Placenta previa totalis...

tezla

Blir kjent med forumet
Urh, bare overskriften får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg..[emoji53] var på ultralyd på onsdag, å dette ble stående på helsekortet mitt..!! Synes jormor sa at morkaken dekket litt slik som sist, men dette betyr jo at morkaken dekker indre mormunn fullstendig!! Noen som har erfaring med dette?? Google er kanskje ikke min beste venn nå for å si det sånn..[emoji85]
 
Har ikke hatt det selv, men i de aller fleste tilfeller vil den flytte seg lenger opp i løpet av svangerskapet :) Kjenner noen som har hatt det, og svangerskapet forløp komplikasjonsfritt foruten at barnet måtte forløses med keisersnitt.
Ellers er det vel bare å ikke overdrive fysisk aktivitet og tunge løft. Så lenge du ikke har blødninger vil det gå fint, og selv om du skulle få blødninger betyr ikke det nødvendigvis komplikasjoner.
Antar du får ekstra oppfølging for å sjekke plassering senere i svangerskapet, krysser fingrene for at den kan ha flyttet seg til da :)
 
På mitt helsekort ble det stående Placenta Previa. Morkaken ligger foran, og langt ned mot livmormunnen. Jordmor virket ikke bekymret over dette, da hun sa at de fleste vil trekke seg oppover etterhvert som livmoren vokser.. fikk ny UL i uke 28, så krysser fingrene:confused: vil helst ikke ha KS, da jeg har en datter på to år fra før, som jeg da ikke kan løfte opp på mange uker etter fødsel. Ble også mer skremt av google:wideyed: Betryggende med ekstra UL da.. har ikke hart blødninger til nå, men har forstått at det er stor sannsynlighet for det når en kommer nærmere termin:bored:
 
Urh, bare overskriften får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg..[emoji53] var på ultralyd på onsdag, å dette ble stående på helsekortet mitt..!! Synes jormor sa at morkaken dekket litt slik som sist, men dette betyr jo at morkaken dekker indre mormunn fullstendig!! Noen som har erfaring med dette?? Google er kanskje ikke min beste venn nå for å si det sånn..[emoji85]

Fikk samme beskjed: at morkaken dekker indre mormunn. Men jordmor mente at det sannsynlig kom til å flytte seg opp, hun var helt rolig på det. Eneste jeg må passe på er at jeg kan ha risiko for prematur fødsel og da er det jo en sjans for at morkaken ikke har flyttet seg nok.. men tar ikke sorgene på forskudd [emoji6] ikke tenk på det før oppfølgings UL er mitt råd. Det er da du får se om det blir et problem [emoji4]
 
Jeg har hatt akkurat det samme som deg. Hadde previa totalis på ultralyd 17+6. Jordmor mente det var ingen grunn til bekymring fordi den trekker seg opp hos de aller, aller fleste før fødsel etterhvert som magen vokser. Så var jeg tilbake på oul 19+1, og da hadde morkaken trukket seg vekk fra åpningen :) Så det skjedde ila. litt over én uke. Tror ikke du trenger å bekymre deg :)
 
Da krysser jeg fingrer å tær[emoji847][emoji847]er hovedsakelig de blødningene jeg er redd for..har aldri hatt blødning i noen av mine svangerskap!! Keisersnitt er ikke det aller værste som kunne sjedd, har 4 normale fødsler og ett KS fra før[emoji847]så skulle det bli KS,så er det bedre at det vil bli planlagt denne gangen og ikke akutt!! Har fått ny time til UL om en uke, så håpe hun ser endring[emoji847]
 
Back
Topp