Personlighetsforstyrrelser?

Mesaana

Forumet er livet
Noen som har fått en diagnose på det?

Jeg har siden i fjor høst vært med på dagbehandlignsnettverk, det er gruppeterapi som går over 18 uker 2 hele dager i uka.
Men før jeg begynte på dette måtte jeg fylle ut en hel haug med div skjema, også et skjema som gikk på personlighetsforstyrrelser.

Nå er jo det noe de fleste tenker på som psykopater, shcizoide osv, men det finnes flere. Kan lese om de her: http://www.nettpsykologene.no/personlig.htm

Jeg var rett innen for diagnose feltet for unnvikende (engstelig) personlighetsforstyrrelse. Er vist den mest vanlige her i norge, noe som ikke kom som en bombe, vi er jo et generelt sky folkeslag.

Kan minne mye om sosial angst, men det er store forskjeller. Jeg liker rett og slett ikke å omgås mange personer, jeg trivest best med en liten omgangskrets og få folk og forholde meg til. Jeg blir sliten i sosiale lag og jeg tenker mye både før, under og etter jeg har vært ute blandt folk. Det jeg bekymrer meg for er hva de tenker om meg, sa jeg noe jeg ikke burde sagt, prøvde noen bare å være hyggelig uten at jeg la merke til det, avviste jeg noen, var jeg frekk osv osv. Jeg vet og har fått høre nå at jeg alltid har virket kald og overlegen over for andre, særlig rundt folk jeg ikke kjenner. Det er skjoldet mitt, ingen gidder å snakke med en sur arrogant person, innerst inne føler jeg meg egentlig liten og mindreverdig og ser helst at folk lar meg være i fred.

Men likevel prøver jeg når jeg må og være åpen og hyggelig. Men det skal så lite til før jeg begynner å trekke meg tilbake og blir mer tilbakholden. Bare en liten uskyldig kommentar eller at noen sier noe som ikke har med meg å gjøre i det hele tatt, kan være nok til at jeg velger å ikke snakke med andre. Andre tar det lett som om jeg ikke liker dem eller at jeg rett og slett bare er grinete.

Jeg har alltid vært sånn, venner skal det mye til at jeg får meg, jeg bruker laaaang tid på å bli fortolig med noen, og det skal lite til før jeg føler meg avist. Når jeg treffer folk på kurs el, så tar jeg ikke kontakt med folk når kurset er ferdig, samme hvor godt vi kom overens under kurset, for meg er det mest naturlige å fortsette livet uten den nye personen i livet mitt.

PÅ en måte er det greit å få en diagnose på mine sosiale problem, men igjen så er det en nedtur. Jeg håpte dette var noe som kunne behandles så jeg kunne leve et normalt sosialt liv. Men problemet med personlighetsforstyrrelser er at de er en stor del av den du er, det kan "behandles" så en kanskje får det litt lettere, men det vil uansett alltid være en del av deg.

De med sosial angst kan bli helt friske ved å utsette seg for det de er redd for, under kontrolerte forhold så klart. Jeg er ikke redd for folk, jeg vil bare ha minst mulig med dem å gjøre.

Andre som sliter med noe av det samme, eller som selv har en annen personlighetsforstyrrelse?
 
Vet ikke helt hva jeg skal si for du har vel sagt det meste over her,har det stort sett ganske så likt deg.
Jeg er veeeldig unnvikende, så skjønner godt jeg har den diagnosen[:-] Har også sosial angst, så har det virkelig gående her[8D]

Hååper det blir litt bedre med tiden, men kjenner som du sier at det er en veeeldig stor del av meg, og til tider så plager det meg egentlig ikke så mye.
Men i andre sammenhenger så ønsker jeg at jeg kunne "lagt" det bort litt.

Så får bare jobbe med meg selv, og se hva resultatet blir[:)]
 
jeg fekk personlighetsforstyrelser blant andre diganoser for 4år siden..
 
ORIGINAL: Mesaana

Noen som har fått en diagnose på det?

Jeg har siden i fjor høst vært med på dagbehandlignsnettverk, det er gruppeterapi som går over 18 uker 2 hele dager i uka.
Men før jeg begynte på dette måtte jeg fylle ut en hel haug med div skjema, også et skjema som gikk på personlighetsforstyrrelser.

Nå er jo det noe de fleste tenker på som psykopater, shcizoide osv, men det finnes flere. Kan lese om de her: http://www.nettpsykologene.no/personlig.htm

Jeg var rett innen for diagnose feltet for unnvikende (engstelig) personlighetsforstyrrelse. Er vist den mest vanlige her i norge, noe som ikke kom som en bombe, vi er jo et generelt sky folkeslag.

Kan minne mye om sosial angst, men det er store forskjeller. Jeg liker rett og slett ikke å omgås mange personer, jeg trivest best med en liten omgangskrets og få folk og forholde meg til. Jeg blir sliten i sosiale lag og jeg tenker mye både før, under og etter jeg har vært ute blandt folk. Det jeg bekymrer meg for er hva de tenker om meg, sa jeg noe jeg ikke burde sagt, prøvde noen bare å være hyggelig uten at jeg la merke til det, avviste jeg noen, var jeg frekk osv osv. Jeg vet og har fått høre nå at jeg alltid har virket kald og overlegen over for andre, særlig rundt folk jeg ikke kjenner. Det er skjoldet mitt, ingen gidder å snakke med en sur arrogant person, innerst inne føler jeg meg egentlig liten og mindreverdig og ser helst at folk lar meg være i fred.

Men likevel prøver jeg når jeg må og være åpen og hyggelig. Men det skal så lite til før jeg begynner å trekke meg tilbake og blir mer tilbakholden. Bare en liten uskyldig kommentar eller at noen sier noe som ikke har med meg å gjøre i det hele tatt, kan være nok til at jeg velger å ikke snakke med andre. Andre tar det lett som om jeg ikke liker dem eller at jeg rett og slett bare er grinete.

Jeg har alltid vært sånn, venner skal det mye til at jeg får meg, jeg bruker laaaang tid på å bli fortolig med noen, og det skal lite til før jeg føler meg avist. Når jeg treffer folk på kurs el, så tar jeg ikke kontakt med folk når kurset er ferdig, samme hvor godt vi kom overens under kurset, for meg er det mest naturlige å fortsette livet uten den nye personen i livet mitt.

PÅ en måte er det greit å få en diagnose på mine sosiale problem, men igjen så er det en nedtur. Jeg håpte dette var noe som kunne behandles så jeg kunne leve et normalt sosialt liv. Men problemet med personlighetsforstyrrelser er at de er en stor del av den du er, det kan "behandles" så en kanskje får det litt lettere, men det vil uansett alltid være en del av deg.

De med sosial angst kan bli helt friske ved å utsette seg for det de er redd for, under kontrolerte forhold så klart. Jeg er ikke redd for folk, jeg vil bare ha minst mulig med dem å gjøre.

Andre som sliter med noe av det samme, eller som selv har en annen personlighetsforstyrrelse?


ja,men som alt annent kan folk ha andre "reaksjoner" på personlighets forstyrelsen..
Jeg har at jeg kan virke ISKALD forann nye folk (der slår også angsten inn), og at jeg går fra å være strålende blid til LYN forbanna ved blunk av et øye..
 
Jeg har diagnosen " emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse borderline".
Er visst ikke så mange som har denne lidelsen..
Er bare glad jeg har blitt mye bedre..
Før var jeg selvskader og suisidal.. jeg tålte INGEN kritikk før jeg gikk i selvforsvar og klikka... jeg trakk meg vekk og sleit med å dra på besøk osv.
Shopping har vært en stor bør.. nesten som en terapi(farlig[:o]).
Jeg klarte ikke å jobbe og ble uføretrygda..
Jeg tenkte alltid det værste om noen sa noe negativt eller at di var uenig med meg.
Trodde INGEN likte meg og følte meg bare i veien.
Knytta meg for mye til en partner og klikka om han dro fra meg og på besøk.. han fikk helst ikke ha kontakt med andre jenter.. jepp kanon sjalu var jeg[&o]
Kunne bli forbanna , grine og le om hverandre.. sambo trengte nesten bare å blunke så skifta jeg humør.
Mangla alt av motivasjon (gjelder jobb , trening , livsstil osv)

Nå sliter jeg bare med at jeg blir fort sint og sjalu.. pluss at jeg tenker det værste med en gang noe blir sagt om meg[&o]

Men er ellers fornøyd med hvor "frisk" jeg har blitt... var veldig usikker på hvordan psyka mi takla å få barn.. men det gjor meg bare enda friskere heldigvis[:)]
Og jeg klarer å trene og endre kostholdet , så motivasjonen har blitt bedre.. gleder meg bare til jeg evt klarer å komme meg ut i jobb igjen og bli der[;)]

Sånn der lå hele psyka mi på nett gitt[:-][8|]

Er det flere her med denne lidelsen?
 
Fint å høre at du har blitt bedre.[:)]

Jeg har ikke diagnosen borderline, men av 9 punkter hadde jeg 4 punkter. 5 punkter gir diagnosen.

Jeg er vel mer der at jeg endrer humør fort. Kan gå fra å glede meg stort til noe, så en liten tanke, eller en kommentar fra andre, så blir jeg negativ til det hele og gjør alt for å spolere planene jeg hadde gledet meg stort til.[>:]

Jeg er sånn med folk også. Jeg kan treffe noe og liker de, men så finner jeg ut kanskje en liten negativ detalj, så vil jeg helst slippe å ha noe mer med de å gjøre. Dette gjelder ikke familie eller nære venner, bare bekjente.

Samboeren sier han har problemer med å forholde seg til meg, fordi han aldri vet hvor han har meg eller hvilket humør jeg er i. Jeg kan gå fra å komme med forslag til en aktivitet, med stor entusiasme, så er det nok med et lite usikkert drag over munnen til samboeren til at jeg blir potte sur og ber han om å glemme hele dritten.[>:]

Alle har jo en del trekk i fra en og flere personlighetsforstyrrelser, så mange vil lett kjenne seg igjen i mange av de. Har dager jeg føler meg litt forfulgt som en paranoid jeg også, men det preget ikke livet mitt så mye som den unnvikende og borderline delen. Alle kan være litt paranoid til tider, eller være svart/hvit når det kommer til humør, følelser og tanker, eller har dager de helst ikke vil treffe andre mennesker. Men det er ikke før det preget livet ditt dag ut og inn, så lenge du kan huske, og du har store problemer med å forholde deg til andre mennesker hele tiden pga dette at det kan virkelig kalles en personlighetsforstyrrelse.

Det er slitsomt. De fleste forventer at en skal fungere blandt andre mennesker, at en skal kunne klare å jobbe, delta på festligheter, treffe nye mennesker og gjøre nye betjentskaper. Så en føler presset, men det gjør en ikke friskere.[&o]

Jeg håper at jeg en dag skal klare å fungere godt nok rundt andre, sånn at jeg kan komme meg ut i jobb igjen, akkurat nå ser det litt mørkt ut men...
 
det ordner seg nok snuppa... har du vært hos psykolog? evt prøvd å endre tanke gangen? jeg stressa leeenge med det , for det er ikke lett.. man må virkelig jobbe hardt og lenge for å få det til og når folk presser en så går det tregere.. det har jeg erfart selv..
Håper det går bedre for deg snart,... stor klem[;)]
 
Har vært på 18 ukers gruppeterapi, var 2 fulledager i uken. Åpnet øynene mine og jeg lærte å se meg selv og andre på en annen måte. Men den bevistgjøringen har vel egentlig gjort meg mer usikker og innesluttet. Ser liksom ikke helt problemet med at jeg vil stenge med litt ute fra omverden, hvorfor må jeg omgås andre mennesker, hvorfor må jeg like det?

Skal til min 2. samtale med psykolog i morgen, sånn jeg ser det nå, så er vel han den eneste jeg kan prate til og som forstår meg, tar meg alvorlig og som tar hensyn til den jeg er.

Har alltid ment at åpenhet rundt mine psykiskelidelser kan være med å åpne øynene til folk, få flere til å forstå og slutte og dømme, og være oppmuntrende for andre om å også søke hjelp. Men nå som jeg har fått klare diagnoser og vært åpen om det, føler jeg at folk trekker seg unna, så hvorfor gidde?[&o]

Men det gir litt håp når jeg hører om de som har blitt bedre. Jeg må bare finne vilje og energi til å jobbe med det selv.

Takk for klemmen, trenger alltid en klem[:)]
 
Back
Topp