Plages enda med søvn.. hjelp!

milly90

Andre møte med forumet
Hei. Nå skriver jeg her igjen. Jeg er så utrolig lei, frustert, sint og alt på en gang fordi søvnen til datteren min er et reint helvete. Datteren min er 8 mnd gammel og enda den dag i dag plages vi med å få henne til å sove. Vi har prøvd det meste av metoder. Vugging, prøvd med stjernelys i senga, vugget i vogna, ristet (ikke filleristing), musikk, støvsuger, hårføner, bilkjøring, gåing frem og tilbake osv. I perioder kan ting fungere, men det funker kanskje i 3-4 dager før hun er tilbake til "normalen" igjen. Jeg er så lei. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter hver kveld fordi jeg ikke får til. Vi har fått høre en metode og det var at hun skulle ligge i sin egen seng å gråte uten at vi tok henne opp. Men det synes jeg høres helt brutalt ut. Ønsker henne ikke så vondt. Det kan jo og skade hjernen hennes står det på nett (tror jeg er veldig hønemor).
Jeg har og snakket med lege og helsesøster, men får bare at det blir bedre når hun er 6 mnd. Joda, jenta er nå 8 mnd og vi sliter med samme problemet. Hver dag nå i 8 mnd. Etter som hun har blitt eldre har hvilen på dagtid blitt bare til en. Hun sover til ca 3 timer ute i vogna. Hun holder seg som regel våken til kl 20 igjen om kvelden. Da er det uansett sengetid, men jeg har rett og slett gitt opp. Jeg vet ikke om jeg orker mer. Hva skal jeg gjøre? Snart er permisjonen til kjæresten over og han skal tilbake i jobb og det gruer jeg meg til. Han jobber ca en time herfra så det er ikke hver dag han kommer hjem heller. Når han er først hjemme må han kjøre herfra halv 6 om morgenen for å rekke jobb. Det vil si at jeg må få datteren vår i seng og i tillegg stå opp med henne. Jeg har fått meg 100 % jobb og jobber til forskjellige tider.
Hva skal jeg gjøre?
 
Har du sjekket henne for låsninger, allergier ol? Jeg har hatt ( og forsåvidt har) en veldig urolig og utilpass baby. Jeg visste det var no "galt" bare etter et par uker, og har vært hos mange forskjellige behandlinger. Løsningen for oss er kiropraktor! Og det er ikke sånn pusekiropraktor som trykk behandler, han knekker! Dette må tas hardt, da hun har vært stiv siden fødsel. Slet mye med soving( dog ikke innsovning) og har aldri sovet med henda over hodet totalt avslappet. Dette gjør hun nå! 7,5 mnd etter fødsel! Vet ikke om dette er en løsning for deg, men har hjulpet masse her!
 
Hun ble født med keisersnitt så jeg har hørt at det er kun de som er født "normalt" at det med låsninger kan skje.
 
Min sønn har også hele tiden vært vanskelig å få til å sove, og ble ikke bedre etter 6 mnd heller. Vi orket heller ikke la ham skrike alene, men prøvde å legge ham med fast leggerituale om kvelden, og så sitte på rommet, når han begynte å skrike, tok vi ham opp og trøstet, og så ned i seng når han roet seg, men før han sovnet. Og så opp igjen og trøste neste gang han skrek. Første dagen endte det med at jeg etter en time vugget/ bar ham i søvn likevel, men etter bare noen dager klarte vi faktisk å roe ham i senga, med smokk og å pakke dyne rundt ham og legge ham litt på siden ( noe som aldri hadde vært mulig før da han alltid var illsint i senga). Etter ca en uke sovnet han ganske raskt med oftest bare en gang opp av senga. Vi begynte også å legge ham tidligere enn før, ca. Kl. 19. Er han overtrøtt, er det vanskeligere for ham å roe seg... Min sover to ganger til dagen, ca 1- 1,5 time hver gang, ofte mens vi triller i forbindelse med barnehagehenting. I vogn sovner han lettest, alltid vanskeligere i seng på dagen.

På siden under beskrives forskjellige teknikker å avhjelpe barns søvnproblemer, så kan man finne noe som passer en selv! Anbefaler å lese litt her, det hjalp oss, noe jeg hadde nesten mistet troen på at skulle kunne skje en stund...
http://www.barnogsøvn.com

Det må kanskje legges til at vår fortsatt våkner endel om natten, men nå når han har begynt å sovne lettere av seg selv, så sovner han oftest av seg selv eller ved at jeg putter i smokken om natta, trenger ikke vugge og bære i allefall.
 
Jeg kan anbefale boken til Karin Naphaug, som heter "Sov Godt".
 
Hun ble født med keisersnitt så jeg har hørt at det er kun de som er født "normalt" at det med låsninger kan skje.

Skader ikke prøve kiropraktor eller lignende da :) jeg mener å ha lest at låsninger kan komme uansett om det er vanlig, keisersnitt, vakum eller tang. Har dessverre ingen tips til deg, ser du har nevnt flere av tingene som hjalp for oss så :/ men ønsker deg lykke til å håper dere får lille til å sove snart :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Jeg/vi har måtte bysse datteren vår i søvn hver eneste dag i 7 mnd nå. Utrolig tungt! Håper du får noen gode tips som jeg kan "stjele". Kommer heller aldri til å la henne ligge å gråte seg selv i søvn!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Jeg ville sjekket med fysioterapeut/kiropraktor. Barn som kommer ut via ks blir ikke "skrudd ut" slik det er ment fra naturens side, og kan også få låsninger og skjevheter. Men hvis det ikke er sånn at hun har smerter så er det mulig at hun en en baby som trenger mye nærhet. Vår sovner best i stua sammen med oss, og så bærer jeg henne i seng når vi legger oss. Hun får flaske på sengekanten og sover på eget rom. Dette er for en kort periode i livet - husk det. Et barn kan aldri få for mye nærhet. Skrikekurer skulle vært forbudt!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Hei. Ser ut som du har prøvd det meste, og synes at du har gjort en kjempe god jobb:) Alle barn er forskjellig og det er barn som ikke vil sove av seg selv. Med storebror sleit vi i 2 år. Han ville ikke sove. Vi prøvde alt, da mener eg alt!!!! Fra legespesialister til lange kjøreturer til uendelig metoder og bøker. Til ingen nytte. Når han fylte 2, og fikk stor gutt seng, så sovna han av seg selv og har siden da sovet godt. Eg har desverre ikke noe mirakel råd, men mitt råd er at det muligens vil ta tid, men ikke gi opp håp!!! Det er ufattelig tungt når det står på, og det krever så mye energi, tålmodighet og styrke å ha med unger som ikke vil sove. Stå på, så håper eg at ting ordner seg til slutt :) masse lykke til :-D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sånn er d hos oss og nå ...Her har mini lagt seg å sovet greit helt til for noen dager siden , begynte vell frie tirsdag eller noe, når han blir lagt i sengen hyyyyler han og stri gråter og jeg ender ofte opp med å måtte legge meg sammen med ham, dvs ta ham opp i vår seng hvor det er plass til att jeg kan ligge på sia ham, ligger til han har fått roa seg ned og slutta å gråte , nesten sovna.... Da står jeg opp igjen og løfter mini tilbake i egen seng (han sover på samme rom som oss enda)

Kan ta alt fra 15 minutter til en halvtime hm..... sjekker bleia tilbyr vann.... men ingenting hjelper

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Huff, regnet med jeg ikke var den eneste.
Nå har hun vært mye syk i det siste. I går sovnet hun faktisk litt over 20. Vanligvis vil hun ikke sove før i 22 tiden.Men våknet igjen en times tid etterpå. Klokka 4 i natt hadde hun enda ikke sovnet og vi måtte ta henne med på kjøre tur. Halv 5 lå hun i sengen sin og våknet ikke før 08:15. Skjønner ikke hva som skjer med henne. Hun kan være flink i perioder men de verste periodene har hun mest. Jeg aner ikke hva jeg skal finne på. Kanskje jeg er litt egoistisk og sier at jeg vil ha kvelden for meg selv? Hadde vært godt. Brukt litt tid på pcen og slikt. Husarbeid kan ikke skje annet enn på dagtid pga hun våkner så lett. Håper vi får oss hus snart slik at vi kan prøve å få henne til å sove på eget rom. Her har vi bare et soverom i leiligheten vi leier.
 
Back
Topp