Phenergan

ma15&17

Gift med forumet
Marsmellows-15
Marsboerne2017
Aprillykke 2017
Er det flere her som tar Phenergan? Kjører dere bil? Det er jo rød trekant på de og synes det er vanskelig å bedømme. Eventuelt andre som går på andre medisiner med rød trekant, kjører dere bil da? Jeg MÅ kjøre bil i morgen blant annet for en legetime og for å få mini hjem fra barnehagen da sambo reiser bort, prøvde derfor i dag og ikke ta Phenergan men spyr, spyr og spyr. Dermed går ikke dagen rundt uten de...

Når på dagen tar eu de? Jeg ble fryktelig trøtt så for min del hadde jeg aldri kjørt bil.

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke men det er vel noe med at rraksjonsevnen kan bli svekket. :)
Har du barn fra før? Hvordan fikk du dagen til å gå rundt uten bilkjøring isåfall? Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå fremover :p jeg har jo gått på de i 7 uker cirka nå, men fremover er det mye som skjer og mye reising på sambo i forbindelse med jobb.

Har du barn fra før? Hvordan fikk du dagen til å gå rundt uten bilkjøring isåfall? Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå fremover :p jeg har jo gått på de i 7 uker cirka nå, men fremover er det mye som skjer og mye reising på sambo i forbindelse med jobb.
Jeg tok de på kvelden siden jeg ble så trøtt av de :) Tror du bare føle deg frem og hvis du føler deg trygg på en liten biktur så går det nok bra :)

Tatt fra apoteket sin nettside:

Eget ansvar å vurdere skikkethet
Merking med varseltrekant er nyttig for å advare om at man kan bli påvirket. Men, uavhengig om man bruker legemidler eller ikke; det hele og fulle ansvar ligger alltid hos oss selv når vi er ute og kjører.

Vegtrafikkloven sier følgende: "Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."

Hva bør jeg gjøre?
Om legen ikke har gitt deg føringer for om og når du eventuelt ikke skal kjøre, er det opp til deg å vurdere om du er i stand til å kjøre eller ikke. Husk på at det er forskjell på å bruke legemidler fra tid til annen eller i en oppstartsfase, sammenlignet med å bruke legemidler over tid. Mange utvikler en toleranse etter hvert. Et tips er å la bilen stå den første tiden før du vet hvordan legemiddelet påvirker deg. Det samme gjelder ved tilfeldig bruk og ved doseøkning.

Før jeg ble gravid brukte jeg en del sterke smertestillende pga endometriose, alle hadde varseltrekant, men med noen av dem kunne jeg kjøre og enkelte fikk jeg beskjed fra legen om at jeg kom ikke til å klare en tur på butikken engang (altså beskjed om å holde meg borte fra bilen). Du kjenner det best selv, hvis du føler du blir døsig eller sløvet av dem, så ville jeg kanskje sjekket om noen andre har muligheten til å kjøre, men hvis du synes det går greit så kan du fint kjøre.
Alle reagerer forskjellig på medisiner, og varseltrekanten er der for å få folk til å være obs på at man kan bli sløvet i en slik grad at kjøring ikke er tilregnelig.
Man bygger også opp en del tolleranse etterhvert..
F.eks.. samboeren min som aldri bruker smertestillende kan ikke ta et par paralgin forte også kjøre etterpå, men jeg gikk nesten fast på disse og ble derfor ikke sløvet i en slik grad som han ville blitt.

Før jeg ble gravid brukte jeg en del sterke smertestillende pga endometriose, alle hadde varseltrekant, men med noen av dem kunne jeg kjøre og enkelte fikk jeg beskjed fra legen om at jeg kom ikke til å klare en tur på butikken engang (altså beskjed om å holde meg borte fra bilen). Du kjenner det best selv, hvis du føler du blir døsig eller sløvet av dem, så ville jeg kanskje sjekket om noen andre har muligheten til å kjøre, men hvis du synes det går greit så kan du fint kjøre.
Alle reagerer forskjellig på medisiner, og varseltrekanten er der for å få folk til å være obs på at man kan bli sløvet i en slik grad at kjøring ikke er tilregnelig.
Man bygger også opp en del tolleranse etterhvert..
F.eks.. samboeren min som aldri bruker smertestillende kan ikke ta et par paralgin forte også kjøre etterpå, men jeg gikk nesten fast på disse og ble derfor ikke sløvet i en slik grad som han ville blitt.
Paralgin forte gjør at jeg omtrent havner i koma ja! :p så man blir nok vant til legemidlene.. Jeg vet jo hvor "slått ut" jeg blir. Men jeg skal ta den ikveld kl 00 i kveld/natt også fylle på igjen rundt kl 15 i morgen, så får jeg håpe det går fint mtp formen min iallefall. Men bilkjøring går det fint. Synes trøttheten er verst de første timene. Har dessverre ingen som kan hjelpe meg midt på dagen så jeg bare må få til en løsning på det :( har ikke fått beskjed fra legen om noe som helst mtp bilkjøring, men jeg var jo ikke i stand til å spørre om det heller da, da jeg fikk med meg resept sist jeg ble skrevet ut fra sykehuset. Men begrense kjøringa til det nødvendige skal jeg uansett gjøre.

Paralgin forte gjør at jeg omtrent havner i koma ja! :p så man blir nok vant til legemidlene.. Jeg vet jo hvor "slått ut" jeg blir. Men jeg skal ta den ikveld kl 00 i kveld/natt også fylle på igjen rundt kl 15 i morgen, så får jeg håpe det går fint mtp formen min iallefall. Men bilkjøring går det fint. Synes trøttheten er verst de første timene. Har dessverre ingen som kan hjelpe meg midt på dagen så jeg bare må få til en løsning på det :( har ikke fått beskjed fra legen om noe som helst mtp bilkjøring, men jeg var jo ikke i stand til å spørre om det heller da, da jeg fikk med meg resept sist jeg ble skrevet ut fra sykehuset. Men begrense kjøringa til det nødvendige skal jeg uansett gjøre.

Håper det går greit :-) hvis du har brukt legemiddelet ei stund så er nok ikke døsigheten like ille som i begynnelsen.
Samme hvis det er værst når du tar den på kvelden, så er du nok allerede trøtt fra før av, og da vil jo medisinene forsterke det.

Håper det går greit :-) hvis du har brukt legemiddelet ei stund så er nok ikke døsigheten like ille som i begynnelsen.
Samme hvis det er værst når du tar den på kvelden, så er du nok allerede trøtt fra før av, og da vil jo medisinene forsterke det.
Jeg har brukt det i 7 uker så kroppen begynner nok å venne seg på det ja. Værst første 2 timene uavhengig av tidspunkt på døgnet egentlig.

Back
Topp