pinlig og trenger gode råd..

chanelle

Andre møte med forumet
jeg er i uke 33 og har fått noe så pinlig som hemoroider som gjør kjempe vondt.
jeg har fått vært hos legen, noe som var enda mere pinlig egentli og fått krem som lissom skal hjelpe. men kanskje noen her som har noen gode råd eller sliter med det samme?!

Spise mye fiber? eller no.. så blir ikke avføringa så hard så gjør det ikke så  vondt å gå på do iallefall...

Tror jeg har sett et kjerringråd med å ha en liten potetbit på hemoriden! Men sjekk det opp før du prøver!

Fikk etter fødsel sist, satt med rompa i grønnsåpe og vasket meg med våtservietter etter vært dobesøk. Hjalp på meg. [;)]

de sier jo fiberrik mat og masse vann å drikke å (tror jeg)

Har ikke hatt det selv, men når jeg jobbet på barsel så pleide vi å be mødrene som hadde dette stå på alle 4 med rompa høyt i været(litt klønete forklaret men..) slik at blodet ble drenert vekk fra hemoroiden. Så la vi på is (pakket inn i en klut slik at man ikke fryser huden, og så kunne man dytte de inn(om de hang utenfor da) og smurte med sånn hemoroidekrem.
Gjorde dette flere ganger, og det pleide å hjelpe på det.
Hvis du har slike som henger ut, så pass på å dytte de inn hver gang du har vært på do.
Og som tidligere skrevet her, drikk masse og spis fiber for å unngå å bli hard i magen.
Håper dette hjelper.

Det trøster sikkert ikke så mye, men du er garantert ikke alene. Til tross for at det er noe hærk å plages med, så er det jo veldig vanlig i slutten av svangerskapet og etter fødsel.

Noen gode tips:
-Bruk salven
-Kjøp myyykt dopapir (og fukt det før du tørker deg bak)
-Spis mye fiber
-Er du hard i magen? (for eksempel på grunn av jerntabletter?...bytt til noen som er mildere mot magen, Hemofer for eksempel)
-Drikk Duphalac. Hjelper til å smøre tarmen, og avføringen glir lettere.
-Unngå stringtruse, evt. annet undertøy som glir oppi der...
- Er det på utsiden av endetarmsåpningen du har dem? Da kan det hjelpe og dytte dem inn etter at du har smurt deg med salven.
- Ikke kvest og press deg blå i ansiktet for å få ut siste rest når du driter...klompen kan fint vente til neste gang du må på do [;)]

Ps...Selv om du skulle bli kvitt dem er det stor sannsynlighet for at de kommer tilbake under/etter fødselen...vanligvis forsvinner de jo etter hvert, og om ikke, ja- så finnes det alltids hjelp å få [;)]

Ang. fiber så er det viktig å balansere det! Blir det for mye klarer ikke tarmen å bearbeide godt nok og avføringen blir hard! For meg hjalp det også med yoghurt. Jeg ble også anbefalt å holde meg unna vanlig melk.

Bruk i alle fall kremen. Der finnes også stikkpiller du kan bruke, men usikker på om du kan bruke den når du er gravid.

hei alle sammen :) takk for masse gode råd :) mange av de hjalp veldi.. heldigvis :)
setter veldi pris på alle svarene :D

Back
Topp