Permittering og sykemelding

Moradi

Forumet er livet
VIP
Septemberlykke 2015
Jeg er i permisjon nå, men etter sommeren skal jeg tilbake i jobb. Det er dårlige tider, og de har permittert 3 ansatte (av 12). Hva om jeg skulle blitt sykemeldt etter jeg kom tilbake? Får jeg da bare dagpenger siden det er permitteringer i firmaet, eller gjelder det bare hvis jeg har fått beskjed om at JEG blir permittert? Altså.. Hvis jeg er trygg en stund til, får jeg ta vanlige sykepenger?

Hei!

Så lenge du er ansatt, får du sykepenger.
Arbeidsplassen betaler jo kun de første 16 dagene, og siden er det NAV.

Hvis du blir syk mens du er arbeidsledig, får du sykepenger, og er sykemeldt fra arbeidssøking.

Her kan du lese litt om det:
http://www.virke.no/virkehjelperdeg.../Permittering-av-sykmeldte-arbeidstakere.aspx
Men jeg leste no om at hvis det er snakk om permittering og sykemelding på likt, kan man ende opp med å få satsen til dagpengene i sykepenger også? Eller gjelder det kun hvis man blir sykemeldt etter man er permittert? Hvis jeg blir sykemeldt før noe som helst varsel om permittering har jeg rett på 100% sykepenger?

Sykepenger er det samme som du får/ville fått i lønn, og da spiller det ingen rolle om du er permittert eller ikke.
De regner ut hva du får i forhold til hvor mye du fikk som ansatt.

Ring Nav på tlf 55 55 33 33 og snakk med dem, de kan detaljene rundt dette. :)

Back
Topp