Pilates og yoga

kmb

Forelsket i forumet
Jeg har i dag meldt meg inn på fresh fitness:) bestemt meg for å bevege meg litt siden jeg sitter altfor mye stille (utenom full jobb og et barn på 2år). Jeg er ikke noe særlig trent fra før av.. De har både yoga og pilates der, men jeg er litt usikker på om det er noen av bevegelsene jeg bør unngå? Da tenker jeg på mageøvelsene.. Blir glad for svar:)

Det beste er å spørre instruktørene tror jeg. De pleier å vite sånt, og kan sikkert gi deg råd om hva du bør være forsiktig med. Min erfaring er at hvis man har noen spesielle behov så får man alternative øvelser eller varianter som man kan gjøre samtidig med resten av gruppen.

Men det er kun virtuell trening.. Altså en skjerm med ferdig innspilt time.. Jeg nevnte det il hun som viste meg rundt, men hun sa det var supert for gravide.. Men er det kun sit-ups jeg må være forsiktig med?

Åja, beklager. Jeg vil tippe at det du bør være forsiktig med er øvelser hvor du f. eks ligger på magen og løfter på armene og bena for å trene ryggen. (Pilates) Sit-ups burde vel ikke være så farlig? Så lenge det ikke er ubehagelig burde det vel gå greit. Men dette er det kanskje noen andre som kan svare på.
Jeg har lest at man kan drive med de fleste idretter utenom ridning, dykking og terrengsykling, så litt sit-ups kan vel ikke skade? :)

Jeg var på Mage Rumpe Lår trening forrige uke hvor instruktøren min var gravid (kanskje en 4 måneder) og hun gjorde alle mageøvelser og sa bare at det var litt vanskelig å ta situps fordi hun hadde magen i veien liksom, men det er absolutt ikke farlig :)

ellers er det kanskje ikke så vits å trene magemusklene når man begynner å få litt mage... For de skal jo bare strekke seg fra hverandre uansett... Kanskje bruke energi på å trene noe annet :)

Jeg er også medlem på Fresh Fitness :) Har også lyst til å prøve timene, men har også DVD-er med yoga og pilates for gravide, kanskje jeg bare trener til dem...

Her står det en del om trening av mage under svangerskapet: http://mammanett.no/gravid/trening/trene_mage

Ellers husker jeg at det var en øvelse på styrkeyoga jeg har vært på et annet sted man ikke skulle ta som gravid. Det var når man tar beina loddrett opp i været (lener seg på albuene) og senker føttene ned i gulvet bak hodet. Om du forstår? Hehe..

Yoga og pilates er genialt i graviditeten. Ikke noe problem å gjøre alle øvelsene, så langt magen ikke er i veien da :-D Tidlig i svangerskapet er det ikke noe problem å trene mage heller, men etterhvert som magen vokser, så deler magemusklene seg. Da kan det være litt problematisk med en del mageøvelser :-)

Back
Topp