Persentil og prosent

• Trådstarter Trådstarter Alocasia
  • Opprettet Opprettet
A

Alocasia

Guest
Hei,
Kan noen forklare meg forskjellen på percentil og prosent ved vekstmåling? Babyen i magen er -11% og jeg skjønner jo hva det betyr. Hun er 11% mindre enn gjennomsnittsmålene. Men så snakker noen om percentil. «Min unge er 5 percentil» eller «min ble målt til 90 percentil». Når jeg googler percentil så står det at feks 99 percentil betyr da at minst 99% av barna på samme alder og med samme kjønn veier mindre. Barn er tilhører den tyngste prosenten.
Er percentil og prosent forskjellige ting? Jeg skjønner ikke hvorfor alle snakker om percentil mens min jordmor måler i % :P
Dersom babyen i magen min er -11% er det det samme som 11 percentil? Nei det vil det jo ikke være for 11 percentil betyr jo at 11% veier mindre..?

Hei,
Kan noen forklare meg forskjellen på percentil og prosent ved vekstmåling? Babyen i magen er -11% og jeg skjønner jo hva det betyr. Hun er 11% mindre enn gjennomsnittsmålene. Men så snakker noen om percentil. «Min unge er 5 percentil» eller «min ble målt til 90 percentil». Når jeg googler percentil så står det at feks 99 percentil betyr da at minst 99% av barna på samme alder og med samme kjønn veier mindre. Barn er tilhører den tyngste prosenten.
Er percentil og prosent forskjellige ting? Jeg skjønner ikke hvorfor alle snakker om percentil mens min jordmor måler i % :p
Dersom babyen i magen min er -11% er det det samme som 11 percentil? Nei det vil det jo ikke være for 11 percentil betyr jo at 11% veier mindre..?

Nei, det er ikke det samme. Sykehusene bruker forskjellig utregning, så bare forhold deg til den du får :)

Men hvis jeg skal prøve å forklare.
%utregning går utfra et gjennomsnitt, og + - i forhold til det gjennomsnittet.

Percentil går utfra at 50percentilen er dette gjennsnittet. 70percentilen blir da det samme som 20% over gjennomsnittet.

Normalområdet går fra 0-100 percentil, men 50 som gjennomsnittet.

-11% vil tilsvare 39 percentil

Nei, det er ikke det samme. Sykehusene bruker forskjellig utregning, så bare forhold deg til den du får :)

Men hvis jeg skal prøve å forklare.
%utregning går utfra et gjennomsnitt, og + - i forhold til det gjennomsnittet.

Percentil går utfra at 50percentilen er dette gjennsnittet. 70percentilen blir da det samme som 20% over gjennomsnittet.

Normalområdet går fra 0-100 percentil, men 50 som gjennomsnittet.

-11% vil tilsvare 39 percentil

tror jeg forsto nå :) så hvis jeg på neste kontroll for eksempel er -17% så blir det 33 percentil fordi 50-17=33? :)

Back
Topp