Pigg eller piggfritt?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hva hadde du valgt når du kjører mest på usaltet vei, mye glatt vei eller godt snøføre?

Varierer mye med andre ord [emoji23]

Burde velge piggfritt, men er det sikkert nok?

Spørs på veien. Mange svinger og bakker = pigg for min del. Det er det vi har her. Hadde ikke klart å komme oss opp veiene her uten pigg.

Er det mer snø enn is, piggfritt. Her det is mer enn snø pigg! Jeg skal ha pigg neste gang. Her jeg bor er det is med regn på omtrent hele vinteren.

Husk at piggfritt er mye bedre på snø og slaps enn med pigger. Pigger er kun bedre på ren is.
Jeg har kjørt piggfritt i mange år, aldri kjørt utenfor eller noe. Men siden vinteren har endret seg her fra å få litt snø til og få underkjølt regn hele vinteren [emoji57]

Last edited:
Når jeg bodde nordpå hvor det knapt ble saltet eller gruset måtte man ha pigger, noe annet var ikke sikkert.
Og helt ærlig kjenner jeg meg generelt sett tryggere med pigg. Er kun om man stort sett kjører i by og på motorvei det går greit med piggfritt

Vi kjører piggfritt å det fungerer helt fint
Kjører mye ute om motorvei og det er virkelig ikke noe problem

Har erfaring med begge deler. Eneste forskjellen mellom piggfritt og piggdekk er at på skikkelig holkeføre så er nok pigg best. Ellers er dekkene like gode. Ingen er bedre enn den andre på perfekt vinterføre, saltet vei eller sørpeføre.

Etter å ha kjørt utfor veien i fjor på piggfritt, hvor det var feilberegning av fart som førte til utforkjøring, så skal jeg innrømme jeg kjører pigg i år. Men det sitter mye i hodet om at pigger er best, noe det nødvendigvis ikke er. Jeg bor på landet, hvor føret er svært varierende og ikke minst er det ikke alltid brøytet eller blitt vedlikeholdt heller.

Kjør etter forholdene, så skal du se at ingen av delene er feil [emoji6]

Hadde valgt pigg:p
Har piggfrie nå siden det kommer til å vare litt lenger, pendler 6 mil hver vei. Men satt fast på parkeringen på jobb en dag det var is:D det er litt deilig å vite at man har de piggene.

Som andre sier på ordentlig holke er det pigg som gjelder, bortsett fra det foretrekker jeg helt klart piggfritt, så vi har det.

Vi bor på Vestlandet med bratte, smale, svingete veier, så for meg er det kun pigg som gjelder.

Vi har pigg og hadde ikke klart meg uten det :D

Jeg har pigg, og hadde ikke valgt noe annet. Er mye holkeføre her på vinteren, og jeg kjører gjennom skauen til jobb. :)

Vi har piggfritt da vi bor i Bergen ;)
Hadde hatt pigg dersom det var snø/is på veien.

Vi har piggfritt. Men hadde vi bodd et annet sted hvor det som regel ikke var strødd og mye is hadde jeg byttet til pigg :)

Vi har piggfritt da vi bor i Bergen ;)
Hadde hatt pigg dersom det var snø/is på veien.
Har også det og bor samme sted :) Kan dog slite litt hvis vi skal på hytten , men da bruker vi evt. kjettinger opp værste bakken

Bor i by, men vi kjører med pigger.
Kunne aldri ha kjørt piggfritt, da vi er en familie som liker å kjøre på turer hit og dit.
Samme med el.bil. mannen vurderer å kjøpe el-bil og heller leie en bensin/diselbil ved lengre turer. Men etter litt tenking fant han vel ut at det ikke ville være noe mer økonomisk enn å eie en drivstoffbil :P

Har brukt begge deler på samme føret. Er ikke saltet her( kun på hovedveien), bratt og vi kjører en del nordover på fjellet osv. Pigger fungerer litt bedre på min bil og er helt avhe for av det på mannens bil. Så er ganske forskjellig på biler også.

Back
Topp