placenta previa

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Var på ul idag (uke 19) og fikk vite at jeg har placenta previa.. Legen sa lite om det, men at jeg ikke trengte å bekymre meg fordi mest sannsynlig ville morkaken trekke oppover når babyen vokste, og at den bare trngte å flytte seg ca 1cm for at det skulle være greit. Stemmer dette? Er det noe jeg kan gjøre/ikke gjøre?? Kjenner jeg er litt redd, legen sa så lite..
takk

Heisan!

Det er ikke så lenge siden at Babyverden hadde en artikkel om akkurat det med foranliggende morkake. Det er ikke så uvanlig at en kan finne en morkake, som ligger like over eller ved mormunnen når en tar UL i uke 19. I de aller fleste tilfellene trekker morkaken seg oppover, ettersom livmoren vokser.
Det betyr at den da ikke lenger ligger foran fødselskanalen, og barnet kan bli født vaginalt.
Du kan ikke gjøre så mye fra eller til, men du vil få en ekstra kontroll vanligvis i uke 28, for å være sikker på at den ikke lenger ligger over mormunnen.
Så foreløpig hadde jeg ikke brukt energi på å bekymre meg for noe, som oftest løser seg selv :)

Lykke, lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Takk for svar :)
Jeg ser på papirene at han har skrevet placenta previa marginalis, hva vil marginalis si?

Hei igjen!

Da ligger morkaka nede i kanten av livmorhalsen, den dekkes ikke. Normalt sett vil den altså trekkes opp etterhvert :)

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp