planlagt igangsettelse før termin?

Supermattis

Blir kjent med forumet
Er det noen her som har fått innvilget planlagt igangsettelse før termin? Når har dere fått i forhold til termin, og hvordan har prosessen vært for å få det godkjent? Lurer også på hva eventuelt grunnen deres har vært for å få det? :)

Ja ble igangsatt uke 37 pga veldig dårlig astma. Kan vel kanskje ikke si at det var planlagt akkurat uke 37, men de snakket om at de iallfall skulle la meg slippe å gå til termin. Når jeg var på kontroll uke 37, så sa de "snakkes om en uke", men da nektet mannen og ba de instendig om å sette i gang nå. Da hadde jeg satt i rullestol i 2 mnd og vært inn og ut av sykehus for oksygen, så de gikk heldigvis med på det. Ble igangsatt med ballong og så to runder med tabletter. Fødselene gikk for såvidt ganske så greit, men selvfølgelig veldig preget av pustebesværet.

Dette var forrige fødsel, har ikke vært til samtale om denne enda.

Sorry langt innlegg he he:D

Last edited:
De har planlagt at jeg skal vurderes for igangsetting i uke 37, grunnet eneggede tvillinger og svangerskapsdiabetes.

Har ikke selv bedt om dette, men noe de mener er best i forhold til å minimere komplikasjoner

Jeg skal mest sannsynlig settes igang før termin.
Første barnet var 4,3kg.
andre var 5,2kg før termin og riene stoppet opp da hodet var kommet ut. Det ble veldig dramatisk siden kroppen da stod opp og han ikke fikk luft.

Så skal jeg føde normalt nekter jeg å gå til termin

Takk for svar :) jeg har vært veldig mye syk det siste 1,5 året (gått ned i overkant av 60 kg, hatt vitaminmangel og nerveskader og satt i rullestol for ett år siden. Jeg ble også veldig plaget med gallesteinsanfall da jeg ble gravid og måtte fjerne galleblæren i uke 16. Sønnen min var også 4534 gram ved fødsel i uke 39, og kjenner jeg er helt utslitt allerede og orker ikke tanken på å gå til termin.. Sliter mye med å få i meg mat, har ikke sovet en hel natt siden uke 27 og sover gjerne bare to timer hver natt uten å få sove igjen på dagtid, sliter veldig med veldig sterke kynnere og ryggplager, og har egentlig vært sengeliggende i mange uker.. Fikk ikke lov av legen min å jobbe lenger, så i november ble jeg sykemeldt 100%. Jeg har fått beskjed om at jeg kan få planlagt keisersnitt, men syns det var helt grusomt med hastesnitt sist og brukte veldig lang tid på å komme meg, så vil helst unngå det. Tenkte da å spørre om jeg kan få innvilget planlagt igangsettelse istedenfor.. Legen min sendte henvisning til samtale på sykehuset på torsdag, så veldig spent på hva de sier. Håper å eventuelt kunne bli satt i gang i uke 37/38.. Jeg er 34+4 i dag, så jeg håper prosessen eventuelt går fort så jeg kan bruke den siste tiden til å forberede meg på fødsel :)

Back
Topp