Petekkier (hudblødninger) hos små barn

Tittenteia

Elsker forumet
Jenta vår på 1 år har i noen mnd hatt små røde prikker (hudblødninger som ikke kommer vekk ved glasstest). De kommer og går varierende steder på kroppen og det er ikke veldig mange. Vi har vært til lege men han mener det ikke er noe å bekymre seg for. Første gang hun fikk de trodde de det var en virusinfeksjon som utløste det, men det er noen mnd siden nå. Nå for noen dager siden fikk hun en del under begge øynene. Noen som har opplevd at barna har fått dette uten at det har vært noe spesielt? (særlig bekymret for leukemi da jeg vet dette kan være et symptom på det)

Barn som får leukemi får vel oftest dette som en akutt sykdom og da er vel symptomene langt flere? Men jeg vet ikke jeg altså. Kanskje andre her har noe fornuftig svar.
Men ikke bekymre deg for det værst tenkelige iallefall.

Jenta mi har hatt slikt nokre gongar, men eg gløymde å bekymre meg for leukemi, var så opptatt av hjernehinnebetennelse... Det var imidlertid ingen av delane, det var rett og slett litt oksygensmangel sa dei på barneklinkken. Dei hadde i alle fall ikkje noko betre forslag. Det dukka som regel opp i etterkant av voldsomme skrike- eller hostebyger.

Hos jenta mi var det bittesmå raude prikkar (som bleikna og blei lysebrune før dei forsvann etter nokre dagar), av og til i ansiktet, av og til på baksida av knærne og rundt anklane. Små som nålestikk omtrent, ikkje flekkar.

Har ikkje sett det på eit par år no, trur eg.

Har svart deg på andre guppen.
Nå var grunnen til petekkier bivirkning på medisinen han går på. Blodplatenivået var veldig lavt, heldigvis tatt seg opp, Men han får fortsatt disse blødningene etter en hostekule eller gråt.

Jeg har et barn som har fått sånt to ganger.
Første gangen ble han hentet i ambulanse, mistanke om hjernehinnebetennelse. Da hadde han i tillegg feber og lå kun og sov. Da hadde han ørebetennelse, trommehinna hadde sprukket, noe som førte til ekstrem hodepine og oppkast.

Andre gangen var her forrige dagen . Kom etter oppkast.

Back
Topp