Placenta Posterior

*TryllTryll*

Stolt 3barnsmor <3
Fler som har det?
Hvor den ligger forann åpningen eller ganske nærme?
 
Jepp, har det jeg også og HÅPER den flytter på seg.. Jeg vil ikke ha KS..
 
Den lå visst ganske nære på ul i uke 12, men gyn sa at den som regel flytter seg etterhvert som magen vokser ..
 


Fru H skrev:
Den lå visst ganske nære på ul i uke 12, men gyn sa at den som regel flytter seg etterhvert som magen vokser ..


Fekk beskjed om det eg og :)
Håpa virkele den gjer det. Hadde vore greit å fått født sistemann vaginalt og.
Men uansett det som er viktigast er at babyen kjem heilskinna ut :)
 
Hadde det forrige gang, men den hadde flyttet seg på oppfølgings-ul.
De sa at den som regel flyttet seg, altså :)
 
Eg har hatt Placenta previa marginalis/ totalis 3 gonger. Placenta posterior - forliggende morkake - betyr berre at morkaka ligg på framveggen av livmora. Dersom ho ligg nære, eller litt føre, livmorhalsen kallast det placenta previa marginalis. Ligg ho heilt over livmorhalsopninga, kallast det Placenta previa totalis. Tidleg i svangerskapet har det ikkje så mykje å seie, og ho vil som oftetst verte dratt vekk frå livmorhalsen når livmora veks og strekk seg. Dersom ho ligg svært nerme eller over på ordinær ul, får ein ny ul rundt veke 32 for å sjå om ho har flytta seg. Dersom ho fortsatt ligg føre vert det vurdert KS, men ho kan fortsatt verte dratt meir vekk. For min del flytta ho seg, og eg fekk føde vaginalt dei to første gongane, men sist gong vart ho liggande fullstendig føre, og det enda med haste KS i veke 34 pga styrtblødningar. Men då hadde eg gått med blødningar sidan veke 23, og allerede vært innlagt 1 gong, så eg var godt forberedt, og sjølve keisersnittet opplevdest veldig udramatisk. Må berre få understreke at det nesten alltid ordnar seg, og at alt mest sansynleg er i skjønnaste orden på neste ul;) Masse lukke til
 
Ja, men fikk beskjed om at den kan flytte seg (eneste irriterende med det hele er at den gjør at jeg har en del småblødniner/spotter innimellom)
 


fruKnudsen skrev:
Ja, men fikk beskjed om at den kan flytte seg (eneste irriterende med det hele er at den gjør at jeg har en del småblødniner/spotter innimellom)



Har du fått beskjed om å vera forsiktig med løfting ol??? Då eg byrja å småblø i veke 23 pga placenta praevia marginalis/totalis fekk eg beskjed om å ta det heilt med ro, ikkje løfte meir enn 5 kg, og legge meg ned dersom eg byrja å blø meir. Var hos 3 forskjellige gynekologar som alle sa det same. Ikkje for å skremme deg, men kan vera lurt å ha i bakhovudet om det skulle ta seg opp. Lukke til;)
 
den lå foran i uke 12 ihvertfall. spent på ordinær UL om den har flytta seg..
 
Posterior er at den ligger på bakre vegg, anterior er foranliggende :)
Veit ikke hvordan det blir når den ligger på bakre vegg og litt foran åpning, men ift foranliggende og litt foran åpningen så trekker den seg gjerne opp sammen med magen.
Jeg hadde anterior - foranliggende, med førstemann, grad 1 (litt foran åpningen). På oppfølgings-UL hadde den trekt seg opp :)
Denne gangen har jeg også anterior, men godt trekt opp, så den ligger ikke i veien :)
 
i forrige svangerskap lå morkaken over åpningen, og jeg fikk ekstra ul for å sjekke dette, på den første så hadde den flytte tseg litt og på neste sjekk var den flyttet seg helt opp.
Fikk beskjed om at i de fleste tilfeller flytten den seg når livmoren vokste oppover og at det som regel gikk helt fint.
jeg hadde ingen blødninger mens den flyttet på seg.
 
Back
Topp