Pinnekjøtt hjelp!!!

Ønske.

Glad i forumet
Julikulene 2020
Skal ut og kjøpe pinnekjøtt. Jeg har aldri laget tilberedt pinnekjøtt. I år så står jeg for julemiddag. Hva slags pinnekjøtt er sposlig..? Og hvor mye regner jeg pr person????

https://www.matprat.no/julemat/jule...GSG25oYnfB5VqNd6WVgvWy2ozZJP7DnwaAk1TEALw_wcB

Det finnes mange testet på hva som er best, jeg kjøper ikke. For vi tørker selv, men de billigste er ofte ikke de beste, noen foretrekker røkt, jeg vil ha urøkt. Søk evt opp en test.

Hvor lenge du skal vanne ut leser du på pakken

Mitt hjemmelagde har selvsagt ingen pakke å lese på, men matprat sin anvisning er ikke for meg. Vi legger det i vann på kvelden lukke julaften og vanner ut over natten. Vårt er jjke så gjennom saltet som som det som er industrisaltet, men der variert mellom produsenter også. Så les på pakken.

Statistikken sier menn liker best røyk, kvinner best urøkt. Jeg elsker røkt pinnekjøtt, gilde sitt er godt og enkelt, men ja som står over, så lenge du ikke velger det billigste så er de ofte bra. 24 timer å vanne ut og huske å bytte vann, pakken sier ofte dette, men noen står det ikke på. Ca 3 timer til damping over bjørkepinner, eller mandelpoteter som jeg liker best å ha i bunn for da blir potetene helt nydelige. Bare skylde av saltet og servere de, og selvfølgelig lage saus på vannet/fettet i kjelen.
Ta gjerne å grill noe kjøtt rett før servering(blir super godt av det). Og kålrotstappe er et must som kan også få litt av fettet i seg for å smake super godt. kanskje mer enn du ba om, men bare mine tips :D elsker pinnekjøtt så kos dere masse.

Ca. 350-400 gram PR person, spørs om du har masse annet ved siden av. Jeg har røkt pølse også vedsiden av.

Beregn 500 gram per pers. Husk å vann ut lenge før damping. Minst 24 timer. Bytt vann ofte.

Hvilke produsent du skal velge kommer litt an på om du liker røkt eller urøkt.

Det ble pinnekjøtt og smakte godt. Ribbe pølse osv var ferdig før pinnekjøtt. Men ble mat til i dag også ❤️

Nå har du allerede hatt pinnekjøtt, men til neste gang kan du prøve å koke kjøttet. Da slipper du å vanne det ut på forhånd, og jeg syns det er bedre enn dampet pinnekjøtt :)

Back
Topp