Pigmentflekker under graviditet

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg har kun fått vinterbarn, så om sommeren har jeg alltid vert rundt 3 mnd :) Jeg har aldri fått pigmentflekker, men er det noe alle gravide får i solen? Jeg vet veldig lite om dette kjenner jeg, så jeg suger til meg all den infoen/erfaringen dere kan komme med :)
 
Var på ferie da jeg var 18 uker på vei, og ble eksponert for en del sol. Ingen pigmentflekker. Brukte solkrem, for øvrig.
 
Tror ikkje en skal få d så lenge en er flink å bruke solkrem :)
 
Jordmor anbefalte meg å smøre godt med solkrem fordi gravide visstnok er utsatt for å få pigmentflekker. For noen forsvinner de, mens andre har opplevd at de blir for alltid. Tror jeg skal gå til innkjøp av en solkrem bare for å være på den sikre siden☺️
 
Var på ferie da jeg var 18 uker på vei, og ble eksponert for en del sol. Ingen pigmentflekker. Brukte solkrem, for øvrig.

Hvor høy brukte du?

En venninne av meg er også gravid og vi har begge vert i solen di siste dagene. Hun har smørt seg meg høy faktor å fått masse flekker, mens jeg har ikke smurt meg og allikevel ikke fått noen flekker :)
Men skal gå til innkjøp :)
 
Eg fikk pigmentflekker i ansiktet første gang eg gikk gravid, dårlig på å smøre meg.. Etter det har eg brukt forever living sin solkrem som har solfaktor 30 :)
 
Hvor høy brukte du?

En venninne av meg er også gravid og vi har begge vert i solen di siste dagene. Hun har smørt seg meg høy faktor å fått masse flekker, mens jeg har ikke smurt meg og allikevel ikke fått noen flekker :)
Men skal gå til innkjøp :)
Husker ikke helt. 20 eller 15. Ville brukt det uansett om jeg var gravid eller ikke. Men passet litt på å sjekke hvordan jeg så ut med jevne mellomrom, i tilfelle (akkurat som jeg gjør for å sjekke om jeg har blitt solbrent). Vet ikke om sånt dukker opp der og da, eller om det skjer etterpå når det er for sent å gjøre noe fra eller til. Uansett virker det litt tilfeldig hvorvidt man får det eller ikke. :)
 
Har nettopp vært på Lanzarote, og der solte jeg meg masse. Var ikke alltid like flink med solkremen. Men jeg fikk ingen pigmentflekker.
 
Fikk pigmentflekker når jeg var to mnd på vei. Vil gjerne komme med et tips til smøring. Jeg fikk vite av en kreftsykepleier med spesialisering innen hudkreft at vi ikke måtte smøre oss selv eller barn med høyere faktor en 30 da kjemikaliene i høyere faktor hjalp til å brenne huden. Vi måtte heller være flinkere å smøre oftere, både oss selv og våre søte små :)
 
Var høygravid sommeren 2014, da var det jo ekstremt varmt og veldig fint vær. Var på stranden og i solen når jeg orket, men fikk ingen pigmentflekker :)
 
Fikk storebror i juni 2014, gelé den våren og sommeren var jo latterlig varm og fin. Smurte meg alltid nettop av frukt for pigmentflekker, så fikk ingen, men ble helt avsindig brun, aldri vært så bruk før. Og mer fregner enn vanlig, så helt møkkete ut.

Tror eneste "vaksinen" er å unngå sola, men vil tro at solkrem vil motvirke det ganske bra i alle fall. Husk at vi har forhøyet mengde melanin (det hormonet som gjør oss brune) en stund ETTER svangerskapet er over også, så er viktig å passe på resten av sommeren også ;)
 
Ei jeg kjenner og søsteren fikk masse i fjeset under graviditetene. Etter å ha prøvd det neste fant di bio-oil.. Det var det eneste som fjerne det hos dem :)
 
Jeg fikk hvite pigmentflekker allerede helt i begynnelsen av svangerskapet, vet ikke hvor normalt det er?! :wtf: Får smøre meg godt nå som sola har begynt å steike :)
 
Back
Topp