Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvor mye betalte dere? Og hvordan bestemmes det? Fastpris? Timepris? Hvor mye var hun hos dere før fødsel, etterpå? Og selve fødselen?Jeg har født begge hjemme.Jeg bestemte meg før jeg ble gravid første gangen, og pappaen var helt enig. (Etter at jeg hadde vist ham statistikk og forskning.) Jeg ventet til jeg var ca 12 uker gravid, og så bestilte jeg første svangerskapskontrollen hos en jordmor som jeg visste drev med hjemmefødsler. Etter det gikk alt på skinner. Jeg ville ikke gjort noe annerledes.
Denne gangen har jeg flyttet, til et område uten hjemmejordmødre. Jeg har vært maks heldig likevel, og en jordmor jeg kjenner har sagt seg villig til å ta en hjemmefødsel i september dersom alt går bra med dette svangerskapet.Tror det kan være vanskeligere for de fleste andre som bor steder der det ikke er jordmødre vil jobbe med hjemmefødsler...
Vi betalte 5000 første gang, og 6000 andre gang. Det var fastpris. Det inkluderte beredskap 2 uker før og etter termin, hjemmebesøk før fødsel for planlegging, og hjemmebesøk hver dag i en uke etter fødsel. Kunne også ringe når som helst på døgnet dersom jeg trengte råd eller f.eks. ammehjelp, men jeg hadde ikke behov for det. Første fødsel hadde jeg to jordmødre hos meg ca 12 timer tror jeg, de dro 2 timer etter fødsel. Andre fødsel var veldig rask, og jordmora var vel der ca 2 timer hvis jeg husker riktig.Hvor mye betalte dere? Og hvordan bestemmes det? Fastpris? Timepris? Hvor mye var hun hos dere før fødsel, etterpå? Og selve fødselen?
Jeg hadde hjemmefødsel med nr to. Mannen var med fra første gang jeg nevnte det, han følte at han kunne være mer seg selv hjemme enn han var ved første fødsel som var på sykehus. Vi tok det opp med jordmor rundt uke 25 tror jeg. Det er ingen jordmor som i utgangspunktet driver med hjemmefødsel her jeg bor, men kommunejordmoren hadde hatt en planlagt hjemmefødsel før og er veldig med på hjemmefødseltankegangen/naturlig fødsel osv, hadde hatt praksis med hjemmejordmor i utdanningen sin, og hun tok på seg å ha fødselen hjemme. Vi betalte ikke noe, for hun syntes det var så moro å få være med på det, men vi kjøpte gavekort som takk for hjelpen. Før fødselen hadde vi den vanlige svangerskapsoppfølgingen med henne, og så var hun hjemme hos oss en tur for å se hvordan 'forholdene' var. Fødselen var helt perfekt, kunne ikke vært bedre! Fødselen gikk veldig fort, så hun var der ca to timer før han kom og dro vel ca to timer etter. Og så var hun på hjemmebesøk hos oss en gang etter fødselen. Vi kunne ringe når som helst om vi hadde spørsmål. Det eneste som jeg synes var 'dumt' med å ha hjemmefødsel, er at hverdagen er der med en gang etterpå. Dere må lage mat, passe evt. søsken, vaske alt av tøy brukt under fødsel og til babyen etc. Er du på sykehuset så blir alle sånne ting ordnet for deg. Vi hadde en toåring fra før, så det ble travelt og mindre ro og tid til å bli kjent med den nye babyen, få til amming etc. Så jeg vil anbefale å ordne med hjelp med eventuelle søsken, og gjerne noen som kan stelle med litt mat etc. Tenk også over hvordan du vil ha det i forhold til besøk, folk har gjerne litt andre tanker rundt besøk når de ikke skal til sykehuset og dere 'bare' er hjemme. Men anbefaler hjemmefødsel altså, kunne ikke hatt en bedre fødselsopplevelse![]()
Jeg ønsker også hjemmefødsel neste gang, men her kan man få jordmor via sykehuset og har dermed ingen kostnader. Samt alle fødselen ble gjennomført i vann hvis man ønsker
De har eget fødselsforløp for de som vil føde hjemme, såkalt "hjemmefødselscafé".
Det var jo mye for pengene igrunn da!Vi betalte 5000 første gang, og 6000 andre gang. Det var fastpris. Det inkluderte beredskap 2 uker før og etter termin, hjemmebesøk før fødsel for planlegging, og hjemmebesøk hver dag i en uke etter fødsel. Kunne også ringe når som helst på døgnet dersom jeg trengte råd eller f.eks. ammehjelp, men jeg hadde ikke behov for det. Første fødsel hadde jeg to jordmødre hos meg ca 12 timer tror jeg, de dro 2 timer etter fødsel. Andre fødsel var veldig rask, og jordmora var vel der ca 2 timer hvis jeg husker riktig.
Ikke sant. Sammenligner du med hva det koster å få en rørlegger eller elektriker til å komme hjem til deg, så er det jo rett og slett billig.Det var jo mye for pengene igrunn da!
Ikke sant. Sammenligner du med hva det koster å få en rørlegger eller elektriker til å komme hjem til deg, så er det jo rett og slett billig.Hjemmefødsel gir dårlig timesbetalt for jordmødrene. Det er nok derfor det bare er noen få idealister som holder på med det.
Det Junibarn84 beskriver høres veldig ut som det danske systemet for hjemmefødsler. Det er lettere enn det norske for oss som vil føde hjemme, og helt sikkert enklere for de fleste jordmødrene også. Eneste ulempen er at de får tilfeldige jordmødre, som ikke alltid er like drevne på hjemmefødsler, så det er litt flere der som må flytte til sykehus underveis i fødselen for sikkerhets skyld. Det gjør vel ingen forskjell for de som har født før, men for førstegangsfødende er det større risiko for å bli flyttet litt for tidlig.