PKS - Sørlandet sykehus avd. Kristiansand

EnDrøm25

2020 ♡ 2021
Novemberbarna 2021
Pumpkin Bumps 2025
Hei :Heartred

Jeg skal ha et planlagt keisersnitt i september. De to første kom med akutt keisersnitt, og må derfor ha pks denne gangen.
Har ingen erfaring med det, eller hvordan det foregår på SSK.

Noen som vil dele sine erfaringer?

Hei
Hva konkret er det du lurer på? Jeg har hatt ett ikke-planlagt (2021) og ett planlagt (2023) ks (begge på sykehuset i kristiansand). :)
- Litt med hvordan siste kontroll før oppsatt pks., er.
- Får man et klokkeslett, eller er det en standard oppmøtetid?
- Får jeg ha baby på brystet med en gang?
- Kan baby være med på "oppvåkning"?
- Hvordan opplevde du kroppen og tiden på barsel etter pks kontra akutt keisersnitt?

Jeg husker lite av siste kontrolltime for den var satt opp for å prøve ytre vending (pga tverrleie). Men jeg ville ikke prøve vending, siden én konsekvens kunne være at fødsel ble satt i gang og jeg da måtte ha akutt snitt.
Så da sa legen at «ok da setter vi opp dato for pks». Husker ikke om jeg fikk beskjed den dagen eller noen dager senere (ang dato).

Jeg fikk et klokkeslett å møte opp til.

Jeg fikk baby på brystet med en gang, men jeg slet med ukontrollerbar skjelving (ikke uvanlig), og kvalmebølger, så faren overtok etter en stund.

Pga jeg fikk kraftige smertestillende ble det ikke ansett som trygt for meg å ha baby alene, men faren kom opp med baby etter en liten stund så var vi sammen litt. Hun ammet problemfritt en liten stund (det gikk dog ikke videre - men det var et fint øyeblikk).
Så hvilte jeg litt alene, og når jeg hadde full følelse i kroppen etter ca 3(?) timer, ble jeg trillet ned til de.

Kroppen og tiden på barsel etter pks var som dag og natt fra ikke-pks. Jeg var i super form, til tross for en veldig omfattende og krevende operasjon (pga komplikasjoner fra første snitt, jeg fikk mye arrvev og sammenvoksinger). Jeg var genuint klar til å dra hjem på dag 3, men pga noe feil i papirene til baby så ble vi 5 dager totalt (skrivefeil førte til at de trodde baby hadde mistet for mye vekt).

Var i dusjen kort tid etter pks (dagen etter) - kirurgen var innom og hun var genuint overrasket over at jeg var så fresh og oppegående.

Etter første snitt fikk jeg barseldepresjon, så var jo redd for det denne gangen òg men det slapp jeg unna.

Har jeg glemt å svare - eller du lurer på mer så bare spør :)

Back
Topp