Placenta previa

Dolly88

Forelsket i forumet
Julibaluba 2017
❤Januarlykke 2022❤
Hei.

Var på ultralyd i dag, alt bra med baby:happy:
Men morkaka ligger fortsatt for langt nede, placenta previa marginalis.
Så skuffet, for trodde den hadde flyttet på seg.

Noen som har erfaringer med det?

skal på ny kontroll i uke 34, om 2 uker.
 
Hei.

Var på ultralyd i dag, alt bra med baby:happy:
Men morkaka ligger fortsatt for langt nede, placenta previa marginalis.
Så skuffet, for trodde den hadde flyttet på seg.

Noen som har erfaringer med det?

skal på ny kontroll i uke 34, om 2 uker.

Jeg har ingen erfaring med dette, men tror jeg har hørt om damer der den har flyttet på seg «i tide». Vet du om den har feste på fremre eller bakre vegg?
 
Jeg har ingen erfaring med dette, men tror jeg har hørt om damer der den har flyttet på seg «i tide». Vet du om den har feste på fremre eller bakre vegg?
Det er godt å høre:) Tror den er på bakre vegg.
 
Hei.

Var på ultralyd i dag, alt bra med baby:happy:
Men morkaka ligger fortsatt for langt nede, placenta previa marginalis.
Så skuffet, for trodde den hadde flyttet på seg.

Noen som har erfaringer med det?

skal på ny kontroll i uke 34, om 2 uker.
Hadde også placenta previa marginalis ved oul forrige svangerskap. Husker ikke hvilken uke jeg hadde kontroll igjen, men den hadde flyttet seg før fødsel :joyful: Jeg måtte forresten to ganger på kontroll etter oul, fordi baby lå i veien for å se første gang.
 
Hei.

Var på ultralyd i dag, alt bra med baby:happy:
Men morkaka ligger fortsatt for langt nede, placenta previa marginalis.
Så skuffet, for trodde den hadde flyttet på seg.

Noen som har erfaringer med det?

skal på ny kontroll i uke 34, om 2 uker.
Hadde det samme som deg, var på UL nå i mandags og da var den flyttet seg :)
 
Jeg skal på sjekk nå førstkommende mandag, for å se om den har flyttet seg. Mange som har dette, og hos de fleste så flytter den seg sa jordmor. Er litt nervøs for min hadde ikke flyttet seg for 3 uker siden.. skjønner godt at du tenker på dette. Er fint å få muligheten til å føde vaginalt, men vi får ikke gjort noe med det om det ikke går… Vet du hvordan babyen din ligger i magen nå? Bare litt nysgjerrig, for min ligger med hodet ned. Vet ikke om det er av betydning da men :rolleyes:
 
Jeg skal på sjekk nå førstkommende mandag, for å se om den har flyttet seg. Mange som har dette, og hos de fleste så flytter den seg sa jordmor. Er litt nervøs for min hadde ikke flyttet seg for 3 uker siden.. skjønner godt at du tenker på dette. Er fint å få muligheten til å føde vaginalt, men vi får ikke gjort noe med det om det ikke går… Vet du hvordan babyen din ligger i magen nå? Bare litt nysgjerrig, for min ligger med hodet ned. Vet ikke om det er av betydning da men :rolleyes:
Min låg også med hode nede :joyful:
 
Vi får krysse fingrene for oss, og om det blir planlagt ks får vi trøste oss med at vi får en dato å forholde oss til - forutsigbart å greit. Planlagt er bedre enn hastesnitt som regel i hvert fall :Heartbigred
 
Jeg skal på sjekk nå førstkommende mandag, for å se om den har flyttet seg. Mange som har dette, og hos de fleste så flytter den seg sa jordmor. Er litt nervøs for min hadde ikke flyttet seg for 3 uker siden.. skjønner godt at du tenker på dette. Er fint å få muligheten til å føde vaginalt, men vi får ikke gjort noe med det om det ikke går… Vet du hvordan babyen din ligger i magen nå? Bare litt nysgjerrig, for min ligger med hodet ned. Vet ikke om det er av betydning da men :rolleyes:
Spennende å se da, lykke til:) Baby ligger med hodet ned. :)
 
Vi får krysse fingrene for oss, og om det blir planlagt ks får vi trøste oss med at vi får en dato å forholde oss til - forutsigbart å greit. Planlagt er bedre enn hastesnitt som regel i hvert fall :Heartbigred
Det er sant, da vet man ganske sikkert når det skjer. :)
 
@Dolly88 Var på sjekk idag!:smug: Morkaka mi har heldigvis flytta seg godt vekk fra åpningen. Alt så bra ut med baby.:love7

-5% på vekst, men godt innafor normalen, og ingen grunn til bekymring. Fikk beskjed om at jeg nok ikke får baby over 4kg, men hun tippet rundt 3500g. For tre uker siden var baby litt større enn gjennomsnitt - så alt kan vel skje :Heartred Jordmor sa at hos de aller aller fleste flytter morkaka på seg, og det er sjeldent den ikke gjør det så lenge den ikke dekker åpningen :rolleyes:
 
@Dolly88 Var på sjekk idag!:smug: Morkaka mi har heldigvis flytta seg godt vekk fra åpningen. Alt så bra ut med baby.:love7

-5% på vekst, men godt innafor normalen, og ingen grunn til bekymring. Fikk beskjed om at jeg nok ikke får baby over 4kg, men hun tippet rundt 3500g. For tre uker siden var baby litt større enn gjennomsnitt - så alt kan vel skje :Heartred Jordmor sa at hos de aller aller fleste flytter morkaka på seg, og det er sjeldent den ikke gjør det så lenge den ikke dekker åpningen :rolleyes:

Angående str på baby; jeg fikk i forrige svangerskap beskjed om at babyen lå 22% over i uke 35. Kom ut ei frøken på 3570gram og 54cm...ikke akkurat 22% over:hilarious:
 
@Dolly88 Var på sjekk idag!:smug: Morkaka mi har heldigvis flytta seg godt vekk fra åpningen. Alt så bra ut med baby.:love7

-5% på vekst, men godt innafor normalen, og ingen grunn til bekymring. Fikk beskjed om at jeg nok ikke får baby over 4kg, men hun tippet rundt 3500g. For tre uker siden var baby litt større enn gjennomsnitt - så alt kan vel skje :Heartred Jordmor sa at hos de aller aller fleste flytter morkaka på seg, og det er sjeldent den ikke gjør det så lenge den ikke dekker åpningen :rolleyes:
Så bra den har flyttet seg:)
 
@Dolly88 Var på sjekk idag!:smug: Morkaka mi har heldigvis flytta seg godt vekk fra åpningen. Alt så bra ut med baby.:love7

-5% på vekst, men godt innafor normalen, og ingen grunn til bekymring. Fikk beskjed om at jeg nok ikke får baby over 4kg, men hun tippet rundt 3500g. For tre uker siden var baby litt større enn gjennomsnitt - så alt kan vel skje :Heartred Jordmor sa at hos de aller aller fleste flytter morkaka på seg, og det er sjeldent den ikke gjør det så lenge den ikke dekker åpningen :rolleyes:
Så godt å få se at alt var bra med baby også:) Spennende å se det med vekst, vi sjekket i uke 31 ang. Vekst, var estimert til 4 kg hvis jeg går til uke 40.
 
@Dolly88 Ja, veldig fint med full sjekk. Er førstegangs så alt er veldig nytt og spennende :Heartred Rart å tenke på at det ikke blir noen ultralyd før fødsel nå mest sannsynlig.. føles lenge å ikke få se på sikkert 2 mnd. Begynt å forberede meg mentalt på overtid, om fødsel er arvelig så har min mor sine fire fødsler aldri startet av «seg selv». Så, det kan jo bli spennende. Er spennende med vekst, men hørt at vi må ta det med en klype salt. Hørt mange tilfeller der målingene ikke stemmer med baby som kommer ut :rolleyes: Mye kan skje de siste ukene:joyful: Er uansett en fordel med litt ekstra vekt tenker nå jeg - for baby sin skyld :) Hørt hodestørrelse har størst betydning når det gjelder under selve fødsel :smug:

Edit: må legge til, at ang. morkaka - så lenge din ikke er dekkene over utgangen, men nærme, så er det stor sannsynlighet for at den trekker seg oppover og bort ifølge jordmoren jeg var hos. Så prøv å ikke tenk så mye på det inntil videre. :love7 Jeg har ikke blødd i svangerskapet, og tenkte derfor automatisk at morkaka ikke hadde beveget seg - men det stemte jo ikke.. Den kan også flytte seg helt frem mot fødsel i takt med at magen vokser :happy:
 
Back
Topp