Planløsning

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Vi kikker på hus om dagen. Trenger større plass da vi er fire stk på 68 kvadrat nå, og begynner å merke behovet mer og mer :P

Hva slags planløsning har boligen din, og hva liker du med den? Hva er viktig å tenke på? Hva kan være en ulempe?
Liker du åpen kjøkkenløsning etc.

Jeg drømmer om to etasjer hvor man har alle soverom i andre etg, med et bad/do og en bod etc. Mens man har oppholdsrom i første etg.

Jeg HATER åpen kjøkkenløsning, men digget det før jeg ble gravid.

To grunner til det er at jeg reagerer på lukter etter graviditetene. Og den andre grunnen er at jeg ikke liker å se oppvask i vasken og på kjøkkenbenken. Pleier å stusse litt på nesen når jeg er på besøk og man sitter i sofaen og denne haugen med oppvask bare stirrer på meg :p

Jeg liker ikke planløsningen hos oss, men et must i neste bolig er stor entrè, stort bad og det må være godt med sollys som kommer inn. Så godt plassere vinduer er viktig.

Jeg liker tanken på alle soverom i 2.etg og stort bad oppe med boblebadekar :p Og et mindre bad nede til gjester. Må ha plass til spisebord ved kjøkken eller stue.

Jeg HATER åpen kjøkkenløsning, men digget det før jeg var gravid.

To grunner til det er at jeg reagerer på lukter etter graviditene. Og den andre grunnen er at jeg ikke liker å se oppvask i vasken og på kjøkkenbenken. Pleier å stusse litt på nesen når jeg er på besøk og man sitter i sofaen og denne haugen med oppvask bare stirrer på meg :p

Jeg liker ikke planløsningen hos oss, men et must i neste bolig er stor entrè, stort bad og det må være godt med sollys som kommer inn. Så godt plassere vinduer er viktig.

Jeg liker tanken på alle soverom i 2.etg og stort bad oppe med boblebadekar :p Og et mindre bad nede til gjester. Må ha plass til spisebord ved kjøkken eller stue.
Ja for det er her jeg er så usikker! Jeg tilbringer jo en del tid på kjøkkenet, og med to barn er det kjedelig å lukke seg inne der liksom. Man blir liksom litt avskjært selvom døren er åpen. Men jeg liker ikke matos overalt heller, og det med oppvasken på benken er et godt poeng :P

Stor entré! DET er must her og, gjerne fliselagt.

Ja for det er her jeg er så usikker! Jeg tilbringer jo en del tid på kjøkkenet, og med to barn er det kjedelig å lukke seg inne der liksom. Man blir liksom litt avskjært selvom døren er åpen. Men jeg liker ikke matos overalt heller, og det med oppvasken på benken er et godt poeng :P

Stor entré! DET er must her og, gjerne fliselagt.
Vi har ingen dør til kjøkkenet, men er allikevel litt skjermet slik at man ikke kan se direkte inn til kjøkkenet fra stuen. Jeg har også småbarn og tenkte tanken som deg, men de var myeee mer på kjøkkenet og tullet med ovnen i den forrige leiligheten. Nå er de mest i stuen og når jeg lager mat leker de pent i stuen eller så henger de rundt bena mine :p Du kan se etter noe som er en liten mellomting. Når de var veldig små satt de i vippestol eller barnestolen på kjøkkenet uansett, så vi har ikke savnet kjøkken i stuen for å si det sånn :p Ble også irritert av lydene når en av oss tok oppvasken og den andre så på tv :p

Jeg elsker at vi har inngang nede :D og stue, kjøkken, bad, soverom og vaskerom i samme etasje :D her kommer vi opp i den ene enden av stua. Har åpen kjøkkenløsning, så videre har vi tvkrok. Om man går motsatt vei når man kommer opp trappa, er det tre trinn til opp til soverommene og bad. Skjønner godt at dere leter etter noe større, stua vår er jo større enn hele leiligheten deres :o

Vi kikker på hus om dagen. Trenger større plass da vi er fire stk på 68 kvadrat nå, og begynner å merke behovet mer og mer :p

Hva slags planløsning har boligen din, og hva liker du med den? Hva er viktig å tenke på? Hva kan være en ulempe?
Liker du åpen kjøkkenløsning etc.

Jeg drømmer om to etasjer hvor man har alle soverom i andre etg, med et bad/do og en bod etc. Mens man har oppholdsrom i første etg.
Vi laget åpen kjøkkenløsning når vi renoverte i august å det er helt supert:) men vi har en stoor kjøkkenøy som deler litt av pluss en innebygget peis som også deler litt av, en sånn moderne peis som ofte er åpen igjen om du skjønner:p så det er åpent men ikke helt liksom å vi merker ingenting til matos fra kjøkkenet om vi er i stuen, om du har en veldig god ventilator over ovnen blir ikke matos noe problem. I tillegg er vasken vår bak peisveggen så når vi er i stuen så ser vi ikke oppvaskkummen:) men vi ser rett på den fine peisen fra sofaen å spiseplassen vår. det som er bra med og bygge om boligen selv er jo at det er mulig å gjøre små smarte grep som gir en praktisk hverdag:) det vi liker på vår løsning er at det er veldig åpent men de tingene som vi ikke ønsker å se er bak det lille vi har av vegg samt at vi alltid ser barna fra kjøkkenet vårt. gjestebadet med dusj i 1 etg å stort bad i 2 etg er også noe vi er veldig fornøyd med, kjekt når barn å hund kommer hjem med sand å lere opptil ørene:D lekerom så barna slipper å ha så mye leker på rommet drømmer vi om så vi skal bygge på 70-80 kvm :)

Jeg heller liker ikke åpen kjøkkenløsning. Veldig greit å kunne lukke dersom det står oppvask stablet oppover veggene og det kommer besøk, ungene ser på film og man har lyst å bruke kjøkkenmaskinen til noe, man trenger litt fred, og ja. Syns generelt det er nye koseligere med eget kjøkken. :p

Hadde vi skulle bygget hus, ville jeg hatt alle soverommene i samme etasje, pluss et bad og kanskje en tvstue eller lignende. Ville hatt alle oppholdsrommene i en etasje, og viktig med nok boder og oppbevaringsplass. Gode størrelser både på soverom og kjøkken. Mulighet for å gjøre litt selv. :)

Her er det åpen kjøkken løsning, av den grunn at vi alltid er på kjøkkenet når vi har besøk. Elsker å sitte langs langbord på kjøkkenet:)

Er også veldig glad for "grov" vaskerom rett innafor døra nede. Men stor vask jeg kan sette møkkete unger oppi med regnklær og alt og løfte de derfra og videre:)

Gjeste do nede så jeg slipper ha de opp

Klessjakt fra ene badet oppe og til vaskerommet, så blir jeg kvitt skittentøy med en gang og å bære de ned

Eget bad til unga

Eget vaskerom

Vi har åpen løsning mellom stue og kjøkken og jeg digger det:D
Veldig sosialt!

Har 4 soverom, et bad, 3 walk-in og loftstue i 2.etasje:)
1 gjesterom, bad, kjøkken, stue, hall, entre, vaskerom, sportsbod og matbod i 1.etasje:)

Det jeg ikke liker med huset vårt, er badet vårt. Planløsningen der er helt feil, så jeg ville prioritert et stort bad med god plass ;-) vaskerom og boder er også et must. Jeg liker best å ha kjøkken og stue separert :-)

Vi var veldig bestemt på å ha kjøkken for seg selv, men da vi fant huset vårt i fjor bestemte vi oss alikvel om å rive vegg og få åpen kjøkken/stue løsning. Ble utrolig fornøyd. Stor fordel med å kunne ha nær kontakt med barnet mens man lager mat osv. Aldri hatt problem med matos. Vi hr kjøpt en god vifte.. :)
Utenom det er vi utrolig fornøyd med å ha spiskammers, med ekstra fryser, kjøleskap og kjøkkenbenk med kaffetrakter og oppskjærermaskin :)

Vi har åpen løsning mellom stue og kjøkken og jeg digger det:D
Veldig sosialt!

Har 4 soverom, et bad, 3 walk-in og loftstue i 2.etasje:)
1 gjesterom, bad, kjøkken, stue, hall, entre, vaskerom, sportsbod og matbod i 1.etasje:)
Høres ut som drømmehuset! :D

Det jeg liker best er at vi har alt på ett plan! Er ett absolutt must for meg:P
Store felles arealer og heller mindre soverom. 2 soverom på ene siden av huset og 2 i andre:)
Så elsker jeg åpen løsning så kokken i huset alltid er med på alt annet som skjer samtidig;) For ikke å snakke om hvor digg det er med eget bad på soverommet vårt:D

Vi har gang, stue, "mellomgang" med bad og kjøkken nede... 3 soverrom, loftstue og bad oppe :) veldig fornøyd med å ha egen "sove" avdeling oppe ;)

Ville hatt en fin bod. Stor inngangsparti med plass til stort garderobeskapmog for meg er størrelsen på kjøkkenet og viktig. Vi hR problemer med å gjøre av ting

Har åpen stue/kjøkken-løsning, men i en L-form med sofa i ene enden og kjøkken i den andre. Da ser man ikke kjøkkenbenken fra sofaen, det synes jeg er veldig greit :) Ellers er alle tre soverom og ett bad samlet oppe i 2. etg, også veldig greit synes jeg.
Annet greit er at vi har bad og vaskerom rett innenfor ytterdøren, så man kan gå rett inn der om man kommer fra trening f.eks, eller har gått tur med hunden i pøsregn...

Vi har en stor entre med walk-in garderobe. Åpen løsning med stue og kjøkken. Stort bad, vaskerom, 2 soverom og en stue til (blir brukt som soverom) i første etasje. Savner et ekstra soverom og større kjøkken og stue. I andre etasje har vi en stue, et lite bad, en bod og 3 (4)soverom. Det ene soverommet blir brukt som kontor, og det 4de blir brukt som syrom. De siste soverommene blir brukt til roterom inntil ungene er store nok til å flytte opp.

Vi skal bygge etter sommeren håper jeg. Da skal vi ha soverom, loftstue, 1 bad og en liten bod i 2. etasje. I første etasje skal vi ha stue, kjøkken med skyvedører til stue/spisestue, grovkjøkken ifm kjøkken (dør mellom), gang, 1 bad og kontor (evt ett ekstra soverom ved behov). Liker ihvertfall tegningene så spent på hvordan det blir i virkeligheten:-).

Back
Topp