Planlagt keisersnitt - erfaringer?

Leni:

Betatt av forumet
Augustbarna 2021
Grunnet seteleie skal jeg om 14 dager ha et planlagt keisersnitt. Jeg er førstegangs og har ingen erfaring - og håper kanskje dere som har gjennomgått et planlagt keisersnitt kan dele litt? Hvordan var opplevelsen? Hva er viktig å tenke på i forkant/etterkant? Var det noe dere syns var spesielt greit å ha med seg i fødebagen med tanke på snittet?
Setter pris på alt dere kan dele med meg :)
 
Grunnet seteleie skal jeg om 14 dager ha et planlagt keisersnitt. Jeg er førstegangs og har ingen erfaring - og håper kanskje dere som har gjennomgått et planlagt keisersnitt kan dele litt? Hvordan var opplevelsen? Hva er viktig å tenke på i forkant/etterkant? Var det noe dere syns var spesielt greit å ha med seg i fødebagen med tanke på snittet?
Setter pris på alt dere kan dele med meg :)
Nå blir ikke jeg helt innafor den kategorien planlagt ks, men mitt var planlagt ca en time før det skjedde :joyful: Jeg ble satt i gang og da ballongen ble tatt ut var mini i tverrleie, de prøvde å snu men fikk ikke til. De anbefalte meg ks på det sterkeste da han også var estimert stor, ca 27%. Da var det planlagt i en time, haha.. Men etter han kom til var jeg avhengig av puter for å stabilisere her og der. Det var grusomt å stramme magemusklene og derfor var putene veldig gode for å få gode stillinger. Jeg var sengeliggende i 24 timer etter snittet pga stort blodtap. Har du med barnefar? Han var min reddende engel alstå, han løftet lille, stelte han og ga han til meg. Hjalp meg med amming osv.
I forkant vet jeg ikke helt hva man kan forberede annet enn å være rein og barbert der de skal skjære. I etterkant - ta medisinene de gir deg! Det var gull verdt. Bruk støttestrømper (jeg fikk på sykehuset)
Kjøp gjerne et par sånn store plaster som du har klart hjemme til dere kommer hjem, kjøpes på apoteket. Ta imot all hjelp av venner og familie mtp løfting, selv om man vil klare alt selv, men da kan det ta lengre tid for såret å gro. Jeg hadde ingen infeksjon eller slikt, så der har jeg lite å komme med. Men ellers er det bare å glede seg. Du har folk rundt deg hele tiden, ikke bare de som skal operere men også leger, jordmor ol. De spør hele veien om det er noe og om det går bra. Det eneste er at man får ikke drikke og jeg ble utroooolig tørst når jeg lå der, så en assistent fuktet munnen min med sånn bomullsting :joyful:
 
Grunnet seteleie skal jeg om 14 dager ha et planlagt keisersnitt. Jeg er førstegangs og har ingen erfaring - og håper kanskje dere som har gjennomgått et planlagt keisersnitt kan dele litt? Hvordan var opplevelsen? Hva er viktig å tenke på i forkant/etterkant? Var det noe dere syns var spesielt greit å ha med seg i fødebagen med tanke på snittet?
Setter pris på alt dere kan dele med meg :)
Har hatt to hasteks og skal ha et planlagt et om 3 uker. Selve ks var fine opplevelser. Du skal ikke barbere deg nedentil de siste 4 ukene før snittet, men det har du sikkert fått info om allerede. Jeg brukte mammabukser en god stund etter mine snitt. Taklet ikke stramme klær over arret. Slippers er greit å ha med på sykehuset, da det kan være vondt å bøye seg de første dagene. Rullet et helseteppe og la mot magen når jeg skulle snu meg i sengen, det var mest behagelig å ha noe å holde den «på plass» med de første dagene. Lykke til:)
 
Kjøp truser som ikke strammer over snittet. Ellers er jeg enig i dette med støttestrømper og puter til støtte. En god ammepute er gull verdt, da du trenger mye støtte. Ja, og romslige klær da! Jeg brukte mammabukser jeg også, og husker jeg hadde noen myke joggebukser/pyjamasbukser som ble mye brukt første uken.
 
Følger denne tråden! Skal ha PKS i august selv. Har kjøpt inn ammekjoler, løse truser og minifom. Tenker å ta med bb hugme og støttestrømper for å støtte kroppen. Kjøpte pysjamas i sateng også for å lettere kunne bevege meg i sengen (mest til tiden etter sykehus). Kjøpte også stor badekåpe så jeg kan gå i den, ammebh og stor truse under sykehusoppholdet.

Aner ikke hva som venter meg og er ganske spent!
 
Følger denne tråden! Skal ha PKS i august selv. Har kjøpt inn ammekjoler, løse truser og minifom. Tenker å ta med bb hugme og støttestrømper for å støtte kroppen. Kjøpte pysjamas i sateng også for å lettere kunne bevege meg i sengen (mest til tiden etter sykehus). Kjøpte også stor badekåpe så jeg kan gå i den, ammebh og stor truse under sykehusoppholdet.

Aner ikke hva som venter meg og er ganske spent!
Hva skal du bruke minifom til?:happy:
 
Hva skal du bruke minifom til?:happy:

Jeg leste på nett at andre har opplevd en del luftsmerter etter snittet og at hvis man bruker minifom i dagene før (men ikke dagen for keisersnitt!) så kan minifom avhjelpe produksjonen av tarmgass. Det er ikke sikkert det stemmer altså, men jeg skal spørre sykehuset om dette og hvis det ikke er noen grunn til å ikke ta det så kommer jeg til å prøve. Vil prøve å gjøre tiden mest mulig behagelig da jeg er litt pysete hva gjelder smerter.
 
Jeg leste på nett at andre har opplevd en del luftsmerter etter snittet og at hvis man bruker minifom i dagene før (men ikke dagen for keisersnitt!) så kan minifom avhjelpe produksjonen av tarmgass. Det er ikke sikkert det stemmer altså, men jeg skal spørre sykehuset om dette og hvis det ikke er noen grunn til å ikke ta det så kommer jeg til å prøve. Vil prøve å gjøre tiden mest mulig behagelig da jeg er litt pysete hva gjelder smerter.
Åja, det visste jeg ikke. Har kun hørt om luftsmerter i form av små luftbobler som har kommet inn i buken pga selve operasjonen. Hadde det etter mitt første snitt. Luftboblene er da ikke i tarmen. Jeg fikk oxynorm på sykehuset, det hjalp med en gang:) mitt beste tips er: ta smertestillende! Men smertene jeg hadde etter ks var ingenting kontra fødesmerter, og det som plagde meg aller mest første døgnet var faktisk etterrier:inpain:
 
Jeg leste på nett at andre har opplevd en del luftsmerter etter snittet og at hvis man bruker minifom i dagene før (men ikke dagen for keisersnitt!) så kan minifom avhjelpe produksjonen av tarmgass. Det er ikke sikkert det stemmer altså, men jeg skal spørre sykehuset om dette og hvis det ikke er noen grunn til å ikke ta det så kommer jeg til å prøve. Vil prøve å gjøre tiden mest mulig behagelig da jeg er litt pysete hva gjelder smerter.

nå har jeg ikke hatt pl ks, men akutt ks. Jeg opplevde ingen luftsmerter. Tarmsystemet var helt normalt. Det er verre med vaginal fødsel da opplevde jeg at tarmsystemet fikk seg en liten stopp.
 
Jeg skulle ha pks, men frøkna bestemte seg for å komme før. Så vær forberedt på at fødsel kan starte av seg selv. Vi var så innstilt på den datoen at vi fikk litt sjokk. Første vi måtte gjøre da vannet gikk var å pakke ferdig fødebagen :hilarious:

viktig å dusje ordentlig først, men det vet du nok. Selv inngrepet er litt rart da man kjenner at de drar i deg og sånn, men med noen ved siden av så går der ganske fort. Jeg fikk ikke baby på brystet etterpå, litt skuffet over det. Har lest litt forskjellig. Man må ligge på oppvåkningen frem til man kan løfte bena osv fra sengen. Så kommer man på barsel etter det. Hjelp på sykehuset var alfa og omega for meg!

Stol på deg selv i forhold til smerter. Jeg hadde veldig vondt etterpå, mye mer enn jeg trodde var normalt, men de på barsel trodde ikke helt på meg. De prøvde å sende meg hjem etter 1,5 døgn, men jeg følte meg ikke klar pga smertene, men «ga etter» dagen etter. Så dro hjem og fikk tre tiner hjemme før jeg fikk feber. Hadde fått en infeksjon som måtte behandles på sykehuset. Det som skjedde med meg er svært sjelden, men angrer på at jeg ikke var tøffere og stolte mer på meg selv. Et generelt råd er faktisk at du ble stole på deg selv. Vi slet med at barnepleierne drev å kledde på frøkna hele tida og vi kledde av :hilarious: det var så varmt der inne at hun var helt rød stakkars. Ingen kjenner ditt barn bedre enn deg!

Det er det jeg kom på. Masse lykke til! :)
 
Ikke planlagt, men haste. Men det som er likt er jo operasjonen. Jeg ble overrasket over at jeg hørte ALT de gjorde, så ba pent JM eller den personen som stod ved hodet mitt om å prate. Du kjenner mye trykk når de holder på, det synes jeg var litt ubehagelig. Jeg fikk ungen på ‘brystet’/over brystet en liten stund. Oppvåkning etterpå var veldig kjedelig, hadde ikke mann eller unge der med meg, men de kom etterhvert.
Mannen tok første bleieskift.
Kroppen var i fin form, litt bleik i ansiktet bare ;)
I etterkant ble snittet en slags ‘pølse’, det er helt vanlig. Det går seg fort til. Mitt KS arr er plassert langt ned, kanskje 10 cm langt. Hadde ingen komplikasjoner i etterkant.

har født vanlig etterpå, ville ikke tenkt på noe annet til fødebagen egentlig..
 
Nå vet ikke jeg om du har fått KS, men anbefaler deg på det sterkeste å ikke gjør det. Vet ikke hvor du bor, men Stavanger er eksperter på tverrleie og seteleie. Jeg ønsket å føde vaginalt, men fikk hks på grunn av dropp i pulsen til tvilling1. Kroppen blir aldri den samme igjen etter KS! De kutter nervene som aldri vokser sammen igjen, magen blir helt nummen for alltid. Hvis du kan, føde heller vaginalt! Det er litt mer komplisert i tverrleie, men ikke umulig!
 
Nå vet ikke jeg om du har fått KS, men anbefaler deg på det sterkeste å ikke gjør det. Vet ikke hvor du bor, men Stavanger er eksperter på tverrleie og seteleie. Jeg ønsket å føde vaginalt, men fikk hks på grunn av dropp i pulsen til tvilling1. Kroppen blir aldri den samme igjen etter KS! De kutter nervene som aldri vokser sammen igjen, magen blir helt nummen for alltid. Hvis du kan, føde heller vaginalt! Det er litt mer komplisert i tverrleie, men ikke umulig!
Her var det mange påstander kun basert på egne erfaringer. Som oftest kan en ikke selv velge ks. Det skal være en medisinsk grunn, og det er en legevurdering. Det viktigste er å få babyen ut på tryggeste måte, og noen ganger er det ks. Synd at du føler kroppen ikke har blitt den samme etter ks. Det kan faktisk ta opp til 7 år før kroppen er restituert etter svangerskap og fødsel. Er desverre mange som får plager både etter vaginal fødsel og etter ks.
Jeg har noe nedsatt følelse i huden akkurat ved arret, men merket at det ble bedre med tiden. Er 5 år siden forrige snitt.
 
Her var det mange påstander kun basert på egne erfaringer. Som oftest kan en ikke selv velge ks. Det skal være en medisinsk grunn, og det er en legevurdering. Det viktigste er å få babyen ut på tryggeste måte, og noen ganger er det ks. Synd at du føler kroppen ikke har blitt den samme etter ks. Det kan faktisk ta opp til 7 år før kroppen er restituert etter svangerskap og fødsel. Er desverre mange som får plager både etter vaginal fødsel og etter ks.
Jeg har noe nedsatt følelse i huden akkurat ved arret, men merket at det ble bedre med tiden. Er 5 år siden forrige snitt.
Egne erfaringer ja, men din påstand om at jeg baserer mine utsagn kun på det er feil! Du kan snakke med en hver overlege- de kommer til å si akkurat det samme! Og ja, så klart kan man ha varige smerter eller ubehag etter en vanlig fødsel. Men fra en kropps-perspektive er det bedre med vanlig fødsel enn ks.
 
Egne erfaringer ja, men din påstand om at jeg baserer mine utsagn kun på det er feil! Du kan snakke med en hver overlege- de kommer til å si akkurat det samme! Og ja, så klart kan man ha varige smerter eller ubehag etter en vanlig fødsel. Men fra en kropps-perspektive er det bedre med vanlig fødsel enn ks.
Skrev ikke at det er bedre for kroppen å ta ks enn å føde vaginalt. Men at det noen ganger er helt nødvendig å ta ks, og at det er en legevurdering. Det viktigste må jo være at babyen kommer ut på en trygg måte, noen ganger er ks det beste for baby. I mitt tilfelle ville hverken baby eller jeg overlevd en vaginal fødsel.
 
Last edited:
Skrev ikke at det er bedre for kroppen å ta ks enn å føde vaginalt. Men at det noen ganger er helt nødvendig å ta ks, og at det er en legevurdering. Det viktigste må jo være at babyen kommer ut på en trygg måte, noen ganger er ks det beste for baby. I mitt tilfelle ville hverken baby eller jeg overlevd en vaginal fødsel.
Dette er bare helt tullete! Jeg har aldri hevdet noe annet! Jeg måtte gjennom en hastekeisersnitt selv! Jeg skrev bare at om det kan unngåes så er det å fortrekke en KS! Og tverrleie er ikke noe grunn for ks i seg selv i alle tilfeller. Noen kvinner har for trangt bekken, eller baby er veldig stor. Men om røntgen tilsier at det er greit kan man godt prøve å føde da, men så klart er det en risiko for at man ender opp med ks likevel. Men da har man prøvd. Jeg vet hva jeg snakker om, så det er ikke greit å prøve å vise til noe annet enn kunnskap om dette! Om ikke du tror meg, så kanskje overlegen som fulgte mitt svangerskap!https://fb.watch/72VCvm5PN6/
 
Takk for alle svar i tråden! Ser det ble noe diskusjon her. Jeg «valgte» keisersnitt ut ifra min situasjon og kropp/helse og fødselslege var ingenting annet enn enig med meg - og denne avgjørelsen ville jeg ha tatt igjen uten tvil. Det var absolutt medisinsk grunn for keisersnittet. Det ble gjennomført for tre dager siden og var en helt fantastisk opplevelse. Gikk inn redd og nervøs, men det gikk over all forventning. Et fantastisk team og selvfølgelig en helt utrolig nydelig baby som gjorde det hele til en veldig god opplevelse. Det er jo et stort inngrep som kjennes godt nå, men har troen på at jeg i alle fall blir tilnærmet den samme med tiden til hjelp :)
 
Takk for alle svar i tråden! Ser det ble noe diskusjon her. Jeg «valgte» keisersnitt ut ifra min situasjon og kropp/helse og fødselslege var ingenting annet enn enig med meg - og denne avgjørelsen ville jeg ha tatt igjen uten tvil. Det var absolutt medisinsk grunn for keisersnittet. Det ble gjennomført for tre dager siden og var en helt fantastisk opplevelse. Gikk inn redd og nervøs, men det gikk over all forventning. Et fantastisk team og selvfølgelig en helt utrolig nydelig baby som gjorde det hele til en veldig god opplevelse. Det er jo et stort inngrep som kjennes godt nå, men har troen på at jeg i alle fall blir tilnærmet den samme med tiden til hjelp :)
Så godt å høre:) gratulerer så mye:Heartred
 
Så godt å høre:) gratulerer så mye:Heartred

Tusen takk! :Heartred

Veldig godt tips ifht smertestillende forresten. I går glemte de en dose og snill pike som jeg er etterlyste jeg den ikke. Fikk betale for det seinere med mye mer vondt enn jeg hadde behøvd. I dag ringte jeg på med en gang jeg våknet for å være forut smertene og har troen på en mye bedre dag :happy:
 
Takk for alle svar i tråden! Ser det ble noe diskusjon her. Jeg «valgte» keisersnitt ut ifra min situasjon og kropp/helse og fødselslege var ingenting annet enn enig med meg - og denne avgjørelsen ville jeg ha tatt igjen uten tvil. Det var absolutt medisinsk grunn for keisersnittet. Det ble gjennomført for tre dager siden og var en helt fantastisk opplevelse. Gikk inn redd og nervøs, men det gikk over all forventning. Et fantastisk team og selvfølgelig en helt utrolig nydelig baby som gjorde det hele til en veldig god opplevelse. Det er jo et stort inngrep som kjennes godt nå, men har troen på at jeg i alle fall blir tilnærmet den samme med tiden til hjelp :)

Godt å høre❤️ Gratulerer så mye!
 
Back
Topp