Planlagt keisersnitt- erfaringer?

Bkno3553130

Blir kjent med forumet
Den forrige tråden min ble visst ikke synlig, så prøver igjen:

Er det noen her som har vært igjennom et planlagt keisersnitt og som vil dele sin erfaring med det? Hvordan var det i etterkant med såret f.eks? Klarte du å løfte babyen etterpå? Var det veldig smertefullt i såret? Hvordan var det med smertestillende og sårstell? Hvordan var opfølgingen på barsel i etterkant? Hilsen en som mest sannsynlig må velge mellom pks eller setefødsel..
 
Skikkelig vondt ved bevegelse i 3.5 dag, deretter lite smerter (ikke behov for smertestillende), og var klar for turer etter 2 uker. Ubehag i såret (f.eks dersom baby sparket i såret) hadde jeg en god stund, men det var mindre enn forventet.

Vi hadde familierom, så far tok seg av stellet på sykehuset. Da vi kom hjem var jeg i form til å delta på lik linje med far, men jeg var glad for at han hadde fri 10 dager til.

Ingen problem å løfte baby eller andre ting, så måtte ofte minne meg på vektbegrensningen de første 6 ukene fordi jeg følte meg helt fin.

Jeg hadde innvendige sting, så ingen sårstell annet enn å fjerne bandasjen etter en uke. Stripsene skulle sitte på til de falt av.

Planlagt KS har lavere risiko enn setefødsel, så hadde uten tvil valgt PKS. Håper baby snur seg om du helst ønsker vaginal fødsel. Masse lykke til :)
 
Den forrige tråden min ble visst ikke synlig, så prøver igjen:

Er det noen her som har vært igjennom et planlagt keisersnitt og som vil dele sin erfaring med det? Hvordan var det i etterkant med såret f.eks? Klarte du å løfte babyen etterpå? Var det veldig smertefullt i såret? Hvordan var det med smertestillende og sårstell? Hvordan var opfølgingen på barsel i etterkant? Hilsen en som mest sannsynlig må velge mellom pks eller setefødsel..

Jeg hadde setefødsel og en kjempegod opplevelse av det ❤️ Baby fikk score 9-10-10 etter fødsel, har også født en i hodeleie før dette som måtte tas med vakuum og sjekkes av lege før vi i det hele tatt fikk se han. Han fikk score 7-8-9. Setefødselbabyen kom rett opp på brystet mitt og var klar for pupp :hilarious: Fikk kun en bitteliten overfladisk rift, to sting. Man er flinke på setefødsel i Norge, så ikke la deg skremme av svaret året. Med det sagt - keisersnitt er også et trygt alternativ, men jeg hadde ikke valgt det selv.
 
Har både hatt setefødsel og akutt ks. Jeg var i veldig god form etter ks. Oppe å gikk etter få timer og hadde vært klar for trilletur etter et par dager (måtte dessverre vente litt lenger da babyen lå på nyfødt intensiv). Var smertefullt å legge seg ned og sette seg opp (strekker i operasjonssåret) noen dager i etterkant. Ikke noe sårstell, stingene løste seg opp selv. Fikk det jeg ville av smertelindring (følte at jeg ble tilbudt i overkant mye smertestillende), men trengte kun litt den første dagen (tok smertestillende noen dager til, men det var pga kraftige etterrier). Ikke noe problem å løfte babyen følte meg helt fin og måtte minne meg på at jeg ikke kunne løfte tungt.
 
Den forrige tråden min ble visst ikke synlig, så prøver igjen:

Er det noen her som har vært igjennom et planlagt keisersnitt og som vil dele sin erfaring med det? Hvordan var det i etterkant med såret f.eks? Klarte du å løfte babyen etterpå? Var det veldig smertefullt i såret? Hvordan var det med smertestillende og sårstell? Hvordan var opfølgingen på barsel i etterkant? Hilsen en som mest sannsynlig må velge mellom pks eller setefødsel..
Hadde planlagt keisersnitt (pks) i desember 2020 pga seteleie. Skulle opprinnelig prøve vaginal fødsel (igangsatt av medisinske årsaker), men ombestemte meg da jeg hadde snakket med familiemedlem som hadde vært gjennom 2 setefødsler i tillegg til at samboer hadde en veldig traumatisk opplevelse med sin yngste (annen partner - ikke setefødsel) som gjorde at dersom jeg gjennomførte setefødsel vet jeg ikke om hadde klart å være dær for meg som støtte pga. bekymring for at noe skulle gå galt. Følte de prøvde å overbevise meg til å gjennomføre vaginal fødsel, men jeg var bestemt og holdt meg til min avgjørelse.
Ks ble gjennomført i 16 tiden og jeg var oppe og gikk litt og dusjet morgenen etterpå. Det var sellvfølgelig vondt og ubehagelig, men gikk «greit» med smertestillende. Trappet gradvis ned på smertestillende og siste tok jeg vel litt under 3 døgn etter ks. Ingen problem å løfte baby. Ettersom dette var midt i corona tiden fikk samboer kun komme på besøk 2 t pr. dag (var selvfølgelig lengre selveste dagen for ks) og tror nok det også bidro til at jeg var ekstremt sliten da vi kom hjem fra sykehuset ettersom jobben jobbet på spreng for å komme seg etter en relativt stor operasjon (i tillegg til alle hormonene og søvnløse netter).
En ting jeg ikke hadde fått med meg (ble nok fortalt dette, men kan ikke huske det) var at jeg måtte ligge på oppvåkning etter ks og lille var nede på barsel med pappaen. De kom innom en tur, men det var både kjedelig og sårt og ikke kunne være med de hele tiden så fort jeg var ferdig i operasjonsstua (tok «kun» 4-5 timer før jeg ble trillet bort til barsel, men kjentes som en EVIGHET).
Var heldig og fikk ingen plager eller infeksjon i såret i etterkant. Sånn som ståa var angrer jeg ikke på at jeg valgte psk, mens andre kanskje ville gått for setefødsel og det hadde vært det rette for dem.

Nå er jeg gravid med vår nr. 2 og dersom alt ligger til rette for det (hodeleie, baby har det bra, etc.) ønsker jeg å prøve meg på vaginal fødsel. Ettersom jeg har et ks bak meg har de på sykehuset sagt at terskelen er lavere for nytt psk ettersom det er en liten svakhet i livmor, men at det er helt trygt med vaginal fødsel.
Nå planlegger vi kun å få to barn, men skulle det bli et nytt pks og vi plutselig skulle befinne oss i en ny (uplanlagt) situasjon der jeg blir gravid er jeg da nødt til å føde dette barnet med pks.

Masse lykke til med avgjørelse og fødsel. Blir nok en fin opplevelse uansett :Heartred
Hvis det er noe spesielt du lurer på skal du bare sende meg en personlig melding, eventuelt bare spørre her :happy:
 
Har både hatt setefødsel og akutt ks. Jeg var i veldig god form etter ks. Oppe å gikk etter få timer og hadde vært klar for trilletur etter et par dager (måtte dessverre vente litt lenger da babyen lå på nyfødt intensiv). Var smertefullt å legge seg ned og sette seg opp (strekker i operasjonssåret) noen dager i etterkant. Ikke noe sårstell, stingene løste seg opp selv. Fikk det jeg ville av smertelindring (følte at jeg ble tilbudt i overkant mye smertestillende), men trengte kun litt den første dagen (tok smertestillende noen dager til, men det var pga kraftige etterrier). Ikke noe problem å løfte babyen følte meg helt fin og måtte minne meg på at jeg ikke kunne løfte tungt.
Som her: akutt keisersnitt, lite blødning under og etter. Sto samme ettermiddag, men det var ikke godt. Tar paracetamol og ibuprofen, men tett lite morfin. Dag fem nå, bedre å reise meg enn det var i går. Rask fremgang. Kunne vært skrevet ut i går, men mini er fremdeles innlagt.
 
Hadde hasteks i sommer (skulle være pks men fikk rier før timen til pks). Veldig trygg og god opplevelse gjennom hele prosessen, og jenta vår scoret høyt på apgar. Fikk henne til brystet og hun sugde råmelk på operasjonsbordet før jeg ble sydd og sendt til overvåkning mens spinalbedøvelsen gikk ut. Da jeg kunne bevege beina fikk pappaen og jenta vår komme inn til meg, og vi la henne til brystet der også. Kjente ikke så mye smerte foruten det at jeg fikk litt luft i magen, så når senga ble heist opp og ned spente hele magen seg, og det var egentlig det vondeste. Men dag 2 ble det mer smerter, men veldig godt medisinert på sykehuset, så kjente bare mest svie i såret da jeg skulle opp og gå. En dag ble smertelindring glemt på morgenen og jeg begynte å kaldsvette pga. smertene/utmattelse (hadde covid også, må nevnes!). Men vi har ulik smerteterskel. Jeg brukte smertestillende hjemme til 10-11 dager etter ks, men da hadde jeg det kun ved behov. 6 dager etter fødsel var jeg med på første trilletur, med museskritt, men jeg kom meg ut. Har hatt en del ømhet i magen i området og du mister følelsen i huden i området, men synes alt i alt at det har gått veldig bra. Å løfte henne var ikke noe problem i det hele tatt, men jeg fikk mye hjelp fra mannen min da jeg hele tiden var påpasselig med hvordan jeg brukte magen opp og ned i seng og opp og ned av sofa etc.
Selve såret var sting som gikk i oppløsning av seg selv. Jeg lot bandasjen være på en god stund etter at jeg hadde kommet hjem. Da jeg tok den av dusjet jeg bare som vanlig og det meste av sting var da borte. Hadde noe skumgummi med hull i over såret og vannfast bandasje, slik at jeg så at det hadde grodd fint og ikke var noe som var åpent eller væsket inni der. Nå har jeg en fin rød strek.

Om jeg skal si noe som var litt utfordrende sånn bortsett fra luftsmertene rett etter fødsel, så må det være at det for meg var litt vondt å tisse i noen uker etterpå. Det strålte liksom oppover. Blæra blir blottlagt under ks (tror jeg), så den kan bli litt påvirket. Dette er neppe noe alle opplever, og det normaliserte seg jo, men det var egentlig mer plagsomt enn smertene i magen. Kan også ha vært kateteret som skapte en irritasjon som trengte tid på å leges.

Kan føye til at jeg valgte pks pga seteleie/skråleie fordi det føltes tryggest for meg. Nå fikk jeg et barn på under 3 kg, så sannsynligvis kunne jeg ha født i sete, men som førstegangsfødende og nå 40 år med frykt for at noe skulle gå galt underveis, føltes det for meg tryggere å velge ks.

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger <3
 
Tusen takk for alle som har delt sine erfaringer! Selv om alle har det forskjellig, er det verdifullt å høre om likevel! Frøkenen her ligger i seteleie (er 36+4 nå) så jeg har fått valget mellom vaginal setefødsel og planlagt keisersnitt. Sykehuset i Bergen har visst god erfaring med setefødsler, og hun er enda under 3kg, så det kan jo tale for å forsøke det. Samtidig står det på nettsiden deres at det er vanlig at barnet er litt slapt og trenger pustehjelp når det kommer ut i sete, men alle foretrekker jo en sprek baby som ikke behøver pustehjelp..Skjønner jo at det ikke er noen garanti uansett, men er også førstegangsfødende, og vil jo egentlig velge det som er mest skånsomt for barnet. Men så er det det at «man kommer seg raskere» etter en vaginal fødsel, som taler for det motsatte igjen. Samtidig, begynner jeg å lure på hvor raskt man egentlig kommer seg etter setefødsel blir jo klipp og sying der også sannsynligvis. Ikke lett å skulle velge (selv om det jo er et privilegium)..
 
Tusen takk for alle som har delt sine erfaringer! Selv om alle har det forskjellig, er det verdifullt å høre om likevel! Frøkenen her ligger i seteleie (er 36+4 nå) så jeg har fått valget mellom vaginal setefødsel og planlagt keisersnitt. Sykehuset i Bergen har visst god erfaring med setefødsler, og hun er enda under 3kg, så det kan jo tale for å forsøke det. Samtidig står det på nettsiden deres at det er vanlig at barnet er litt slapt og trenger pustehjelp når det kommer ut i sete, men alle foretrekker jo en sprek baby som ikke behøver pustehjelp..Skjønner jo at det ikke er noen garanti uansett, men er også førstegangsfødende, og vil jo egentlig velge det som er mest skånsomt for barnet. Men så er det det at «man kommer seg raskere» etter en vaginal fødsel, som taler for det motsatte igjen. Samtidig, begynner jeg å lure på hvor raskt man egentlig kommer seg etter setefødsel blir jo klipp og sying der også sannsynligvis. Ikke lett å skulle velge (selv om det jo er et privilegium)..

Ja det er vanskelig å skulle velge. Jeg hadde en vaginal fødsel i hodeleie først. Den endte med klipp og babyen tatt med vakuum. Den babyen var slapp pga navlesnor 3 ganger rundt halsen og måtte til lege på gangen, men i følge med pappen og da er det visst ikke såå alvorlig. Fikk ingen rifter utenom klippet. Det gjorde vondt noen uker, men ikke så ille som jeg tror en ukontrollert 2-3. gradsrift kan gjøre. Brukte litt tid på å hente meg inn etter fødsel, men det var fordi den hadde vart veldig lenge heller enn klippet for eksempel.
Men har skjønt at de oftest klipper ved setefødsel på førstegangsfødende (og ved stor baby), men klipp kan samtidig skje ved hodeleie også hvis du skjønner. Jeg ble ikke klippet ved setefødselen, men var da ikke førstegangs :)
Masse lykke til med valget! ❤️
 
Tusen takk for alle som har delt sine erfaringer! Selv om alle har det forskjellig, er det verdifullt å høre om likevel! Frøkenen her ligger i seteleie (er 36+4 nå) så jeg har fått valget mellom vaginal setefødsel og planlagt keisersnitt. Sykehuset i Bergen har visst god erfaring med setefødsler, og hun er enda under 3kg, så det kan jo tale for å forsøke det. Samtidig står det på nettsiden deres at det er vanlig at barnet er litt slapt og trenger pustehjelp når det kommer ut i sete, men alle foretrekker jo en sprek baby som ikke behøver pustehjelp..Skjønner jo at det ikke er noen garanti uansett, men er også førstegangsfødende, og vil jo egentlig velge det som er mest skånsomt for barnet. Men så er det det at «man kommer seg raskere» etter en vaginal fødsel, som taler for det motsatte igjen. Samtidig, begynner jeg å lure på hvor raskt man egentlig kommer seg etter setefødsel blir jo klipp og sying der også sannsynligvis. Ikke lett å skulle velge (selv om det jo er et privilegium)..
Keisersnitt etter lang fødsel før det. Baby tålte ikke dryppet for riene og beina satt fast, derfor KS. Tok 11 min snitt fra klipp til han var ute. Tatt til barnelege, far med, men pustet fint med en gang. 35+0 såvidt ved forløsning 04:16.

Jeg kommer meg raskt. Om du velger KS, takk ja til all smertelindring du tilbys. Her tok jeg også morfinpreparat noen ganger de første to dagene ig kun en gang etter det. Dag 7 nå.

Jeg deler gjerne av min erfaring (akutt KS) om det er noe du lurer på :)
 
Back
Topp