Permittering og foreldrepenger

Hummus

Andre møte med forumet
Jeg jobber i en bransje hvor det i utgangspunktet er en del usikkerhet og fare for permitteringer. Og nå i disse koronatider er det jo spesielt mange som er utsatt!

Nå har jeg ikke blitt permittert enda, men jeg er ganske engstelig for å bli det, og prøver å lese meg litt opp slik at jeg er forberedt, men det er ikke så lett å finne informasjon om dette spesifikt på NAV sine nettsider.

I utgangspunktet er det jo slik at foreldrepenger regnes ut fra de tre siste månedene før du går ut i permisjon. Så dersom man blir permittert før det, er det jo ganske ille da foreldrepengene baseres på det man får i permitteringsperiode, altså 62% av lønnen? Jeg leste i en artikkel at det er en regel om at dersom man er gravid og skulle bli permittert før de tre siste månedene, regnes heller permisjonspengene ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene, så har slått meg til ro med det, da jeg nå har jobbet fem av de siste ti månedene før jeg går ut i permisjon - men jeg finner ingenring om dette på NAV sine sider?

Er det noen her som vet noe, eller er i samme situasjon eller som har peiling på dette?
 
Det er ikke helt det du spør om, men samboeren min fikk permitteringsvarsel i mai 2018, før min permisjon var over. Da sa NAV at han MÅTTE ta ut minst en dag med permisjon, og at de kun trengte en dags varsel, slik at han da var "i gang" med sin permisjon og de kunne regne ut foreldrepengegrunnlaget fra den nåværende lønnen. Hadde han blitt permittert først, hadde utbetalingene hans blitt regnet ut fra 62.5 % lønn.
 
Om du blir permitert vil dagpenger være gyldig som opptjent tid. Jeg og har forstått det slik at man regner de beste 6 av 10 mnd når man går på dagpenger!
 
Sniker
De skal vel bruke de beste 6 av 10 mnd i de tilfeller der inntekt er endret med over 25% :)
 
Vi ble permitert i mars. Jeg ble sykmeldt timer før vi ble sendt hjem faktisk. Viste ikke at vi skulle bli sendt hjem på så kort varsel og ikke at alle ansatte skulle bli det heller. Så jeg har tviholdt på min Sm nå da jeg ikke har nok mnd å tjene opp før permisjon starter. Jobber i en bransje som da har stengt to uker på årsskiftet også. Ikke er formen noe bra nå med kvalme og bekkenløsning så om vi får komme ut i jobb før sommeren så vet jeg ikke om jeg er i stand til det faktisk.

Syns alt er vanskelig. Men flere i min bransje og jobb som venter barn har gjort det samme. Vi har også mottar varsel om masse oppsigelser innen kort tid.
 
Vi ble permitert i mars. Jeg ble sykmeldt timer før vi ble sendt hjem faktisk. Viste ikke at vi skulle bli sendt hjem på så kort varsel og ikke at alle ansatte skulle bli det heller. Så jeg har tviholdt på min Sm nå da jeg ikke har nok mnd å tjene opp før permisjon starter. Jobber i en bransje som da har stengt to uker på årsskiftet også. Ikke er formen noe bra nå med kvalme og bekkenløsning så om vi får komme ut i jobb før sommeren så vet jeg ikke om jeg er i stand til det faktisk.

Syns alt er vanskelig. Men flere i min bransje og jobb som venter barn har gjort det samme. Vi har også mottar varsel om masse oppsigelser innen kort tid.
I en så sårbar tid er jeg veldig for å gjøre sånn altså. Er ikke som at du får noen ny jobb nå før permisjon liksom.
 
Jeg kan dessverre ikke noe om dette, men du kan vel starte permisjon før 3 uker før termin mener jeg. Dermed kan du utvide den "6 måneder av 10" ,hvis du skjønner.
 
I en så sårbar tid er jeg veldig for å gjøre sånn altså. Er ikke som at du får noen ny jobb nå før permisjon liksom.

Nei vi har jo heller ikke barnehageplass så hae i utgangspunktet en nedsatt stilling fram til 1 August. Å da er det enda vanskeligere å få seg jobb også. Å er alene med ungene mandag til og med torsdag/fredag. Det er jo kjempe trist. Savner jobben og kollegaer så mye og hadde ønsket å prøve å få jobbet mer denne gangen men ble helt motsatt.
 
Jeg jobber i en bransje hvor det i utgangspunktet er en del usikkerhet og fare for permitteringer. Og nå i disse koronatider er det jo spesielt mange som er utsatt!

Nå har jeg ikke blitt permittert enda, men jeg er ganske engstelig for å bli det, og prøver å lese meg litt opp slik at jeg er forberedt, men det er ikke så lett å finne informasjon om dette spesifikt på NAV sine nettsider.

I utgangspunktet er det jo slik at foreldrepenger regnes ut fra de tre siste månedene før du går ut i permisjon. Så dersom man blir permittert før det, er det jo ganske ille da foreldrepengene baseres på det man får i permitteringsperiode, altså 62% av lønnen? Jeg leste i en artikkel at det er en regel om at dersom man er gravid og skulle bli permittert før de tre siste månedene, regnes heller permisjonspengene ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene, så har slått meg til ro med det, da jeg nå har jobbet fem av de siste ti månedene før jeg går ut i permisjon - men jeg finner ingenring om dette på NAV sine sider?

Er det noen her som vet noe, eller er i samme situasjon eller som har peiling på dette?
Jeg er permittert, men ble sykemeldt rett før vi permittering og da er det sykemelding som gjelder. Ved permittering er det de beste 6 av de siste 10 månedene som gjelder. Jeg har regnet på det og desember, januar, februar, mars, april og mai må jeg ha normal inntekt for at jeg skal få foreldrepenger som ikke blir redusert pga permittering. Siden jeg går i perm i slutten av september er det juni, juli, august og september jeg kan gå over på permittering for å fortsatt få normal foreldre penger. Men jeg er såpass dårlig at jeg tror jeg er sykemeldt resten av svangerskapet. Jeg tenker også på Erna Solberg som i sin nyttårstale ber det norske folk om å produsere flere barn, er utrolig om permitteringer pga korona skal gå utover foreldrepenge grunnlaget når så mange får hjelp i denne «krisen». Jeg må bare tenke positivt og tenke at det løser seg
 
Jeg kan dessverre ikke noe om dette, men du kan vel starte permisjon før 3 uker før termin mener jeg. Dermed kan du utvide den "6 måneder av 10" ,hvis du skjønner.
Sniker
Permisjon starter for de fleste 3 uker før fødsel :) noen velger å få flyttet opp til 12 uker til før fødsel, men da blir det trekt ifra tiden etter :)
 
Noen som vet om den måneden med feriepenger regnes med som en av de 6 beste månedene når en er permittert?
 
Noen som vet om den måneden med feriepenger regnes med som en av de 6 beste månedene når en er permittert?
Ja det lurer jeg også på! Vet ikke om man skal trekke den fra eller legge den med? I såfall teller jo det som "normal lønn" eller så teller det ikke i det hele tatt, tenker jeg? Hm.
 
Ja det lurer jeg også på! Vet ikke om man skal trekke den fra eller legge den med? I såfall teller jo det som "normal lønn" eller så teller det ikke i det hele tatt, tenker jeg? Hm.
Den regnes jo med på årslønnen. Får jo ingen andre lønn i juni så vil jo tro den regnes med. Hmm
 
Takk for alle svar! Scrollet meg gjennom NAV Foreldrepenger-siden og fant litt betryggende info!
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2020-04-25 kl. 20.24.59.png
    Skjermbilde 2020-04-25 kl. 20.24.59.png
    247,1 KB · Visninger: 19
Takk for alle svar! Scrollet meg gjennom NAV Foreldrepenger-siden og fant litt betryggende info!
Husk, som de skriver selv, at noen regler endres for tida, så litt eldre info kan være utdatert.
 
Back
Topp