Phibonacci!

MittAndre <3

Elsker forumet
Jeg er litt nosy nå, men ser at flere ganger så skriver du at du bor i utlandet, vil du dele hvor i utlandet med oss? Eller er det fordi du vil være anonym? Du trenger selvfølgelig ikke svare, jeg bare lurte på om det var pga jobb eller bare eventyrlysten som hadde fått deg til å flytte fra Norge :)

Det er bare å spørre :)
Har ikke skrevet noe spes om det siden det er såpass tidlig, men vi er jo alle i samme situasjon, så hvorfor ikke? 
Jeg har ikke flyttet veldig langt... Ikke lenger enn over grensa til Sverige.
Jeg jobber i Norge og bor i Sverige, så kunne velge å få oppfølging her også (er på jobb nå), men vil ha noe som er nærmere hjemme mtp permisjon og oppfølging i etterkant + at nærmeste fødeplass i Norge ikke har det beste rykte på seg. Føler meg godt tatt vare på der, så det tror jeg blir veldig bra :) Merker de små forskjellene når jeg snakker med dere, men er jo bare gøy å kunne sammenligne litt. :)

Takk for svar! :) Så du pendler mellom Sverige og Norge hver dag! Spennende :) Skjønner godt du valgte oppfølging i det landet du bor i, det er jo, som du sier, veldig greit i etterkant, men sikkert greit hvis fødselen skulle skje plutselig også :) Men da får du vel ikke vite kjønn på ordinær ul? Tror det er noen andre regler i Sverige ang det pga mange som har fjernet barnet hvis det ikke ble det de ønsket seg! Helt horribelt, spør du meg, men skjønner godt de har lagt inn regelen hvis det er tilfelle. Og så har du vel to dager kortere svangerskap? Syns å huske de har "bare" 40 uker i Sverige, mens i Norge har vi 40+2. Ei som gikk på barselgruppa mi sist som hadde bodd i Sverige inntil en måned før fødsel så det var hun som fortalte meg dette da jeg møtte henne. Vi var så imponert over at hun hadde valgt å ikke vite kjønn (jeg er som du sikkert har skjønt nå, altfor nysgjerrig til å klare å vente...hihi;), men så sa hun at det var ikke selvvalgt, de fikk rett og slett ikke vite :) Men så sa hun: "Men jeg går jo gravid hele to dager kortere enn dere, haha!" ;) Bare tull selvfølgelig, iom at man vet jo aldri når barnet kommer, men det var litt morsomt å se på forskjellene ja :)

2 dager kortere!! Heldige meg :p haha Kom til sverige om dere vil føde før :p
Men det forklarer kanskje litt hvorfor hun satte foreløpig termin til 28. på meg, mens bv sier 31. med samme info. Jaja, bebisen kommer jo når den kommer.
Vi har lyst til å vite kjønn, så regner da med vi får gjøre det... Jeg er også litt for nysgjerrig... Om jeg husker skal jeg spørre på neste time. Hvis ikke får vi snike oss til Norge og sjekke. hehe. Greit å ha muligheter :)
En ting jeg synes er veldig + er at de har felles reg.system i helsevesenet i Sverige, så er jeg til lege et sted først, og et annet sted neste gang, så har begge tilgang på alt som er skrevet ned. I Norge må man liksom begynne på nytt for hver nye lege man har... Eller få fakset over journaler... tregt!

Tror faktisk Norge har gått over til 40+3!

Angelicka skrev:

ÅÅÅ??!! Det kan stemme med at jeg kommer frem til 1.mai, mens legen mener 2.mai.. Hmm, merkelige greier!

Haha, jeg har sett for meg at du bor i nederland eller noe sånt;) Sikkert fordi det var ei på det gamle terminforumet mitt som bodde der eller hadde bodd der;)

Er mannen din fra sverige da, eller har du flyttet dit av deg selv? :)

Angelicka skrev:

Seriøst?! Vi går liksom motsatt av "resten av Europa" vi da? Jaja, det er vel like greit, jeg gikk ihvertfall over tida sist (og det var jeg vel ikke alene om) så det kan jo være noe i det også:) Men regner babyverden med 40+3 da, eller må vi legge til en dag? Jeg fikk termin 15. mai av bv, stemmer det da?

HvitSnø skrev:

Haha, jeg har sett for meg at du bor i nederland eller noe sånt;) Sikkert fordi det var ei på det gamle terminforumet mitt som bodde der eller hadde bodd der;)

Haha, -neida, er bare over grensa, og er i Norge flere dager i uka :) Min kjære kommer også fra Norge men flytta ned hit før han traff meg. Da jeg fikk flytta jobben min fra Oslo og nærmere grensa (vi har kontor rett ved grensa også) kunne vi like gjerne bo her som i Norge. Taper litt på skatten, men vinner på lavere avgifter, billigere mat, norsk lønn hvor norske krona er ganske sterk i forhold til den svenske om dagen, og så er det veldig digg å kunne handle fra hele EU uten å måtte betale toll/moms. Eneste jeg savner her som jeg kommer på i farten er dream yoghurt is, men det kan vi kjøpe med etter jobb og fylle fryseren med, så da overlever jeg :-D

Phibonacci skrev:

HvitSnø skrev:

Haha, -neida, er bare over grensa, og er i Norge flere dager i uka :) Min kjære kommer også fra Norge men flytta ned hit før han traff meg. Da jeg fikk flytta jobben min fra Oslo og nærmere grensa (vi har kontor rett ved grensa også) kunne vi like gjerne bo her som i Norge. Taper litt på skatten, men vinner på lavere avgifter, billigere mat, norsk lønn hvor norske krona er ganske sterk i forhold til den svenske om dagen, og så er det veldig digg å kunne handle fra hele EU uten å måtte betale toll/moms. Eneste jeg savner her som jeg kommer på i farten er dream yoghurt is, men det kan vi kjøpe med etter jobb og fylle fryseren med, så da overlever jeg :-D

Hehe, det liker jeg!!! :-)

Back
Topp