Pinnekjøtt...

Morena

Gift med forumet
Hvordan lager du det? Damper du det eller koker du det på Helstrøms vis?

Skal lage det for førte gang i dag og er sååå usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. Virker som om helstrøm sin måte er ganske så god, men skulle være så mye rart i krafta hans [&:]

Å hva serverer man vedisden av? Potet, pølse og kålrabbistappe?

Har noen en knallgod oppskrift på kålrabbistappe?

Gruer meg pittelitt [&:] Tihi

Her er det mannen som står for pinnekjøttet men han har det i vann i 12 timer før det skal dampes på pinner. Og sÅ har han det i ovnen for å få det sprøtt og godt :-) Vi pleier ha til poteter og saus. "Kålerabistappe", rosenkål og rødbiter. Noen bruker også tyttebær ;-)

Vet ikke hvordan det skrives utenom dialekt, men kÅlerabistappe pleier jeg å lage slik:
Deler opp kÅlerabi og gulerøtter i biter og koker til de er myke. Har i margarin og melk til den konsistensen du vil ha og krydrer etter ønske :-)

Lykke til :-)

Vet ikke hvordan Hellstrøm lager pinnekjøtt, men sjelden maten hans slår feil [;)] Jeg har pinner i bunnen, pinnekjøtt over og heller på vann til de dekker pinnene, men ikke pinnekjøttet, fyller på mer vann om det trengs. Lar det alltid koke i minst 3 timer, jo lengre jo bedre. Jeg liker å ha dem på rist i ovnen noen minutter rett før servering :)

Litt forskjellige fra gang til gang, men har alltid smør, litt kremfløte, litt kraft og pepper i kålrabistappen. Blander litt på om jeg tilsetter en potet eller to, eller gulerøtter :) Noen ganger stamper jeg den for hånd, da blir den mer luftig, men med noen større biter, og noen ganger bruker jeg stavmikser, da blir det mer "puré", av og til lager jeg også begge variantene, men det spørs om jeg lager potetmos med litt kålrabi eller bare har helt vanlig kokte poteter :)

Mandelpoteter er også best til pinnekjøtt etter min mening, festpoteten [;)]

Mange har vossakorv til også, særlig om dere er flere som skal spise, vi sløyfer det ofte siden vi bare er 2-3 stykker (spiser pinnekjøtt leeenge før jul *flir*)[8D]

KOs dere med pinnekjøtt!

Siden jeg er en slave av oppskrifter blir det nok hellstrøms pinnekjøtt!! hehe

Pinnekjøtt med stappe

(for 6 personer)

3 kg pinnekjøtt (saltet, røkt og tørket)
1 bunt persille eller gressløk
1 kvist timian
1- 1,5 kg kålrabi
500g smør
½ ts malt hvitt pepper
1 knivspiss kajennepepper

Div grønnsaker til Buljong:

3 stk. Gulrøtter
3 stk løk
½ selleri
1 stk purreløk
5 stk laurbærblad
15 stk einerbær

Pinnekjøttet må legges i vann og bløtes godt ut for å gjenskape kjøttets riktige struktur. Vi beregner fra tolv timer til et døgn i vann før sauen gjenoppstår.

Først lager vi en buljong. Vi kutter opp og renser løk, gulrøtter, purreløk og selleri. Sammen med laurbærblad, sort pepper, einebær, timian og en knivspiss kajennepepper legger vi dette i en kjele med 5 liter vann og lar dette koke en drøy time. Deretter siler vi av, og så kommer selve sjakktrekket. Pinnekjøttet koker vi direkte i buljongen! Sørg for at alt kjøttet er dekket med veske. La dette koke i ca en time.

Mens kjøttet koker lager vi stappe. Rens kålrabien og kutt den opp i terninger. Når den er ferdig kokt i saltet vann tar vi den varme kålrabien i en kjøkkenmaskin sammen med 250 g smør i terninger. Kjør dette til det er en fin pure og smak til med salt og pepper.

Til slutt er det sausen. Vi koker opp litt vann i en kjele og visper inn ca 250 gram smør. Litt etter litt. Til slutt visper vi inn hakket gressløk eller persille i sausen.

Vel bekomme!

jeg har laga på hellstrøm-vis engang. det var fantastisk godt!!! anbefales!

idag skal  vi ha pinnekjøtt til middag. har akkurat satt kjøttet på kok. ved siden av serveres kålrabistappe, potet og kraft.

idag koker jeg bittelitt potet og gulrot i kålrabistappen. eeelsker kålrabistappe så redd for at det skal bli for lite... greit å spe på med litt ekstra da... så når jeg moser kålrabien bruker jeg krafta til pinnekjøttet oppi mosen. gooooooooood

gjett om jeg gleder meg til middag[:)]

Jeg holder på å forberede morgendagens middag, så nå har jeg akkurat lagt i vann pinnekjøttet. Jeg dampkoker det i kjele ihvertfall i 3 timer på middels varme, jeg bruker rist og ikke de hersens pinnene. Også skjerper jeg det i langpanna i stekovnen rett før servering. Enklere blir det liksom ikke!
Vi har røkt julepølse til, poteter og kålrabistappe. Stappa må være helt naturell, så jeg koker biter med kålrabi, stapper det og hiver oppi en 4-5 kokte poteter og stapper videre før jeg suser oppi salt og pepper og litt av kraften som pinnekjøttet har kokt i. Voila.

Senk skuldrene, lettere å lage pinnekjøtt enn pannekaker, det lager seg jo selv [:D]

Husk å vanne det ut over natten!!! Og skift vann 1 gang. [:)]

Jeg har pinner i bunn, vannet dekker rett over, så pinnekjøttet oppå. Koker ca 2 timer, til kjøttet slipper beina. Og så 5-10 minutter i stekeovn på 200 grader. Bruker krafta til saus.

Og har kun kålrabistappe til. Bruker som regel kun kålrot jeg, og smør og melk og litt hvetemel for å få den litt tykkere og "seigere". En spiseskje eller noe.

Er ikke noe julemat som er å enkel å lage som pinnekjøtt! [;)]

Men når jeg har kjøpt gryteklaret så skal jeg vel ikke behøve å vanne det ut vel?? [8|] Isåfall sliter jeg!! Hehe! [:D]

Hvordan du koker pidnakjøte eller lager kålerabistappe vet jeg ikke [8D], men jeg vil anbefale og ha løksaus til.
Det er kjeeeempe godt. [:D][:D][:D]

Løk er egentlig det værte jeg vet [:'(] Så er litt spent på den buljongen som det er masse løk i [&:]

ORIGINAL: eiramena

Løk er egentlig det værte jeg vet [:'(] Så er litt spent på den buljongen som det er masse løk i [&:]

Jeg liker ikke å tygge på løk, men jeg liker smaken av det så jeg siler løksausen. Hehehe. [X(]

ORIGINAL: eiramena

Men når jeg har kjøpt gryteklaret så skal jeg vel ikke behøve å vanne det ut vel?? [8|] Isåfall sliter jeg!! Hehe! [:D]

Jo, det skal vannes ut det også, bare mindre. Minst 1 time.

Back
Topp