Piggdekk vs piggfritt?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Hva kjører du med? Og hvorfor?

Har kjørt piggfritt de siste 6årene selv og ikke hatt noen problemer med det.
Nå skal jeg bytte dekker på bilen, og blitt anbefalt piggdekk. Kjører ikke i Oslo eller andre plasser med piggdekkavgift. Bor på landet, og er avhengig av bilen :P

Piggfritt. Hvorfor? Fordi:
-Her er tørre, snø/isfri veier mesteparten av vinteren
-Piggdekk sliter mer på asfalt og miljø
-Piggdekk støyer mer
-Piggdekk er KUN bedre enn piggfrie på islagte veier
-Piggfrie dekk som begynner å bli slitt er bedre enn piggdekk som begynner å bli slitt
-Piggfrie er billigere

Bor "på landet", høyt i et byggefelt.

Uansett hva du velger, er merket viktigere enn om det er med eller uten pigger. Velg utelukkende av øverste hylle: Continental, michelin, nokian m. fl.

Har piggfrie. Hvorfor? De fulgte med helt nyr når vi kjøpte bilen. :p Bor på bygda. Klarer fint å kjøre med de. Uansett er det mannen som styrer det når vi en gang skal ha nye ;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Har kjørt med pigger i de få årene jeg har kjørt. Fordi jeg kjører ofte på glatte veier og da hjelper ikke piggfritt meg.. Veldig ofte is på veia her. Kjøpte helt nye hakkapeliitta sist vinter, og sklei sidelengs gjennom et par rundkjøringer her. Så tør ikke bruke piggfritt rett og slett.

Vi har kun piggdekk. Bor langt ute på landet, med smale, svingete veier i kupert terreng, og det ser ut til at vi er nederst på brøyt/strø-lista.

Piggdekk. Bur også på landet med masse snø, is og nedprioriterte veger. Er også veldig bratt og smalt for å komme heim, så må ha pigger. :)

Piggdekk! Bor på landet, bratt er det, og vi er nederst på prioriteringslista til kommunen når det gjelder brøyting. Så ofte blir det is før de har komt så langt at de har fått bort snøen...

Kjører piggfritt, men neste år blir det piggdekk. Opplever at det kan være is på veien og med to barn vil jeg ikke ta sjansen.

Piggdekk... sier som en over her,at jeg gikk rett frem inrundkjøringen for noen år siden med piggfrie.. aldri mer! Og har de 2 dyrebare skattene med meg også nå :-)

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Her hvor jeg bor så ser jeg at det er kun piggdekk som gjelder
Som en kamerat av meg sier, har en mulighet til å la bilen stå hvis veiene er uforsvarlig å kjøre pigfritt så er det greit å evnt velge pigfritt

Her hadde vi hatt problemmer hvis vi ikke hadde valgt piggdekk, hadde pigfritt i fjord endte med at jeg ikke kom opp på hytta, mens bilen til svigerfar som er av samme type som vi har, bare han hadde piggdekk kom opp på parkeringen til hytta, min bil ga vi rett og slett opp for å få opp, så den ble da stående igjen 2 km unna hytta og vi kjørte da skyttel med bilen til svigerfar for å få ting og unger opp

Pigg! Vi byttet i år etter flere år med usikkerhet over veilaget når vi kjørte. Det er veldig skiftende vær her vi bor noe som fører til holke ofte, og det kombinert med bratte bakker er ikke så greit. Vi kjører og endel over vinterfjell og da er pigg gull. Valgte derfor pigg i år og er kjempefornøyd med valget.

Piggfritt. Veiene er stort sett bare. Har aldri hatt problemer på veier med snø eller is heller

Piggfritt, kjørte med pigger før men angrer ikke på byttet.

Så mye bare veier man kjører på ila piggdekksesongen slites piggene utrolig fort... Og slitte piggfrie er lue bedre enn slitte piggdekk, jeg mener piggdekk er falsk trygghet!

Har piggfritt på begge bilene. Merker dog av og til behov for pigger når vi er på hytta,men da har vi kjettinger klar i bagasjerommet:D
Eneste pigger her er på mannen sin elektriske sykkel:p

Jeg kjører pigg! Da kommer jeg frem overalt, bilen er mye mer stabil på glatt føre og jeg er nødt til å kjøre på steder det ikke alltid er like godt brøytet. Å min erfaring er at pigg tar seg bedre fem enn piggfritt når det virkelig gjelder!

Alltid kjørt piggfritt. Kjøpte nye dekk i november 13 og valgte piggdekk. Veldig glad for det!!

Ipad'en

To søte født i 06 og 11

Her er det piggdekk. Er ofte veldig glatt her og jeg har opplevd å skli med piggfrie dekk. Greit å vite at man kommer frem når man har en liten en i baksete :)

Back
Topp