Photoshop

~Stjernemor~

Elsker forumet
Trenger en innføring i Photoshop for dummies.....
Norsk eller engelsk.......

Får ikke til dette jeg.... dette med layer osv....[>:][:(][:(]

Finnes et kjempe bra hefte til under hundrelappen i de fleste bokbutikker.

Jeg kan også hjelpe deg litt om du vil. Er bare å legge meg til på msn så kan jeg forklare.

lillezilje@hotmail.com

Fint!

Da har jeg lagt deg til å msn[;)]

Problemet mitt nå er hvodan jeg skal få endret størrelsene på bildene og få rotert dem.

ORIGINAL: Mikke

Det er to ting jeg gjør mye av når jeg scrapper i photoshop og det ene er å bruke menyen under layer style og legge til skygge mm. der må du bare prøve deg frem. Bevel og emboss er noe som lager skikkelig fine kanter på bildene.

Og når du skal krympe bilder (anbefaler ikke å forstørre for da blir ting så grumsete) så kan du velge pil, så krysser du av for "show transform controls" øverst oppe og så får du en firkant rundt den tingen/bilde du har markert og holder du ned shift knappen så kan du dra bilde innover til du får ønsket størrelse. Hvis du ikke holder ned skiftknappen så holder du ikke størrelsesforholdet stabilt og kan få bilde bredere/smalere enn hvordan det orginalt var. Har du ramme f.eks så og du bare skal ha deler av bilde inni ramma så bruker du viskelæret til å viske ut det som er til overs.

Hvor finner jeg disse?

Ok, litt mer spørsmål.

Hvordan rotere bilder?
Hvordan legge lag som er kommet under, over andre?
Hvordan lae effekter på bildene? Skygger? embossing?

Ok, litt mer spørsmål.

Hvordan rotere bilder? Image - Rotate
Hvordan legge lag som er kommet under, over andre? På høyre side på skjermen har du en boks som heter Layer. Der ligger de ulike lagene nedover. For å flytte et lag trykker du og holder nede og drar laget oppover eller nedover. (Det laget som heter background kan ikke flyttes)
Hvordan lae effekter på bildene? Skygger? embossing? Effekter finnes det MANGE måter å lage. Skal du feks lage effekter på teksten eller et annet lag kan du gjøre slik : Pass på at riktig lag/layer er merket i boksen til høyre på skjermen. Nederst i denne boksen finner du en del symboler. Velg symbolet "F", da får du opp en meny der du kan velge skygger, glød, og andre effekter.

Back
Topp