Plager etter fødsel?

Sep2018

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Hei!
Jeg har nå vært på MR grunnet plager i seteregionen og bekken etter fødsel, og lurer på om noen har vært bort i det samme? Har ikke fått svar på MR, men sitter med eksamensoppgaver og skal ha eksamen om en mnd, og da kommer plagene med en gang siden det blir mye stillesitting.

Underlivet mitt dovner litt bort, ikke mye, men typisk "prikking" i underlivet. Jeg har vondt i halebeinet når jeg sitter, og kjenner det hver gang jeg skal på do (for begge deler). Ikke forferdelig vondt, men det merkes.
Er også plaget med enten isjas eller falsk isjas (får forhåpentligvis svar på det snart, hatt det siden før svangerskap). Og har ofte vondt etter å gått turer, da i benene rundt underlivet (litt sånn som i svangerskap, om dere skjønner hva jeg mener). Kjenner også at det trykker skikkelig visst jeg har full blære.
Jeg blir litt frustrert over å skulle ha vondt hver gang jeg har gått turer osv, og skulle så veldig gjerne kommet meg på fjellet i sommer!!
Noen som har peiling? Håper på å få svar snart, men den ventetiden altså...
 
Hm, halebeinsbrudd? Søsteren min fikk det etter sist fødsel, og gikk med vondt i 3 år før hun gjorde noe med det. Ble operert, der de tok ut biten.
 
Jepp.

Tok MR først av bekken for å utelukke revmatisme. Bekkenet er satt til fortsatt å ha bekkenløsning hos manuellterapeut.

Smertene ble så verre siden januar/februar og ny MR ble tatt denne uken som viste prolaps mellom L5 og S1 (isjiasnerven).
 
Hm, halebeinsbrudd? Søsteren min fikk det etter sist fødsel, og gikk med vondt i 3 år før hun gjorde noe med det. Ble operert, der de tok ut biten.

Hadde trodd det skulle være mye vondere? Min mor knakk halebeinet med meg, og det var en ganske intens smerte etterpå. Men kanskje det ikke trenger å være så vondt, finnes vel flere typer brudd? :rolleyes:
 
Jepp.

Tok MR først av bekken for å utelukke revmatisme. Bekkenet er satt til fortsatt å ha bekkenløsning hos manuellterapeut.

Smertene ble så verre siden januar/februar og ny MR ble tatt denne uken som viste prolaps mellom L5 og S1 (isjiasnerven).

Hmm, har vært inne på tanken om prolaps, men burde ikke det komme frem ganske tydelig på MR? Tenker da på den første? Det var det de tok av meg nå (bekken). Har du hatt mye vondt?
 
Hmm, har vært inne på tanken om prolaps, men burde ikke det komme frem ganske tydelig på MR? Tenker da på den første? Det var det de tok av meg nå (bekken). Har du hatt mye vondt?

Nei. Nå tok jeg MR av korsrygg, den av bekken (samme som deg) viste ingneting.
 
Hadde trodd det skulle være mye vondere? Min mor knakk halebeinet med meg, og det var en ganske intens smerte etterpå. Men kanskje det ikke trenger å være så vondt, finnes vel flere typer brudd? :rolleyes:

Skulle jo tro det, men kommer kanskje an på hvor stor del som knekker eller evt hvor. Tror det bare var en liten bit hos søsteren min. Hun hadde forsåvidt fått beskjed om at det ikke var uvanlig med smerter etter fødsel, også var det ikke såååå ille heller. Mest plager ved dobesøk og langvarig sitting (som du).
Spent på hva mr viser da!
Hjelper det å sitte på pute?
 
Aner ikke, men lykke til med utredning ❤️
 
Lykke til!
 
Lykke til ❤️
 
Jeg sliter fortsatt med bekkenet. Spesielt når jeg bøyer meg ned mye, står en del fremoverlent over sengen til jentene eller ligger på hardt underlag. Har ikke problemer utover dette.
Håper du snart får svar og at du får gjort noe med det.
 
Tusen takk alle! Mr viste ingenting "dessverre", så får bare ta det videre å se hva de finner ut :/
 
Tusen takk alle! Mr viste ingenting "dessverre", så får bare ta det videre å se hva de finner ut :/

Da hadde jeg bedt om MR av korsrygg også, for slik smerte kan stråle, ifht isjas, slik VicH beskriver.
 
Huff, det hørtes ikke kjekt ut å slite med dette i etterkant av en fødsel. Jeg knakk halebeinet under fødsel, men det ble heldigvis «bedre» etter en måneds tid. Likevel så kjenner jeg fortsatt smerter i korsrygg/bekken, og må strekke/knekke hver eneste dag for at det ikke skal bli verre. I julen var det så ille at jeg måtte gå til kiropraktor, og det hjalp faktisk litt. Smertene bevegde seg oppover mot midten av ryggen hvis jeg ikke tøyde ut/knekte opp ryggen hver dag. Det hjalp å ligge flatt på gulvet på de verste dagene. Nå er det 6 mnd siden fødsel, og det blir gradvis bedre for hver måned. Håper du får svar på hva det kan være! Hvis ikke kan det være lurt å oppsøke fysio kanskje?
 
Har slitt med bekken og haleben siden jeg gikk gravid med første i 2016/2017 :( hele permisjonstiden har halebeinet vært bra, men tilbake til start nå når jeg begynte på jobb. Tåler visstnok ikke å sitte lenge på harde underlag, ikke engang vanlige stoler..
 
Har slitt med bekken og haleben siden jeg gikk gravid med første i 2016/2017 :( hele permisjonstiden har halebeinet vært bra, men tilbake til start nå når jeg begynte på jobb. Tåler visstnok ikke å sitte lenge på harde underlag, ikke engang vanlige stoler..
 
Back
Topp