangerskapsdiabetes. Men guttungen vokser hittil normalt

Husker ikke helt når jeg fikk datoen, men var etter OUL en gang. Jeg hadde termin 21.02, ble spurt om 08.02 passet (men er min bursdag) så det ble 13.02 :p

Jeg har hatt planlagt keisersnitt med to. Begge gangene ble datoen satt ganske sent, var på en forberedelsessamtale som jeg forstod er obligatorisk for å forstå risiko osv. kanskje i uke 35 ish?
Første gang ble den satt to dager før termin, og andre gang bare tre dager før termin. I mellomtiden hadde de som noen nevner over her endret rutiner, og nå er det ca en uke før som er anbefalt. Ettersom sykehuset mitt kun tar planlagte snitt to dager i uka (tirs og tors) ble det da mindre enn en uke. Det syntes jeg var veldig ubehagelig for ville ikke risikere å starte en fødsel og måtte ta hastesnitt, så ringte tilbake når jeg kom hjem og spurte pent om de kunne ta en ny vurdering og da klarte de å fikse et tidspunkt for meg som var litt mer enn en uke før. Veldig glad jeg traff på en forståelsesfull person da.
Nå er jeg gravid med tredjemann, og det blir tredje snitt - så spent på om jeg får time tidligere denne gangen.

Back
Topp