Placenta previa (forliggende morkake)

Malle3

Andre møte med forumet
Hei :)

Jeg har fått vite at jeg har forliggende morkake, og at den mest sannsynlig ikke kommer til å flytte seg. Jeg skal på ny kontroll i uke 28.

Er det noen som har erfaring med dette? Når får man vite om det blir keisersnitt? Jeg håper veldig på at den skal flytte seg av seg selv, og at jeg kan føde vaginalt. Kjenner jeg trenger litt tid å forberede meg mentalt om det blir keisersnitt. Er det noen her som har tatt keisersnitt på grunn av placenta previa? Hvor lenge før termin tok dere keisersnitt? Har lest at de ønsker å ta keisersnitt en stund før, for å være sikker på at ikke fødselen starter av seg selv. Men det varierer kanskje litt fra sykehus til sykehus?
 
Hei :)

Jeg har fått vite at jeg har forliggende morkake, og at den mest sannsynlig ikke kommer til å flytte seg. Jeg skal på ny kontroll i uke 28.

Er det noen som har erfaring med dette? Når får man vite om det blir keisersnitt? Jeg håper veldig på at den skal flytte seg av seg selv, og at jeg kan føde vaginalt. Kjenner jeg trenger litt tid å forberede meg mentalt om det blir keisersnitt. Er det noen her som har tatt keisersnitt på grunn av placenta previa? Hvor lenge før termin tok dere keisersnitt? Har lest at de ønsker å ta keisersnitt en stund før, for å være sikker på at ikke fødselen starter av seg selv. Men det varierer kanskje litt fra sykehus til sykehus?
Jeg fikk vite på tul da jeg var 12+0 at jeg har forliggende morkake, fikk heldigvis beskjed om at den kommer til å flytte på seg. Men sa de noe om hvorfor den ikke kommer til å flytte seg?
 
Hadde med førstemann. Min hadde flyttet seg i uke 29 da, men fikk forespeilet at de ville ha kontrollert annenhver uke så lenge de turte før evt bestemmelse av keisersnitt :)
 
Jeg hadde dette i mitt første svangerskap, og var litt glad også pga jeg hadde stor angst til å føde vaginalt. Men morkaka fløttet seg som den vanligvis pleier å gjøre hvis man oppdager det tidlig , som på vanlig ultralyden man får tilbud om. Så sjekker man senere om den har flyttet seg. Jeg er veldig glad for at jeg fødte vaginalt selv om angsten var stor.

Keisersnitt er nok ikke vondt , men sikkert veldig skremmende som å tenke på 1 fødsel feks. :) er så forskjell på mennesker. Men håper du får den fødselen du ønsker deg ❤❤❤
 
Jeg hadde det i mitt svangerskap. Etter kontrollen i uke 28 fikk jeg jevnlig ultralyd for å følge med. Den flyttet seg ikke. Keisersnittet ble planlagt gjennomført i helt i starten av uke 37. Pga plutselig stor blødning så ble det prematurt hastesnitt, så har ikke erfaring med å gjennomføre planlagt keisersnitt.

Ønsker deg lykke til og håper den flytter seg.
Sa de noe om hvorfor de kunne si allerede nå at den ikke ville flytte seg? Hos meg så var de positive til at den flytte seg, men den gjorde det desverre ikke. At den ikke flytter seg skjer veldig skjeldent.
 
Hatt det i begge svangerskap. Ene var total. Begge gangene flytta den på seg fra oul til uke 28. Så ble vaginalt her. Det er altså håp! Lykke til!
 
Hadde det med nr 3. Den flyttet seg ca uke 24. Fikk beskjed om at i de aller fleste tilfeller vil den flytte seg etterhvert som livmoren vokser. Hva er grunnen til at de mener at din ikke vil flytte seg?
 
Jeg er innlagt på sykehuset på grunn av blødning fra forliggende morkake nå. Er 27+3, og har blitt forespeilet at jeg blir på sykehuset fram til fødsel. Har total forliggende morkake, men har fått beskjed om at det fortsatt er en liten mulighet for at den kan flytte seg før fødsel. Dersom den ikke flytter seg planlegger de keisersnitt en stund før termin.
 
Back
Topp