Pitocin etter fødsel?

Pogo

Gift med forumet
Jeg tror man får en sprøyte med pitocin rutinemessig etter fødsel her (Tromsø). Dette er for å redusere blødning og gjøre at livmora trekker seg raskere sammen. Er dette vanlig over alt? Har de av dere som har født fått en slik sprøyte?

har hørt at bare de som livmoren deres trekker seg ikke sammen, får den sprøyten og ikke alle.

Jeg fikk en sprøyte på Ullevål sist. De sa det var for at morkaka skulle komme ut... eller var det for at livmora skulle trekke seg sammen tro? Husker ikke helt, men hadde ikke hatt noen problemer, og de informerte om det underveis i fødselen, så antok det var rutine.

Her sa de ikke noe om en slik sprøyte..
Men livmora trakk seg i hvertfall fint sammen [:)]

Jeg fikk visst denne sprøyta etter fødsel. de sa ikke så mye jeg trodde det hadde noe med blod typen å gjøre men fant etter at det var det ikke. hadde jeg visst det var den har jeg ikke villet ha den. fikk ikke med de to første og hadde ingen problem med livmoren. Og jeg fikk så vondt denne gangen her jeg begynte å besvime med gutten i armene og ble skikkelig dårlig og de smertene som jeg fikk. Nei hadde klart meg bedre uten. (tror jeg)

Jeg fikk en sprøyte i låret, sikkert den samme, pluss stikkpiller og veneflon med saltvann eller noe sånnt, men alt dette pga blødning, tror ikke jeg hadde fått sprøyta hvis jeg ikke hadde blødd så gæli [8D]

hva er det slags sprøyte? trodde det var oxytocin man fikk for å få livmoren til å trekke seg sammen, og b-vit.sprøyte for å forhindre blødning hos babyen, husker ikke helt hva den heter i farta..

ORIGINAL: nr3påvei

hva er det slags sprøyte? trodde det var oxytocin man fikk for å få livmoren til å trekke seg sammen, og b-vit.sprøyte for å forhindre blødning hos babyen, husker ikke helt hva den heter i farta..

Babyen får K-vitamin med en gang ihvertfall.

Oxytocin og pitocin hørtes litt likt ut. Kanskje det bare er to versjoner av det samme. Noen som gidder å sjekke felleskatalogen?

ORIGINAL: Pogo

Oxytocin og pitocin hørtes litt likt ut. Kanskje det bare er to versjoner av det samme. Noen som gidder å sjekke felleskatalogen?

Jo det er nok det sammme:

Pitocin
Drug Class Description :
Virker på glatt muskulatur i uterus og stimulerer kontraksjoner. Respons avhenger av den uterine irritasjonsterskel. Sensitivitet øker hurtig mot slutten av svangerskapet.

Generic Name :
Oksytocin

Drug description :
Steril, vandig oppløsning av syntetisk oksytocin.

Presentation :
INJEKSJONSVÆSKE 10 IE/ml: 1 ml inneh.: Oxytocin. 10 IE, chlorobutanol. 5 mg, corrig. q.s., aqua ad iniect. ad 1 ml.
Indications :
Innledning av fødsel, som supplement under pågående fødsel, inertia uteri, kontroll av 3. fase av fødselen, kontroll av blødninger post partum, og «missed abortion».

Adult Dosage :
Intravenøs infusjon er den beste administreringsmåte. Kan også gis subkutant eller intramuskulært. Sensitivitetsterskelen til uterusmuskulaturen varierer fra pasient til pasient, derfor må doseringen bestemmes av den uterine responsen. Den største fordelen ved intravenøs infusjon fremfor intramuskulær injeksjon er at fødselens fremskridning kan kontrolleres og overdosering unngås ved å forandre infusjonshastigheten. Til intravenøs infusjon anbefales 2 IE pr. liter glukose 50 mg/ml eller natriumklorid infusjonsvæske med infusjonshastighet ikke høyere enn 5 millienheter (2,5 ml oppløsning) pr. minutt. Ved kritiske tilstander ved blødninger post partum gis sakte intravenøs injeksjon av 2-5 IE som vil fremkalle rask kontraksjon av uterusmuskulaturen. Kan om nødvendig kombineres med et vanlig sekalepreparat. Høyeste dosering: 5 millienheter pr. minutt.

Contra Indications :
Mistanke om placentasvikt, cefalopelviske misforhold, feilstilling av fosteret, disposisjon for uterusruptur (tidligere keisersnitt eller operasjoner på uterus eller flere enn 4 tidligere fødsler), fødsler med hyperton rivirksomhet, protrahert inertia uteri, abruptio placenta, placenta previa.

Special Precautions :
Må bare brukes på fødeavdelinger under kontinuerlig medisinsk kontroll. Før bruk av oksytocin må bekkenets egenskaper vurderes og den fødendes såvel som fosterets tilstand nøye bedømmes. Riktig administrert skal uterus stimuleres slik at kontraksjonene tilsvarer de som sees ved normal fødsel.

Back
Topp